Persbericht
Van Neerbos Bouwmarkten BV positief over bronbeveiliging in combinatie met EM-beveiligingstechnologie van Checkpoint Meto
"Besparing op menskracht en beheersbaarheid van de derving. Bronbeveiliging levert letterlijk en figuurlijk geld op!"
Nieuwegein, 12 mei 2005 - Van Neerbos Bouwmarkten, de grootste franchisenemer van Intergamma met 140 Gamma en Karwei bouwmarkten in Nederland en België, is zeer tevreden over het gebruik van bronbeveiliging in combinatie met de Elektro Magnetische (EM) beveiligingsantennes van Checkpoint Meto. Volgens Van Neerbos heeft bronbeveiliging drie belangrijke voordelen. Ten eerste de onzichtbaarheid - aan de buitenkant van een artikel of verpakking is niet te zien of het een beveiligingselement bevat. Ten tweede levert het een flinke kosten- en tijdsbesparing op aangezien de beveiliging niet meer handmatig op de werkvloer hoeft te worden aangebracht. En ten derde maakt het de derving beheersbaar.
Net als menige andere retailbranche worden doe-het-zelf bouwmarkten dagelijks geconfronteerd met winkeldiefstal. Erg in trek bij het dievengilde zijn onder andere kleine artikelen die makkelijk in de zak verdwijnen zoals boortjes, zaagjes en schakelmateriaal, maar ook handgereedschap zoals (knijp)tangen van de duurdere merken. Van Neerbos onderscheidt gelegenheids- en professionele daders. "80% van de diefstal gebeurt door gelegenheidsdaders; dit betreft een normale klant die om een of andere reden ter plaatse besluit om een artikel niet af te rekenen", aldus Cente van der Wende, Manager Beveiliging, Veiligheid en Derving bij Van Neerbos Bouwmarkten. Bronbeveiliging
Van Neerbos is vanaf het prille begin, zo'n twee jaar geleden, samen met Intergamma actief betrokken geweest bij de invoering van EM-bronbeveiliging. In combinatie met de EM-beveiligingstechnologie van Checkpoint Meto - waar van Neerbos al sinds jaar en dag mee werkt - kon een snelle start worden gemaakt met de invoering ervan. "We hebben het langzaam opgebouwd", vertelt Van der Wende. "In het begin ging het alleen om een aantal private labels, maar inmiddels is het aantal artikelen dat voorzien van bronbeveiliging bij onze bouwmarkten arriveert flink uitgebreid. En iedere maand komen er weer artikelen bij. We streven uiteindelijk naar 100% bronbeveiliging." Van Neerbos is zeer tevreden over de samenwerking met Checkpoint Meto en hun actieve rol om EM-bronbeveiliging binnen de Nederlandse doe-het-zelf-branche tot standaard te maken. Voor Van Neerbos wederom een bevestiging dat met de elektronische artikelbeveiliging van Checkpoint Meto op basis van EM-technologie in het verleden de juiste keuze is gemaakt, voorbereid op de toekomst.
Goede resultaten
De toepassing van bronbeveiliging is onderdeel van een integraal veiligheidsplan dat binnen alle 140 vestigingen van Van Neerbos Bouwmarkten wordt gevoerd. Speerpunten zijn het optimaal benutten van de technische middelen en de werkorganisatie goed op orde hebben. Naast technische maatregelen zoals camerabewaking, beveiligingsantennes bij de ingang en kassa's en labeling is een belangrijke taak weggelegd voor de medewerkers. Niet alleen de kassamedewerkers worden periodiek getraind om bij een signaal van het EM-systeem te streven naar een klantvriendelijke en commerciële oplossing. Ook het management en andere medewerkers krijgen trainingen van zowel Checkpoint Meto als de eigen afdeling beveiliging, veiligheid en derving van Van Neerbos Bouwmarkten met daarin aandacht voor zaken als klantvriendelijkheid en oogcontact met de klant bij binnenkomst. En het werpt vruchten af: de gemiddelde landelijke derving binnen de doe-het-zelf branche is 1,3% van de omzet. Van Neerbos Bouwmarkten zit ruim onder het landelijk gemiddelde. "Diefstal is nooit helemaal te voorkomen", weet Van der Wende, "maar we kunnen de drempel wel steeds hoger maken zodat dieven meer moeite moeten doen om de beveiliging te manipuleren. We willen liever geen 'diefjes' vangen, want ons motto is en blijft: 'Voorkomen is beter dan genezen' en ook dat bespaart ons kostbare tijd en duur geld."
Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00 Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van EM (Elektro Magnetische) en RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden labels en installeert tienduizenden terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale EM en RF EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, EM & RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken. Meer informatie via de Europese website:
Van Neerbos Bouwmarkten B.V. is de grootste franchisenemer van Intergamma en exploiteert op dit moment 140 GAMMA- en KARWEI-bouwmarkten in Nederland en België. Het hoofdkantoor van Neerbos Bouwmarkten B.V. is gevestigd in Reeuwijk van waaruit de bouwmarkten worden voorzien van ondersteunende diensten. De organisatie heeft ongeveer 5000 medewerkers in dienst en is volop in ontwikkeling onder meer ten gevolge van expansie en het streven naar optimalisering van de interne organisatie. De grootte van de bouwmarkten varieert van 2000 m² tot 7000 m² netto oppervlak. Het brede assortiment bevat zo'n 18.000 artikelen en wekelijks komen er duizenden klanten over de vloer.
Ingezonden persbericht