Agfa-Gevaert rapporteert resultaten 1ste kwartaal 2005
Winst per aandeel 45% hoger ondanks trage start van het jaar
Winst per aandeel van 23 cent/aandeel, een stijging van 45%
Minder facturatiedagen in maart beïnvloeden omzet
Meer uitgesproken seizoensgevoeligheid in HealthCare
Agfa blijft positief over zijn vermogen om omzet- en winstgroei te
leveren in 2005
Persbericht
Mortsel (België), 12 mei 2005 - 8.00 uur CET
Agfa kende een trage start van het jaar, naar analogie van de trend in
het eerste kwartaal van 2004. De prestaties werden beïnvloed door het
feit dat het eerste kwartaal van 2005 minder facturatiedagen telde dan
in 2004, door de gestegen grondstofkosten en door de toegenomen
seizoensgevoeligheid in de business group HealthCare, als gevolg van
een groter aandeel van projectgebaseerde IT. Eenmalige
niet-operationele inkomsten droegen bij tot de groei van de winst per
aandeel.
In het eerste kwartaal van 2005 bereikte Agfa's omzet 749 miljoen
euro. De daling van 13,7 procent tegenover dezelfde periode in 2004
werd veroorzaakt door de verkoop van Consumer Imaging (CI) en van
Monotype Corporation in november 2004. Met een constant gebleven
activiteitenportfolio en exclusief wisselkoerseffecten lag de omzet
2,8 procent lager dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Terwijl
de volumes bleven groeien in zowel Graphic Systems als HealthCare,
ondervond de omzet nadelige effecten van de prijserosie. Bovendien
telde het eerste kwartaal minder facturatiedagen doordat Pasen in
maart viel. Ook de meer uitgesproken seizoensgevoeligheid van
HealthCare, die ontstaat doordat ziekenhuizen proportioneel het
grootste deel van hun IT-budget in het tweede deel van het jaar
uitgeven, speelde een rol.
De brutowinst bedroeg 284 miljoen euro, tegenover 368 miljoen in het
eerste kwartaal van 2004. De helft van deze daling met 22,8 procent is
toe te schrijven aan de verkoop van Consumer Imaging. De
brutowinstmarge bedroeg 37,9 procent. Ze werd vooral beïnvloed door de
gestegen grondstofprijzen en door de prijserosie.
De Groep zette haar inspanningen voort om de verkoop- en algemene
administratieve kosten terug te brengen tot 22 procent van de omzet.
In het eerste kwartaal van 2005 bedroegen deze kosten 197 miljoen
euro, wat neerkomt op 26,3 procent van de omzet, tegenover 242 miljoen
euro of 27,9 procent in het eerste kwartaal van 2004.
Door de desinvesteringen lagen de uitgaven voor onderzoek en
ontwikkeling bijna 8 procent lager, terwijl ze wel 6,3 procent van de
omzet uitmaakten, tegenover 5,9 procent in het eerste kwartaal van
2004. Deze toename van het aandeel in de omzet is vooral toe te
schrijven aan IT voor de gezondheidszorg. De andere bedrijfsinkomsten
en -kosten leverden netto-inkomsten van 2 miljoen euro op in het
eerste kwartaal van 2005, tegenover nettokosten van 29 miljoen euro
vorig jaar. Dit is voornamelijk het gevolg van drie factoren: de
verkoop van Consumer Imaging, een wijziging in de boekhoudkundige
regels van de IFRS op het vlak van goodwill, en lagere
herstructureringskosten.
Het bedrijfsresultaat van de Groep bedroeg daardoor 42 miljoen euro
(5,6 procent van de omzet), tegenover 46 miljoen euro (5,3 procent van
de omzet) in het eerste kwartaal van 2004.
Het niet-operationeel resultaat, waaronder de financiële lasten
vallen, bedroeg plus 20 miljoen euro, tegenover min 15 miljoen euro in
het eerste kwartaal van 2004. De oorzaak ligt bij de
wisselkoerseffecten gerelateerd aan de kapitaalsvermindering van de
Amerikaanse dochteronderneming van de Groep, volgend op de verkoop van
Monotype Corporation.
De winst voor belastingen kwam uit op 62 miljoen euro, tegenover 31
miljoen euro in het eerste kwartaal van 2004. Het nettoresultaat
bedroeg 29 miljoen euro, of 23 cent per aandeel, tegenover 20 miljoen
euro en 16 cent per aandeel in dezelfde periode van 2004.
Balans
Eind maart 2005 bedroegen de totale activa 3.969 miljoen euro,
tegenover 3.356 miljoen euro aan het eind van 2004. De stijging is
vooral te wijten aan de consolidatie van GWI, een toonaangevende
Europese leverancier van IT-systemen voor ziekenhuizen, overgenomen
door Agfa op 13 januari 2005.
De voorraden bedroegen 618 miljoen euro, de handelsvorderingen 822
miljoen euro en de handelsschulden 392 miljoen euro. Wanneer geen
rekening gehouden wordt met de seizoensgebonden effecten, kon Agfa de
voorraden uitgedrukt in dagen verder verlagen en kon het de
handelsschulden uitgedrukt in dagen verhogen. Uitgedrukt in dagen
stegen de handelsvorderingen, vooral door de effecten van de overnames
en door de beslissing om het securitisatieprogramma voor de
handelsvorderingen stop te zetten.
De stijging van de netto financiële schuld van 193 miljoen euro eind
december 2004 tot 635 miljoen euro aan het einde van het eerste
kwartaal van 2005 is vooral te wijten aan drie factoren: 256,5 miljoen
euro voor de overname van GWI; de seizoensgebonden trend in het
werkkapitaal; en de geleidelijke stopzetting van de securitisatie van
de handelsvorderingen.
Cashflow
De brutobedrijfskasstroom bedroeg 19 miljoen euro. De
nettobedrijfskasstroom bedroeg min 91 miljoen euro. Hij werd beïnvloed
door de seizoensgebonden opbouw van het werkkapitaal en door de
beslissing om de securitisatie van de handelsvorderingen stop te
zetten.
Business Groups
Door recente desinvesteringen en doelgerichte overnames legt Agfa nu
de focus volledig op zijn twee business groups Graphic Systems en
HealthCare, die elk een leidende marktpositie en een duidelijke
groeistrategie hebben.
De omzet van Graphic Systems bedroeg 400 miljoen euro, wat overeenkomt
met een stijging van 3,6 procent tegenover het eerste kwartaal van
vorig jaar. Zonder de effecten van de overnames en de desinvesteringen
en van de sterkere euro, daalde de omzet met 1,9 procent. Die daling
had vooral te maken met het kleinere aantal facturatiedagen doordat
Pasen in 2005 in maart viel.
Het bedrijfsresultaat daalde van 20,9 miljoen euro tot 16,1 miljoen
euro en het rendement op omzet van 5,4 procent tot 4,0 procent. Dit is
het resultaat van de hogere grondstofkosten en van de prijserosie. Die
factoren werden gedeeltelijk gecompenseerd door de
kostenbesparingsinitiatieven die begin 2005 gelanceerd werden.
Verwacht wordt dat het voordelige effect van Agfa's doelgerichte
acties om de prijserosie tegen te gaan doorheen het jaar aan belang
zal winnen, net zoals de impact van de aan de gang zijnde
besparingsinitiatieven.
Sinds de lancering van Agfa's innovatieve, chemicaliënvrije
drukplatensysteem :Azura in november 2004, zijn wereldwijd al meer dan
100 commerciële drukkers naar dit systeem overgeschakeld. Het biedt
een milieuvriendelijk beeldvormingsproces en een verbeterde
gebruiksvriendelijkheid.
In China breidt Agfa zijn drukplatenproductie gestaag uit. Naast de
analoge drukplaten begon Agfa in het eerste kwartaal met de verkoop
van locaal geproduceerde digitale drukplaten. Dat maakt van de Groep
de eerste belangrijke leverancier die beide soorten platen in China
produceert. Agfa is in deze markt momenteel de leider voor
computer-to-plate toepassingen, waarvoor de vraag blijft groeien.
Agfa bevestigde zijn leiderspositie in het krantensegment, waar steeds
meer drukkers hun kwaliteit verbeteren, hun onderhoudskosten verlagen
en hun deadlines voor redactie- en advertentie-inhoud verlengen
dankzij Agfa's :Advantage en :PolarisX zichtbaar licht computer to
plate (CtP)-systemen. Tot nu toe werden meer dan 1.200 systemen
geïnstalleerd. Tot de opvallendste contracten behoren die met
toonaangevende krantengroepen, zoals Wen Wei Po uit Hong Kong en
Rossel, de toonaangevende krantenuitgever in België.
In het verpakkingssegment rondde Agfa met succes een belangrijk
contract af voor plaatbelichters met Impress BV, een van de grootste
producenten van blikken en metalen verpakkingen ter wereld. De
overeenkomst heef betrekking op Nederland, Duitsland, Frankrijk en het
Verenigd Koninkrijk en houdt een groot contract voor de levering van
drukplaten in.
In industriële inkjetdruk werden de door Agfa zelf ontwikkelde en
geproduceerde inkten voor gebruik in grootformaatprinters en digitale
proefdruksystemen uitstekend ontvangen door de markt na hun
introductie in het laatste kwartaal van 2004.
In het eerste kwartaal van 2005 steeg HealthCare's omzet met 4,5
procent tot 305 miljoen euro. Zonder de effecten van recente overnames
en van de sterkere euro, daalde de omzet met 5,1 procent. De omzet van
het kwartaal werd beïnvloed door de meer uitgesproken
seizoensgevoeligheid in IT voor gezondheidszorg, door de prijserosie,
door de algemeen zwakkere handelsomstandigheden in de Verenigde Staten
en door het kleinere aantal facturatiedagen. In overeenstemming met
het patroon in 2004, werden de zwakke omzetcijfers in januari en
februari gevolgd door een sterkere omzet in maart.
Het bedrijfsresultaat van HealthCare bedroeg 26,2 miljoen euro,
tegenover 36,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2004. Het
rendement op omzet bedroeg 8,6 procent, tegenover 12,5 procent in het
eerste kwartaal van 2004. De achteruitgang is het gevolg van de lagere
omzet, de prijserosie en de hogere grondstofkosten.
De overname van GWI in januari 2005 en de aangekondigde overname (nog
goed te keuren door de bevoegde instanties) van Heartlab, een
toonaangevende leverancier van beeld- en informatienetwerken voor
cardiologie, zijn belangrijke stappen in de implementatie van Agfa's
strategie: de consolidatie van de sterke positie in radiologie, de
uitbreiding naar andere ziekenhuisafdelingen en een toonaangevende
positie innemen met ziekenhuisbrede IT-oplossingen.
Binnen drie maanden na de afronding van de overname van GWI, lanceerde
Agfa zijn nieuwe, geïntegreerde IMPAX/ORBIS-portfolio voor de
Duitstalige regio. In de eerste week na de lancering werden al drie
belangrijke contracten gesloten.
Agfa bracht ook een aantal nieuwe producten op de markt in het eerste
kwartaal van 2005, waaronder Iplan, een web-gebaseerd
planningssysteem; een CR-systeem voor radiotherapie dat wereldwijd
gelanceerd werd; en de Solutions Monitoring and Management Service die
verzekert dat complexe PACS- en informatiesystemen 24 uur op 24 en 7
dagen op 7 operationeel kunnen blijven.
Daarenboven sloot Agfa een aantal belangrijke contracten met
zorgorganisaties voor zijn PACS- en informatiesystemen. Capital Health
(Edmonton, Alberta, Canada) selecteerde Agfa's geïntegreerde systeem
met RIS, PACS en spraakherkenning voor zijn 13 ziekenhuizen. Daardoor
werd het voor Agfa de grootste organisatie in Noord-Amerika waar het
geïntegreerde systeem geïnstalleerd is. Maine Medical Center
(Portland, Maine, VS) sloot met Agfa een overeenkomst voor een
klinische test waarbij Agfa's RIS en spraakherkenningsoplossing
geïntegreerd wordt in hun bestaande PACS-systeem van Agfa. Ook in de
VS koos The National Naval Medical Center in Bethesda (Maryland) Agfa
voor de implementatie van zijn PACS. In België zal het algemeen
ziekenhuis met twee vestigingen AZ Sint-Maarten zijn strategie op het
vlak van het beheer van digitale beelden vervolledigen met Agfa's CR
en PACS, terwijl het AZ Groeninge (vier vestigingen) in Kortrijk
Agfa's Electronic Patient Record zal installeren. Als onderdeel van
een gezamenlijk project van drie ziekenhuizen in het Zwitserse Kanton
Zürich (het TriPACS-project), zal Agfa een PACS-systeem installeren in
het University Hospital Zürich.
Specialty Products bestaat voornamelijk uit cinefilm, microfilm en
film voor niet-destructief materiaalonderzoek (geleverd aan General
Electric Company volgens een exclusieve langetermijnovereenkomst). De
omzet van Specialty Products bedroeg in het eerste kwartaal van 2005
44 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op min 0,5 miljoen
euro.
Vooruitzichten
Agfa blijft, ondanks de trage start van het jaar, positief wat betreft
de vooruitzichten voor 2005. Agfa's activiteitenportfolio is meer
gefocust en beide business groups werden versterkt door de
doelgerichte overnames van de voorbije jaren. Daarom wordt van zowel
HealthCare als Graphic Systems verwacht dat ze in 2005 een groei in de
omzet en de winst zullen optekenen.
Geconsolideerde kerncijfers voor het eerste kwartaal van 2005 (*)
In miljoen euro
1ste kwartaal
2005
1ste kwartaal
2004
% t.o.v.
vorig jaar
% t.o.v. vorig jaar (**)
Omzet
749
868
-13,7
-2,8
* Graphic Systems
400
386
3,6
-1,9
* HealthCare
305
292
4,5
-5,1
* Specialty Products
---
35
25,7
+5,7
* Consumer Imaging
---
155
n.r.
n.r.
Brutowinst
284
368
-22,8
Bedrijfskosten
(242)
(322)
-24,8
waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten
---
(8)
n.r.
Bedrijfsresultaat
42
46
-8,7
* Graphic Systems
16,1
20,9
-23,0
* HealthCare
26,2
36,4
-28,0
* Specialty Products
(0,5)
8,2
-106,1
* Consumer Imaging
---
(19,0)
n.r.
Niet-operationeel resultaat (***)
20
(15)
233,3
Winst voor belastingen
62
31
100,0
Belastingen
(33)
(11)
200,0
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
29
20
45,0
Aandeel van derden en ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
29
20
45,0
Brutobedrijfskasstroom
19
54
-64,8
Nettobedrijfskasstroom (****)
(91)
---
-927,3
(*) Niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfers overeenkomstig
IFRS/IAS-waarderingsregels.
(**) excl wisselkoers-effecten en veranderingen in de portfolio en
excl. de impact van de desinvesteringen van Consumer Imaging, Monotype
en NDT en de overnames van Lastra, ProImage, Symphonie On Line en GWI
(***) financieel resultaat
(****) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor het
verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom
Geconsolideerde balans
Balans (in miljoen euro)
31/03/'05
31/12/'04
31/03/'04
Totale activa
3.969
3.356
3.551
Voorraden
618
576
863
Handelsvorderingen
822
744
814
Netto financiële schulden
635
193
272
Eigen vermogen
1.133
1.082
1.392
In
eurocent
Winst per aandeel
Bedrijfsresultaat per aandeel
Aantal aandelen
gebruikt voor berekening
na 3 maanden in 2005
23
33
126.214.127
na 3 maanden in 2004
16
37
126.000.000
Contact
Nancy Glynn
Vice-President Communications
Tel. ++32 (0)3 444 80 00
Fax. ++32 (0)3 444 44 85
nancy.glynn@agfa.com
©1995-2005 Agfa-Gevaert Group. All rights reserved.Legal information.
Agfa-Gevaert Group