Airspray

Alkmaar, 12 mei 2005
Airspray: Eerste kwartaal in lijn met verwachtingen

De groei in het eerste kwartaal was in lijn met de verwachtingen die zijn uitgesproken tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2004. Airspray handhaaft haar verwachting van ten minste 15% volume- en winstgroei voor geheel 2005.

Gang van zaken eerste kwartaal
De belangrijkste markten voor Airspray, Europa en Amerika, hebben allebei een goede start van het jaar laten zien. In vergelijking met het eerste kwartaal 2004 vond de meeste volumegroei plaats in de table top schuimpompen, zowel de T1 als de WRT4 versie. Ten opzichte van vorig jaar bleven alleen de mini foamers vergeleken met de overige dispensers achter in groei. De omzet werd in het eerste kwartaal positief beïnvloed door verkopen aan Procter & Gamble voor de recent aangekondigde retail introductie van schuimend afwasmiddel. Met deze laatste introductie heeft Airspray wederom een nieuw marktsegment en een nieuwe toepassing gecreëerd.
In januari kondigde Airspray de marktintroductie aan van uitbreidingen van de Dial Complete Handzeep productlijn met twee extra geuren. Ook werd Pampers Kandoo Kids handzeep van Procter & Gamble in Amerika gelanceerd, gevolgd door introductie in de UK in februari. Over het geheel genomen is de productcategorie handzeep het snelst groeiende segment voor Airspray.

1 / 2

In december 2004 zijn de eerste Dual Foamer en Symplicity lotion pompen naar klanten verscheept. De eerste commerciële toepassing van de Dual Foamer werd door The Tristel Co. geïntroduceerd in de vorm van een desinfecterende handzeep. De Symplicity pomp werd als eerste door Merck & Co gedistribueerd in de vorm van een antibacterieel handreinigingsmiddel voor artsen. In reactie op de hoge vraag en het sterke orderboek is Airspray haar assemblage uren voor de rest van het jaar aan het verhogen. Daarnaast wordt additionele capaciteit in matrijzen en assemblage gebouwd.
Airspray verwacht een goed tweede kwartaal dat zal resulteren in solide volumegroei voor de eerste helft van het jaar. Daar de gemiddelde koers van de dollar ten opzichte van de euro in de eerste helft van dit jaar naar verwachting lager zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar en vanwege een naar verwachting iets lagere gemiddelde marge verwacht het management dat dit zal resulteren in een lagere winst voor de eerste zes maanden in vergelijking tot vorig jaar. Doordat de wisselkoersen in het tweede halfjaar een verhoudingsgewijs minder nadelig effect zullen hebben dan in het eerste halfjaar en aan de onderkant zijn afgedekt (middels valutaopties en termijncontracten), houdt het management vast aan een verwachte volume en nettowinst groei van tenminste 15% voor het gehele jaar 2005.
Profiel Airspray
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde. Airspray is marktleider op het gebied van mechanische instant schuimdispensers. Als leverancier aan producten van consumentenproducten levert Airspray aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Procter & Gamble, Unilever, Colgate, L Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel meer dan 121 mensen bij Airspray. Airspray is een technology-driven onderneming. In haar 21-jarig bestaan heeft Airspray expertise opgebouwd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment vier typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken.
Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen over- the-counter ( AYAKY ) verhandeld.

2 / 2



Airspray