Ingezonden persbericht
C1000 wint Headvertiser - Ook IKEA, ABN Amro, Suzuki en Mona in de prijzen
Twijfelachtige eer voor reclamefratsen supermarkt
Amsterdam, 12 mei 2005 - Supermarkt C1000 heeft met haar reclamepromotie 'C1000 en 1 nacht' de Headvertiser gewonnen. Deze reclameprijs van Genootschap Omen est Nomen wordt voor het eerst uitgereikt aan de 'leukste' reclameheading met (taal)humor erin. Priva, leverancier van klimaatbeheersing-producten in de tuinbouw, scoort met hun (inmiddels vervangen) pay-off 'De plant is koning' de tweede plaats. Mona gaat er met de derde laats vandoor met hun Koninginnedag-inhaker 'Toetje van de MONArchie'. De Headvertiser kent naast de drie podiumplaatsen ook nog drie 'Speciale vermeldingen'. Deze zijn dit keer voor IKEA met 'Woonsdag' en ABN Amro met 'Het Laagste Nieuws'. De publieksprijs ging naar Suzuki.
Drie maanden lang werden er op de reclamische taalweblog Omen est Nomen (
Juryrapport C1000, Priva en Mona
Het juryrapport over de winnaars: "C1000 verdient de eerste plaats dubbel en dwars. Niet alleen om het 'C1000 en 1 nacht'-grapje maar zeker ook omdat ze met deze hele actie, in tegenstelling tot wat ze vaak roepen, weldegelijk een 'frats' lieten zien. De tweede plaats voor Priva was onvermijdelijk. Deze 'plantvriendelijke' slogan 'De plant is koning' moest en zou het podium halen. Mona verdient de derde plaats, niet eens zo zeer om hun grapje MONArchie maar vooral omdat ze MONA met hoofdletters schreven omdat ze anders bang waren dat 'de domme consument' het grapje niet zag."
Speciale vermeldingen voor IKEA, ABN Amro en Suzuki
De jury voegde aan de drie winnaars nog enkele speciale vernoemingen toe. "De 'Woonsdag' van IKEA krijgt de aanmoedigingsprijs. Ze doen erg hun best om deze nieuwe dag van de week op de kaart te zetten. Ook 'Het Laagste Nieuws' van ABN Amro krijgt een speciale vermelding. Met deze advertentie op de voorpagina van de Metro liet de ABN Amro zien niet alleen 'humor' te hebben maar ook hun uitingen aan het medium te kunnen aanpassen.", aldus Mundaka. De publieksprijs ging naar Suzuki met 'Hoe vertellen we taktvol dat onze 4taks motoren de beste zijn'. Deze heading op een billboard bij de RAI, tijdens de HISWA ontving de meeste stemmen van de 'thuisstemmers'.
Het Genootschap Omen est Nomen deelt deze maand naast de Headvertiser ook de Chapeau!? uit; een prijs voor de 'leukste' krantenkop met (taal)humor. Eerder dit jaar won de Telegraaf deze Chapeau!? met de kop: 'Krajicheque voor Federer'. De volgende Chapeau!? (voorheen 'De Telegraaf-The Sun InKopper Award') wordt later deze maand uitgereikt, reeds tientallen koppen zijn genomineerd, allemaal te vinden op de weblog.
Over het Genootschap Omen est Nomen
Het 'reclamisch' taalgenootschap Omen est Nomen is eind 2004 opgericht en heeft als doelstelling om binnen enkele jaren een palindroom voor het begrip palindroom te bedenken en in de Dikke van Dale te krijgen. De weblog Omen est Nomen is opgezet om deze doelstelling kracht bij te zetten en is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire taalweblog met veel aandacht voor palindromen, spelen met taal en taalhumor, onder andere in krantenkoppen en reclame. De Headvertiser (prijs voor 'leukste' taalhumor in reclame) en de Chapeau!? (prijs voor 'leukste' taalhumor in krantenkoppen) zijn enkele reeds bekende initiatieven van het Genootschap. Later dit jaar zal het Genootschap Omen est Nomen met meer informatie naar buiten komen over haar doelstellingen en de nu nog geheimzinnige personen achter het Genootschap.
#### einde bericht #####
Meer informatie: http://genootschap.blogspot.com/ of genootschap@gmail.com
Met vriendelijke groet, mede namens de jury en het
Genootschap Omen est Nomen, Askhim Mundaka