12 mei 2005
Geringe toename aantal klachten
Elk jaar worden de cijfers van de klachtenlijn weer bekeken. Wat zijn
de ontwikkelingen? Moeten we in het vervolg ergens extra aandacht aan
geven? Kunnen we tevreden zijn over onze verrichtingen?
Het aantal klachten rond afval en reiniging, groenvoorzieningen en
andere zaken die zich in de openbare ruimte afspelen is in 2004 met
15% toegenomen. Van invloed op deze stijging waren de verzoeken om
alsnog in aanmerking te komen voor het plaatsen van een blauwe
papiercontainer. De meeste klachten betroffen weg- en waterbouw. 20%
van de klachten kwam uit Harmelen. Snel en Polanen, het
Schilderskwartier en Kamerik waren elk goed voor ongeveer 10% van de
klachten.
Cijfers
In 2004 zijn er 3951 klachten geregistreerd. Daarvan waren 83 klachten
(2%) aan het begin van dit jaar nog niet opgelost. Deze klachten
blijven niet zomaar liggen. Meestal is daar een goede reden voor. De
mensen die deze meldingen gedaan hebben krijgen hierover een brief.
Daarin staat waarom de klacht niet zo snel kan worden opgelost. 80%
van de klachten worden overigens wel opgelost binnen de afgesproken 7
werkdagen. Een kwart zelfs binnen een dag. Ondanks het feit dat er
meer klachten waren is de organisatie er in geslaagd om in de
afhandeling de score van vorig jaar bijna te evenaren.
Waar gaan de klachten over?
De openbare ruimte is een breed gebied. De helft van de klachten
betrof de Weg- en Waterbouw. De andere helft van de klachten was
vrijwel gelijk verdeeld over Afval en Reiniging en Groenvoorzieningen.
Klachten over het wegdek werden 975 keer gemeld. Andere hoge cijfers
betreffen de plantsoenen (714), de riolering (568) en het
huishoudelijk afval (723).
Heeft u ook in 2005 een klacht of een melding?
Dan horen we dat graag van u. We zullen ons best doen de klacht zo
snel mogelijk te verhelpen. U kunt een digitaal formulier invullen,
of ons bellen op telefoonnummer 0348-430966 van maandag t/m vrijdag
van 8.30 uur 12.00 uur en van 13.00 16.30 uur.
Gemeente Woerden