| Zoetermeer, 12 mei 2005 |
PERSBERICHT ONDERWIJSBOND CNV
Onderwijsbond CNV wil werk en privé beter op elkaar afstemmen
De werkdruk in het onderwijs blijkt het grootste probleem te zijn voor
onderwijspersoneel om werk en privé op een goede manier te combineren.
Dit blijkt uit onderzoek (zie bijlage Arbeid en Zorg) van de
Onderwijsbond CNV op vijf experimentscholen in primair en voortgezet
onderwijs in het kader van het Project Arbeid en Zorg in het
Onderwijs. De Onderwijsbond CNV gaat de komende maanden met
experimenten oplossingen zoeken voor de gesignaleerde knelpunten.
Werkdruk en werktijden, dat zijn de terreinen waarop
onderwijspersoneel de meeste belemmeringen ondervindt bij de
afstemming van arbeid en zorg. Onderwijspersoneel heeft problemen met
de grote hoeveelheid niet-lesgebonden taken zoals vergaderingen en
administratie. Dit resulteert vaak in een hoge werkdruk. Mensen nemen
letterlijk en figuurlijk hun werk mee naar huis, ook in mentaal
opzicht. Hierdoor raken privé zaken in de knel. Een te hoge emotionele
belasting vormt een serieus gevaar voor burnout verschijnselen.
De onderzoeksresultaten sluiten aan bij wat eerder al naar voren kwam
bij de actie Versterk de Leerkracht van de Onderwijsbond CNV. Na een
oproep aan de leden om misstanden in het onderwijs te melden kwamen
vooral veel reacties binnen over de hoge werkdruk in het onderwijs.
De zware totale taakbelasting blijkt, naast de hoge kosten voor
kinderopvang, nu ook de belangrijkste reden voor onderwijspersoneel te
zijn om niet meer te gaan werken.
Uit het onderzoek in het kader van het Project Arbeid en Zorg blijkt
onder meer dat er naast werkdruk ook problemen zijn met werktijden.
Dit geldt met name voor deeltijders. Onderwijspersoneel heeft
daarnaast behoefte aan vrij opneembare dagen. Ook komt naar voren dat
de werknemers in de betrokken scholen slecht op de hoogte is van
regelingen omtrent arbeid en zorg.
Op de vijf betrokken scholen zullen de komende maanden oplossingen
worden gezocht voor de gesignaleerde knelpunten. Er zullen
experimenten plaatsvinden onder meer op het terrein van het
verminderen van niet-lesgebonden taken, het verminderen en anders
structureren van vergaderingen, het stellen van prioriteiten in zowel
werk als privé en het creëren van mogelijkheden voor vrij opneembare
dagen door anders te roosteren. Ook zal er gezocht worden naar betere
communicatiemogelijkheden over regelingen betreffende arbeid en zorg.
De Onderwijsbond CNV voert het Project Arbeid en Zorg in het Onderwijs
uit samen met adviesbureau Qidos, gespecialiseerd in vraagstukken
omtrent werk/privé balans. Het project wordt gefinancierd met subsidie
vanuit het ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid in het
kader van dagindeling met gelden uit het Europees Sociaal fonds.
Meer algemene informatie over het Project Arbeid en Zorg in het
Onderwijs, over de resultaten van het onderzoek en over de
experimenten op de betrokken scholen zie www.ocnv.nl