| Zoetermeer, 12 mei 2005 |
PERSBERICHT ONDERWIJSBOND CNV

Onderwijsbond CNV wil werk en privé beter op elkaar afstemmen

De werkdruk in het onderwijs blijkt het grootste probleem te zijn voor onderwijspersoneel om werk en privé op een goede manier te combineren. Dit blijkt uit onderzoek (zie bijlage Arbeid en Zorg) van de Onderwijsbond CNV op vijf experimentscholen in primair en voortgezet onderwijs in het kader van het Project Arbeid en Zorg in het Onderwijs. De Onderwijsbond CNV gaat de komende maanden met experimenten oplossingen zoeken voor de gesignaleerde knelpunten.

Werkdruk en werktijden, dat zijn de terreinen waarop onderwijspersoneel de meeste belemmeringen ondervindt bij de afstemming van arbeid en zorg. Onderwijspersoneel heeft problemen met de grote hoeveelheid niet-lesgebonden taken zoals vergaderingen en administratie. Dit resulteert vaak in een hoge werkdruk. Mensen nemen letterlijk en figuurlijk hun werk mee naar huis, ook in mentaal opzicht. Hierdoor raken privé zaken in de knel. Een te hoge emotionele belasting vormt een serieus gevaar voor burnout verschijnselen.

De onderzoeksresultaten sluiten aan bij wat eerder al naar voren kwam bij de actie Versterk de Leerkracht van de Onderwijsbond CNV. Na een oproep aan de leden om misstanden in het onderwijs te melden kwamen vooral veel reacties binnen over de hoge werkdruk in het onderwijs.

De zware totale taakbelasting blijkt, naast de hoge kosten voor kinderopvang, nu ook de belangrijkste reden voor onderwijspersoneel te zijn om niet meer te gaan werken.

Uit het onderzoek in het kader van het Project Arbeid en Zorg blijkt onder meer dat er naast werkdruk ook problemen zijn met werktijden. Dit geldt met name voor deeltijders. Onderwijspersoneel heeft daarnaast behoefte aan vrij opneembare dagen. Ook komt naar voren dat de werknemers in de betrokken scholen slecht op de hoogte is van regelingen omtrent arbeid en zorg.

Op de vijf betrokken scholen zullen de komende maanden oplossingen worden gezocht voor de gesignaleerde knelpunten. Er zullen experimenten plaatsvinden onder meer op het terrein van het verminderen van niet-lesgebonden taken, het verminderen en anders structureren van vergaderingen, het stellen van prioriteiten in zowel werk als privé en het creëren van mogelijkheden voor vrij opneembare dagen door anders te roosteren. Ook zal er gezocht worden naar betere communicatiemogelijkheden over regelingen betreffende arbeid en zorg.

De Onderwijsbond CNV voert het Project Arbeid en Zorg in het Onderwijs uit samen met adviesbureau Qidos, gespecialiseerd in vraagstukken omtrent werk/privé balans. Het project wordt gefinancierd met subsidie vanuit het ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid in het kader van dagindeling met gelden uit het Europees Sociaal fonds.

Meer algemene informatie over het Project Arbeid en Zorg in het Onderwijs, over de resultaten van het onderzoek en over de experimenten op de betrokken scholen zie www.ocnv.nl