Print
Mitsubishi Motors intensiveert ontwikkeling nieuwe generatie EVâs
(12-5-2005)
Mitsubishi is onlangs een testprogramma gestart met een elektrisch
aangedreven Colt. Deze Colt EV is voorzien van wielnaafmotoren en
lithium-ion-accu's.
Mitsubishi was een van de eerste autofabrikanten die zich bezighield
met de ontwikkeling van Elektrische Voertuigen (EVâs). Het boekt de
laatste tijd veel vooruitgang dankzij de ontwikkeling van
lithium-ion-accu's. Deze accu's leveren veel meer energie en een beter
specifiek vermogen dan andere soorten oplaadbare accu's, terwijl ze
een langere levensduur hebben. De lithium-ion-accu's maken hogere
topsnelheden en een grotere actieradius mogelijk, maar zorgen ook voor
een belangrijke gewichtsbesparing bij hybride- en brandstofcelauto's.
MIEV-concept
Mitsubishi pioniert al geruime tijd met lithium-ion-accu's. In 1998
vestigde Mitsubishi een afstandswereldrecord tijdens een
24-uurstest met meerdere laadintervallen, met de experimentele, door
lithium-ion-accu's aangedreven FTO EV. In 2000 legde de eveneens
experimentele Eclipse EV een respectabele afstand van 400 km af op de
openbare weg en op één enkele acculading. Bij de ontwikkeling van de
volgende generatie elektrische auto's gaat Mitsubishi dan ook uit van
lithium-ion-accu's, gecombineerd met het Mitsubishi In-wheel Electric
Vehicle-concept (MIEV), waarbij de elektromotoren in de wielnaven zijn
ingebouwd.
Het voordeel van het MIEV-concept is dat elk wiel onafhankelijk kan
worden aangedreven of afgeremd. Dit sluit perfect aan bij de 4 x 4
technologie die Mitsubishi op de Lancer Evolution, de Pajero en andere
vierwielaangedreven modellen toepast. Een bijkomend voordeel van de
aandrijving met wielnaafmotoren is het wegvallen van de zware
transmissie met versnellingsbak, aandrijfassen en differentieel.
Het ontbreken van een transmissie brengt niet alleen een
gewichtsvoordeel, maar schept ook veel ruimte om andere grote
componenten onder te brengen, zoals accusystemen, brandstofcellen en
waterstoftanks, die nodig zijn voor hybride- en brandstofcelauto's.
Verder geeft het de designers meer mogelijkheden om innovatieve
autovormen te ontwerpen, meer binnenruimte te creëren en om de
rijeigenschappen van de auto te verbeteren door de gewichtsverdeling
te optimaliseren. Daarnaast kan de structuur van het chassis beter
worden afgestemd op een optimale crashbestendigheid.
Colt EV
Het MIEV-concept wordt op dit moment doorontwikkeld en getest, waarbij
Mitsubishi de compacte Colt als basis voor de elektrisch aangedreven
auto koos. Van de Colt werden de verbrandingsmotor, de benzinetank en
de transmissie verwijderd. Vervolgens werd deze Colt uitgerust met 22
lithium-ion-accu's van 40 Ah die op de vloer van de auto zijn
gemonteerd.
De Colt EV kreeg twee wielnaafmotoren in de achterwielen. Deze motoren
leveren een vermogen van 20 kW en een koppel van
600 Nm, waarmee de Colt EV een topsnelheid van 150 km en een
actieradius van 150 km heeft. Voor gebruik in vierwielaangedreven
auto's worden momenteel nog sterkere elektromotoren ontworpen. De
bijzondere Mitsubishi Colt EV is van 18 tot 20 mei te zien in de
Pacifico Yokohama Exhibition Hall, tijdens de autotechnische
tentoonstelling van Yokohama, Japan.
AutoRai