AutoRai

Print

De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 en Carrera 4S

(12-5-2005)
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG te Stuttgart breidt met de vierwielaangedreven coupéâs van het type 911 Carrera 4 en 911 Carrera 4S de 911-familie verder uit en zet daarmee ook een lange en succesvolle traditie consequent voort.
Reeds met het legendarische type 959 en de eerste 911 Carrera 4 uit het jaar 1988 toonde Porsche haar competentie op het gebied van 4WD-technologie.

Het opvallendste kenmerk van de nieuwe 911-modellen is de met in totaal 44 mm verbrede achterkant. Optioneel kunnen daardoor nu nieuwe typen velgen met de bandenmaat 295/35 ZR 18 en 305/30 ZR 19 besteld worden. De 911 Carrera 4 wordt aangedreven door de bekende 3,6 liter grote zescilinder met 239 kW (325 pk). Hij accelereert in 5,1 sec. van 0 naar 100 km/uur en bereikt een topsnelheid van 280 km/uur. De 911 Carrera 4S-variant is voorzien van een 3,8 liter motor met 261 kW (355 pk). De sprint tot 100 km/h lukt hem in 4,8 sec. De topsnelheid ligt bij 288 km/h.

Door de aangepaste vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling, die permanent tussen vijf en veertig procent van de aandrijfkracht via de voorwielen op de weg brengt, blinken de beide nieuwe Coupéâs uit door evenwichtige aandrijving in bochten tot aan het grensbereik, absoluut stabiele rechtuitloop tot aan de topsnelheid en verbeterde tractie, ook op minder goede wegen. Het Porsche Stability Management (PSM) heeft twee nieuwe functies. De remmen worden voorgeactiveerd voor een noodstop, waardoor de zogenaamde âluchtspelingâ tussen remblokken en remschijven geëlimineerd en de remweg verder verkort wordt. De tweede nieuwe functie van het PSM wordt geactiveerd wanneer de bestuurder weliswaar snel, maar niet met volle kracht op het rempedaal trapt. In deze situatie compenseert de hydraulische pomp de druk om alle wielen in het ABS-regelbereik te brengen en daardoor het optimale remvermogen te bereiken.

Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt bij normale afstelling een sportief-comfortabele basisafstelling van de schokdempers, gaat echter na indrukken van de sporttoets naar karakteristieken met een duidelijk strakkere afstelling. In beide standen is de afstelling echter permanent afhankelijk van de actuele rijwijze en toestand van het wegdekoppervlak. Het actieve dempingsysteem behoort bij de 911 Carrera 4S tot de standaarduitrusting en is tegen meerprijs leverbaar voor de 911 Carrera 4. Optioneel kunnen beide modellen met een twintig mm verlaagd sportonderstel inclusief een mechanische achteras-dwarssper uitgerust worden. Het optionele âSport Chrono Pakket Plusâ wordt ook voor de nieuwe 4WD-modellen aangeboden. Het verandert de eigenschappen van de motorregeling en de regelkarakteristiek van PSM en PASM.

De prijzen van de nieuwe 911 Carrera 4 en 911 Carrera 4S zijn nog niet bekend. De marktintroductie zal eind oktober 2005 plaatsvinden.