Print
De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 en Carrera 4S
(12-5-2005)
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG te Stuttgart breidt met de
vierwielaangedreven coupéâs van het type 911 Carrera 4 en 911 Carrera
4S de 911-familie verder uit en zet daarmee ook een lange en
succesvolle traditie consequent voort.
Reeds met het legendarische type 959 en de eerste 911 Carrera 4 uit
het jaar 1988 toonde Porsche haar competentie op het gebied van
4WD-technologie.
Het opvallendste kenmerk van de nieuwe 911-modellen is de met in
totaal 44 mm verbrede achterkant. Optioneel kunnen daardoor nu nieuwe
typen velgen met de bandenmaat 295/35 ZR 18 en 305/30 ZR 19 besteld
worden. De 911 Carrera 4 wordt aangedreven door de bekende 3,6 liter
grote zescilinder met 239 kW (325 pk). Hij accelereert in 5,1 sec. van
0 naar 100 km/uur en bereikt een topsnelheid van 280 km/uur. De 911
Carrera 4S-variant is voorzien van een 3,8 liter motor met 261 kW (355
pk). De sprint tot 100 km/h lukt hem in 4,8 sec. De topsnelheid ligt
bij 288 km/h.
Door de aangepaste vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling,
die permanent tussen vijf en veertig procent van de aandrijfkracht via
de voorwielen op de weg brengt, blinken de beide nieuwe Coupéâs uit
door evenwichtige aandrijving in bochten tot aan het grensbereik,
absoluut stabiele rechtuitloop tot aan de topsnelheid en verbeterde
tractie, ook op minder goede wegen. Het Porsche Stability Management
(PSM) heeft twee nieuwe functies. De remmen worden voorgeactiveerd
voor een noodstop, waardoor de zogenaamde âluchtspelingâ tussen
remblokken en remschijven geëlimineerd en de remweg verder verkort
wordt. De tweede nieuwe functie van het PSM wordt geactiveerd wanneer
de bestuurder weliswaar snel, maar niet met volle kracht op het
rempedaal trapt. In deze situatie compenseert de hydraulische pomp de
druk om alle wielen in het ABS-regelbereik te brengen en daardoor het
optimale remvermogen te bereiken.
Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt bij normale
afstelling een sportief-comfortabele basisafstelling van de
schokdempers, gaat echter na indrukken van de sporttoets naar
karakteristieken met een duidelijk strakkere afstelling. In beide
standen is de afstelling echter permanent afhankelijk van de actuele
rijwijze en toestand van het wegdekoppervlak. Het actieve
dempingsysteem behoort bij de 911 Carrera 4S tot de
standaarduitrusting en is tegen meerprijs leverbaar voor de 911
Carrera 4. Optioneel kunnen beide modellen met een twintig mm verlaagd
sportonderstel inclusief een mechanische achteras-dwarssper uitgerust
worden. Het optionele âSport Chrono Pakket Plusâ wordt ook voor de
nieuwe 4WD-modellen aangeboden. Het verandert de eigenschappen van de
motorregeling en de regelkarakteristiek van PSM en PASM.
De prijzen van de nieuwe 911 Carrera 4 en 911 Carrera 4S zijn nog niet
bekend. De marktintroductie zal eind oktober 2005 plaatsvinden.
AutoRai