STICHTING PRO AUTO
Verzet tegen Kilometerheffing
Voor de vierde keer is er een vergevorderd plan om te komen tot
rekeningrijden, dit keer in de vorm van een kilometerheffing.
Voorzitter van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit, Paul
Nouwen, kondigde op 10 mei jl. na 6 uur vergaderen mede, dat er
uiteindelijk overeenstemming was over het fenomeen kilometerheffing.
Verkeersminister Peijs gaat er nu vanuit, dat er een groot
maatschappelijk draagvlak is voor de kilometerheffing. Daar kon zij
zich wel eens in vergissen. Haar drie voorgangsters, Maij-Weggen,
Jorritsma en Netelenbos hebben zich vertild aan dit onderwerp.
De feiten liggen thans niet anders dan in de drie voorgaande
situaties. Het gaat om anders betalen voor automobiliteit. Men wil
niet het bezit van de auto, maar wel het gebruik ervan belasten.
Daartoe zal de houderschapsbelasting verdwijnen en een deel van de
BPM. In plaats hiervan komt dan de kilometerheffing, al dan niet
gevarieerd. Verder komen er vanaf 2009 op 4 tot 6 hoofdknelpunten
tolheffingen. Deze worden afgeschaft zodra de knelpunten zijn
opgelost. Dat gelooft dus geen hond. Denk maar aan het kwartje van
Kok.
Tussen 2012 en 2014 zal dan landelijk de kilometerheffing worden
ingevoerd. Peijs en een meerderheid in de Tweede Kamer vergeten
gemakshalve, dat er al een systeem bestaat waarbij veelrijders ook
vreselijk veel betalen; de torenhoge brandstofaccijnzen! Er is dus
absoluut geen noodzaak om daarnaast nog een duur nieuw systeem neer te
zetten in de vorm van een kilometerheffing.
Verder rijden automobilisten niet voor hun plezier in de spits bij de
knelpunten. Over het algemeen gaat het om woon-werkverkeer. Het
openbaar vervoer zit dan bomvol. Dat is dus geen alternatief. De fiets
is beperkt inzetbaar en vormt evenmin een redelijk alternatief.
Carpoolen heeft zijn beperkingen; toch carpoolen er dagelijks 750.000
automobilisten. De conclusie is, dat de automobilist in het
woon/werkverkeer geen alternatief heeft. Dus dat wordt betaald in de
file staan. Dit is niet redelijk.
Dan is er nog het argument, dat de opbrengst van tolheffingen en de
kilometerheffing volledig ten goede zou moeten komen aan wegenbouw en
onderhoud daarvan. Dat kunstje heeft de politiek ook al eens
uitgehaald. De wegenbelasting was een doelheffing. De opbrengst
daarvan was puur bestemd voor de wegen.
Na verloop van tijd kwam er een politieke samenstelling in de Tweede
Kamer, die vond, dat de opbrengst ook wel aan de algemene middelen ten
goede kon komen. De overheid heeft zich naar de automobilisten toe al
decennia lang een uiterst onbetrouwbare partner te zijn. Zo zal dit
ook weer blijken, indien de kilometerheffing onverhoopt doorgang zal
vinden. Pro Auto zal zich daartegen verzetten en verwacht daarbij veel
steun van de 7 miljoen automobilisten in Nederland.
Inlichtingen:
Stichting Pro Auto, belangenbehartiging voor automobilisten
secretariaat en voorlichting,
Wim Boogaart; mobiel; 0653 616811
info@proauto.nl
Cees Roos: 0181-414787
Wim van der Velden.: 010-4369258, 0651 337986
12 mei 05 10:30