Titel: T-Mobile bevestigt nummer 3 positie met omzetgroei
T-MOBILE
Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 12-05-2005 10:33
Den Haag, 12 mei 2005
T-Mobile bevestigt nummer 3 positie met omzetgroei
De omzet van T-Mobile Netherlands over het eerste kwartaal steeg tot EURO
256 miljoen tegen EURO 250 miljoen een jaar geleden. Ondanks een licht
dalend klantenaantal (tot 2,222 miljoen) en de sinds 1 december 2004 met
16% verlaagde MTA-tarieven 1), wist de aanbieder van mobiele communicatie
de ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) stabiel te houden op EURO 35,-.
T-Mobile klanten blijken steeds meer gebruik te maken van hun mobiele
aansluiting. T-Mobile passeerde daardoor in het eerste kwartaal voor het
eerst de grens van 10 miljoen belminuten per dag.
Hans van Leeuwen, Financieel Directeur T-Mobile Netherlands: 'T-Mobile
ligt volledig op koers naar winstgevende groei. Wij hebben de
verwervingskosten voor prepaidgebruikers sterk gereduceerd (van EURO 77,-
in het eerste kwartaal van 2004 tot EURO 26,- nu) om een gezonde groei in
omzet te realiseren. Het klantenaantal daalde daardoor voornamelijk in
PrePaid licht. In tegenstelling tot sommige concurrenten tellen wij
bovendien alleen actieve klanten mee. Daardoor lijkt ons klantenaantal
relatief laag. Van onze klanten heeft evenwel nog steeds bijna de helft
(47%) een abonnement. Een abonnee besteedt gemiddeld 6 maal zoveel als
een prepaidgebruiker. De ARPU van abonnees bleef op het niveau van Q1
2004 (EURO 62,-).
Wij constateren bovendien dat onze klanten steeds meer gebruikmaken van
hun mobiele aansluiting. In het eerste kwartaal hebben wij de grens van
10 miljoen belminuten per dag gepasseerd. Dit zijn uitgaande gesprekken
van onze klanten op het Nederlandse T-Mobile netwerk. Deze trend zet zich
door in het lopende kwartaal.
Net als bij andere aanbieders staat ook bij T-Mobile de omzet onder druk
als gevolg van de daling van de MTA-tarieven met 16%. Wij weten deze
daling grotendeels te compenseren doordat klanten meer gebruikmaken van
hun GSM. Naar verwachting zal dit nog sterker stijgen als gevolg van het
in januari geïntroduceerde nieuwe Relax prijsplan met ruime keuze in bel-
en sms-bundels. Om prepaidgebruikers langer aan zich te binden,
introduceerde T-Mobile dit kwartaal PrePaid Bonus, het eerste
loyaliteitsprogramma in de markt waarmee prepaidbellers tot 30% korting
krijgen op hun beltarief.
Door strikte beheersing van de operationele kosten, hebben wij ook het
resultaat op niveau kunnen houden. De EBITDA over het eerste kwartaal
bedroeg EURO 26 miljoen tegenover EURO 3 miljoen over dezelfde periode
vorig jaar. De EBITDA marge bedroeg 10,3%. In dit eerste kwartaal heeft
T-Mobile EURO 19 miljoen geïnvesteerd.'
Over T-Mobile
T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 2,222
miljoen actieve klanten en is met een omzet van EURO 256 miljoen in het
eerste kwartaal van 2005 de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile
biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke
gebruikers. T-Mobile beschikt in Nederland over een zeer modern mobiel
netwerk voor spraak- en datadiensten en een snel groeiend aantal
HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle
mobiele internetverbinding.
T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de
leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als één van
Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert
T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde
Staten. T-Mobile levert haar diensten aan zo'n 80 miljoen klanten in 9
landen. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld
met transatlantische dienstverlening.
1) MTA tarieven: de vergoeding op groothandelsniveau voor het afleveren
van gesprekken bij klanten
Meer informatie:
T-Mobile Netherlands BV
Henny van der Heiden
Telefoon: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl