Ingezonden persbericht

Internettoegang belangrijker dan kop koffie

Hillegom, 12 mei 2005 - Toegang tot het internet op het werk is belangrijker voor werknemers dan een kop koffie. Dit blijkt uit het Web@Work-onderzoek dat Websense dit jaar voor de zesde keer heeft gehouden. 52% van de ondervraagden gaf toe dat ze liever hun kop koffie op het werk zouden opgeven dan de toegang tot internet.

Het Web@Work-onderzoek van Websense is een jaarlijks onderzoek naar het gebruik van applicaties en het internet op de werkplek. Dit jaar werden voor dit onderzoek 354 IT-beslissers en 500 werknemers in de VS ondervraagd. Doordat zowel IT-beslissers als gebruikers worden ondervraagd, voorziet het onderzoek in een uniek inzicht in surfgedrag van werknemers en de uitdagingen waarmee IT-beslissers te maken hebben. Het onderzoek is uitgevoerd door Harris Interactive.

De belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek zijn verder de volgende.

Privé-surfen
Werknemers surfen gemiddeld 12,6 uur per week. Hiervan is 3,4 uur niet aan werk gerelateerd. IT-beslissers denken daarentegen dat hun medewerkers bijna zes uur (5,9) besteden aan het bezoeken van websites die niet met het werk te maken hebben.

Internetgebruik
48% van de werknemers zegt dat men internet alleen voor werkgerelateerde taken gebruikt, terwijl 40% vindt dat internet vooral bedoelt is voor werkgerelateerde taken, maar dat sommige persoonlijke taken, zoals internetbankieren, toch gewoon moeten kunnen. Tien procent van de ondervraagden gebruikt het internet op het werk voor de helft privé en voor de andere helft voor het werk.

Bezochte websites
De werknemers die internet gebruiken voor persoonlijk gebruik, gaan met name naar sites voor nieuws (81%), privé e-mail (61%), internetbankieren (58%), reizen (56%) en online shoppen (52%).

Applicatiegebruik
Online streaming media, om muziek te luisteren of video's te kijken (18%), en gebruik van Instant Messaging (16%) blijven, in vergelijking met 2004, de populairste computer-based applicaties die op het werk gebruikt worden. Het spelen van spellen is gedaald van 14% in 2004 tot 6% in 2005.

Instant Messaging
Van de werknemers die aangaven Instant Messaging (IM) te gebruiken op het werk, verstuurt of ontvangt 43% bijlagen via dit medium. In vergelijking met 2004 is dit een stijging van 6%. Van de ondervraagden gebruikte 29% IM voor zakelijke doeleinden en navraag bij de IT-managers in dit onderzoek leert dat tweederde van de bedrijven geen beleid op het gebied van het gebruik van IM heeft.

Effect op schrijfruimte
IT-managers schatten dat 6% van de totale schijfruimte van een organisatie gebruikt wordt door niet-werkgerelateerde bestanden zoals mp3's, foto's en films. Elf procent zegt zelfs dat minimaal 11% van de totale opslagcapaciteit gebruikt wordt door bestanden die voor privé-doeleinden zijn opgeslagen op het bedrijfsnetwerk.

Het volledige Engelstalige persbericht vindt u via onderstaande link

http://ww2.websense.com/global/en/PressRoom/PressReleases/PressReleaseDetail/?Release=050509928

Het volledige onderzoek vindt u via onderstaande link

http://ww2.websense.com/global/en/PressRoom/MediaCenter/Research/webatwork/webatwork2005.pdf

# # #

Over Websense
Websense, Inc. (Nasdaq: WBSN) ontwikkelt en levert Employee Internet Management-oplossingen. Met deze software kunnen bedrijven hun ICT-middelen optimaal benutten en de schadelijke neveneffecten van het gebruik van internet, zoals Instant Messaging, Peer-to-Peer en spyware, voorkomen. Door het beleid voor internetgebruik bij de gateway, op het netwerk en op de desktop te beheren en te monitoren, verbeteren de Websense-oplossingen de productiviteit en de beveiliging. Bovendien worden ICT-middelen optimaal ingezet en neemt de juridische aansprakelijkheid af. Websense ondersteunt wereldwijd meer dan 24.000 klanten met in totaal 17,9 miljoen werkplekken.

Ingezonden persbericht