Ingezonden persbericht
Jorna Leenheer wint SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2005
's-Hertogenbosch, 11 mei 2005 - De SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs is gewonnen door Jorna Leenheer met het proefschrift 'The Adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing'. Het proefschrift voldeed volgens de jury het beste aan de beoordelingscriteria wetenschappelijk niveau, praktische toepasbaarheid en toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied. "Een degelijk proefschrift met duidelijke conclusies", aldus juryvoorzitter Hans Molenaar. Andere genomineerden waren Anne Michaut (Consumentenacceptatie van nieuwe producten), Josephine Woltman Elpers (Verwerking van televisiecommercials door consument), Stefan Wuyts (Selecteren van partners in zakelijke markten) en Dennis Fok (Geavanceerde econometrische marketingmodellen).
Het proefschrift van Leenheer, die in september 2004 aan de Universiteit van Tilburg promoveerde, levert een duidelijke bijdrage aan de waarde en toepassing van loyaltyprogramma's binnen de retailomgeving. De praktische toepasbaarheid en waarde voor het marketingvakgebied zijn door de jury zeer hoog gewaardeerd. "Leenheer toont met haar proefschrift duidelijk aan dat loyaltyprogramma's een goed instrument kunnen zijn voor klantdifferentiatie en klantrelatiemanagement", aldus juryvoorzitter Molenaar. "Van spaarprogramma's blijkt een stimulerende werking uit te gaan, terwijl prijspromoties eerder een negatieve werking hebben op de effectiviteit. Verder laat Leenheer in haar proefschrift zien dat het bevoordelen van loyale klanten een goede strategie is."
Jury
De onafhankelijke jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2005 werd voorgezeten door drs. Hans Molenaar, Voorzitter Platform Innovatie in Marketing, en bestond verder uit:
* prof. dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* prof. dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* drs. Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad);
* Kamiel Beijer (Alliance & Marketing Manager mySAP CRM SAP Nederland BV);
* Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie);
* Fred Sengers (Hoofdredacteur Marketing Tribune).
De doelstelling van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs is het bevorderen van interactie tussen de marketingwetenschap en het bedrijfsleven. Daarnaast beoogt SAP veelbelovende promovendi een podium te bieden voor hun boodschap. Om de kwaliteit van het marketingvak te verbeteren, streven SAP en PIM met de Marketing Wetenschapsprijs naar een unieke alliantie tussen wetenschap en praktijk.
Over PIM
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een kennisnetwerk op het commerciële vakgebied. PIM is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit.