Veilig Amsterdam
GVB - Opening nieuwe communicatiecentrale: oren en ogen van metro
11/05/2005 - Op dinsdag 10 mei heeft Gertjan Kroon, algemeen directeur
van het GVB, het nieuwe Communicatie Centrum Vervoer en de Observatie
en Communicatie Centrale geopend. Vanuit deze centrales die samen in
één complex huizen, wordt het hele Amsterdamse openbaar vervoer
begeleid. De Observatie en Communicatie Centrale is een geheel nieuwe
faciliteit waarmee het metrosysteem wordt gemonitord in het belang van
de service aan en de veiligheid van de reizigers.
Modern communicatiecentrum
Het nieuwe Communicatie Centrum Vervoer in het gebouw aan de
Arlandaweg dat het GVB eind vorig jaar betrok, is een zeer moderne en
goed geoutilleerde verkeerscentrale waar het GVB haar totale openbaar
vervoersproces in Amsterdam monitort en begeleidt. In dat proces is de
centrale een cruciale schakel om optimale service en veiligheid aan de
reizigers te garanderen.
700 camera's, 40 beeldschermen voor meer service en veiligheid
Naast het Communicatie Centrum Vervoer is een nieuw onderdeel
operationeel: de Observatie en Communicatie Centrale. Vier medewerkers
van de GVB-afdeling Service en Veiligheid hebben zicht op het hele
metrosysteem via een uitgebreid netwerk van camera's die zijn
verbonden met 40 beeldschermen. Op dit moment zijn dat nog 250
camera's maar in de loop van dit jaar zullen dat er 700 zijn. Voor een
deel zullen dat zogeheten 'dome'-camera's zijn die draaibaar zijn en
kunnen inzoomen en die bovendien vanuit de centrale bediend kunnen
worden.
Het gaat om camera's langs vier lijnen: lijn 50 tussen Amsterdam
Sloterdijk en Zuidoost, lijn 51 tussen Amsterdam Centraal en
Amstelveen en de lijnen 53 en 54 tussen Centraal Station en Zuidoost.
Naast de camera's zullen ook spreekverbindingen komen op de stations.
Op dit moment zijn spreekverbindingen mogelijk tussen de centrale en
de liften op de stations.
Het succes van het hele systeem is een samenwerking tussen techniek en
menselijke inzet. De zicht- en spreekverbindingen maken het mogelijk
dat een medewerker van de centrale direct of door inschakeling van
collega's ter plaatse aan reizigers assistentie kan verlenen of
ingrijpen bij onveilige situaties.
De investering in de Observatie- en Communicatie Centrale is mogelijk
gemaakt door de gemeente Amsterdam in het kader van de verbetering van
de sociale veiligheid binnen het openbaar vervoer.