Gemeente Hengelo
Drastische daling van het aantal kinderen met (taal)achterstand
Dankzij educatieprogramma peuterspeelzalen en basisscholen
Door een speciaal educatieprogramma is het aantal kinderen met een
(taal) achterstand van 44,4% tot 17% gedaald. Dit blijkt uit het
evaluatierapport over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) over de
periode 2001-2004 in de gemeente Hengelo. Voor deze goede resultaten
zijn de inspanningen van de vier deelnemende peuterspeelzalen en vijf
deelnemende basisscholen beloond met het certificaat Piramide van
CITO.
Het VVE-programma
VVE is een programma dat zich richt op kinderen met een
(taal)achterstand. Het programma is geschikt voor 2- en 3-jarigen en
loopt door tot groep 2 van de basisschool. VVE werkt met een
Piramideprogramma. Kinderen worden hierbij in hun ontwikkeling
gestimuleerd door een combinatie van leren, werken en spelen.
Leidsters, leerkrachten en tutors van de peuterspeelzalen en
basisscholen zijn hiervoor speciaal geschoold. Samenwerking tussen de
peuterspeelzalen en basisscholen is in dit programma zeer belangrijk.
In het VVE spelen verschillende partijen een rol. De gemeente heeft
een regierol. Verder zijn peuterspeelzalen, basisonderwijs en de
onderwijsbegeleidingsdienst betrokken. Het VVE is in eerste instantie
ingezet in de wijken Berflo Es en Hengelose Es en in 2004 is de aanpak
uitgebreid naar de wijk Groot Driene. Vanaf het schooljaar 2001-2004
nemen zes basisscholen en vier peuterspeelzalen deel aan het
programma.
Positieve resultaten VVE
Uit het onderzoek is gebleken dat het aantal kinderen dat zich in de
zogenaamde risicozone bevindt is gedaald van 44,4% naar 17%. Een prima
resultaat, vooral gezien het feit dat de gemeente Hengelo, wegens
financiën, een minder intensieve variant van het Piramideprogramma
heeft moeten inzetten.
De peuterleidsters, de leerkrachten van de groepen 1 en 2 en de tutors
hebben zich de Piramideconcepten succesvol eigen weten te maken. Door
hun inspanningen zijn de uitstekende resultaten met de kinderen
behaald.
Aanbevelingen
Aanbevolen wordt om de intensieve aanpak van de voor- en vroegschoolse
educatie op de peuterspeelzalen en basisscholen, voor kinderen met een
(taal)achterstand, uit te breiden. Goede samenwerking met het
consultatiebureau wordt als belangrijk voor de toekomst gezien. Zo
kunnen kinderen met een (taal)achterstand in een vroeg stadium worden
opgespoord.