Print
Jaguar introduceert X-TYPE 2.2 Diesel
(11-5-2005)
Het dieselaanbod van de Jaguar X-TYPE wordt in september leverbaar met
een nieuwe 2.2 liter turbodieselmotor, die is gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Met de introductie van de X-TYPE
2.2d brengt Jaguar het aantal dieselvarianten van de X-TYPE Saloon en
Estate op vier, terwijl het aantal Jaguars met een dieselkrachtbron nu
vijf bedraagt â nummer zes, de nieuwe XJ Diesel, volgt binnenkort.
Met deze nieuwe 114 EEC-kW/ 155 EEC-pk sterke dieselmotor hebben
X-TYPE-rijders voortaan de beschikking over een geavanceerde
krachtbron die zowel uitblinkt in prestaties als in raffinement. Met
een maximum koppel van maar liefst 400 Nm tijdens âoverboostâ biedt de
2.2 liter motor imponerende kracht voor snelle acceleraties. Voor de
tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h heeft de X-TYPE 2.2d in de
vierde versnelling slechts 6,7 seconden nodig, waarmee hij even snel
is als benzinevoertuigen met een veel grotere cilinderinhoud.
De X-TYPE 2.2d overtuigt niet alleen door zijn opwindende prestaties
en emissies die voldoen aan de nieuwe Euro IV-norm â ook comfort en
wegligging zijn van het niveau dat Jaguar-rijders verlangen.
De nieuwe X-TYPE 2.2d vormt een aanvulling op de bestaande
2.0 liter common rail turbodieselmotor die eind 2003 is
geïntroduceerd. Ook deze 2.0 liter krachtbron is verder verbeterd, zo
beschikt de 2.0d voortaan net als de nieuwe 2.2d over een turbocharger
met een variabele, elektronisch gestuurde geometrie, waardoor een
directe respons op het gaspedaal wordt gerealiseerd. Bovendien voldoen
alle dieselmotoren in de Jaguar X-TYPE, zonder de noodzaak van een
dieselpartikelfilter, aan de strenge Euro IV-emissie-eisen â nog
voordat deze wettelijk verplicht worden gesteld.
Met de nieuwe 2.2 Diesel zet Jaguar haar succesvolle entree op de
dieselmarkt voort en wordt optimaal ingespeeld op de groeiende vraag
naar auto's met een dieselmotor in het topsegment.
Het eindresultaat is een uiterst geavanceerde viercilindermotor die
goed is voor 155 pk en een koppel van 360 Nm (EEC), dat al vanaf 1.800
toeren beschikbaar is. De 'overboost'-functie voor snelle acceleraties
verhoogt het maximum koppel kortstondig naar een indrukwekkende 400
Nm, voor een nog snellere motorrespons en een hogere rijveiligheid.
Deze wordt verder geoptimaliseerd door een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak, die op hoge snelheid voor nog meer comfort en
lagere CO -emissies zorgt.
Met de introductie van de nieuwe Jaguar X-TYPE 2.2 Diesel, die in
september leverbaar is, worden automobilisten in het hogere
middenklasse-segment nog beter bediend.
âDe nieuwe 2.2 liter motor geeft klanten meer van datgene wat zij
prettig vinden: meer kracht, meer verfijning en natuurlijk meer keusâ,
zegt Bibiana Boerio, Managing Director Jaguar Cars. âDe
2 liter turbodiesel die Jaguars entree in het dieselsegment markeerde,
was voor ons een enorm succes in heel Europa â en alles wijst er op
dat dit nieuwe model zelfs nog populairder gaat worden.â
Belangrijkste kenmerken
- Nieuwe 2.2 liter turbodiesel viercilinder dieselmotor met
114 EEC-kW/155 EEC-pk vermogen en 360 Nm (EEC) aan koppel, 400 Nm
tijdens âoverboostâ-functie.
-Nieuwe 2.2d en bestaande 2.0d voldoen allebei aan de Euro
IV-emissienorm, zónder de noodzaak van een dieselpartikelfilter.
-De efficiënte 2.2 liter dieselmotor verbruikt buiten de bebouwde kom
gemiddeld slechts 4,7 liter/100 km (Saloon); ook de CO -uitstoot is
bijzonder laag.
-Met zijn prestaties, comfort en acceleratievermogen behoort de nieuwe
X-TYPE 2.2d tot de beste in zijn segment.
-Introductie van een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak voor
het grotere prestatiepotentieel van de nieuwe 2.2d-motor.
-Technisch geavanceerde geluidsisolatie zorgt voor een maximum aan
geluids- en trillingsabsorptie en optimaal comfort.
-De nieuwe X-TYPE 2.2d is leverbaar vanaf september.
Ontwikkeling van de nieuwe 2.2d
De nieuwe 2.2 liter dieselmotor van de X-TYPE levert een maximum
koppel dat tot het hoogste behoort van alle viercilinders die
momenteel op de markt zijn (360 Nm (EEC) tussen 1.800 en 2.250 toeren,
400 Nm tijdens âoverboostâ-functie). Toch slaagt de moderne krachtbron
er met zijn verbeterde brandstofinjectiesysteem, geavanceerde
turbocharger en emissiebeperkende voorzieningen in om de
CO -uitstoot voor de Saloon te beperken tot slechts 159 gram per
kilometer (Estate: 164 gram). Daarmee behoort de X-TYPE 2.2d tot de
schoonste auto's in zijn klasse. Bovendien is het ook nog eens een van
de meest verfijnde in zijn segment, dankzij uitgebreide fine-tuning
van de nieuwe motor en transmissie en de uitvoerige geluidsisolatie.
âOnze doelstelling voor de nieuwe 2.2 liter Diesel was eenvoudig: bouw
een auto die meer presteert dan de 2 liter en die verder gelijkwaardig
is of zelfs beterâ, verduidelijkt Bibiana Boerio, Managing Director
Jaguar Cars. âDat hebben we nu bereikt en het dieselaanbod van Jaguar
blijft groeien â het einde is nog lang niet in zicht.â
Het feit dat de 2.2d-motor tot de stilste en meest verfijnde
dieselmotoren in zijn klasse behoort, met een extreem laag
trillingsniveau, is slechts één voorbeeld van Jaguars succesvolle
streven naar optimaal comfort. Dit resultaat wordt mede bereikt door
de toepassing van drijfstangen van gesinterd smeedijzer.
Deze lichtgewicht drijfstangen zijn met een grotere precisie
vervaardigd dan conventionele gesmede onderdelen. Hierdoor ontstaat
een nauwkeuriger balans tussen de drijfstangen en de zuigers.
De nieuwste generatie common rail injectie, voorzien van injectoren
met Solenoïde klepbediening, zorgt bij iedere injectie voor een zeer
nauwkeurig bepaalde timing en inspuithoeveelheid. Hierdoor kan het
motorgeluid verder worden gereduceerd, terwijl comfort en efficiency
worden vergroot.
De turbocharger van de 2.2d is voorzien van de nieuwste technologie.
Zo wordt gebruikgemaakt van elektronisch aangestuurde turbineschoepen,
waardoor de motorelektronica de geometrie van de turbo nauwkeuriger
kan aanpassen op de motorbelasting, zodat de efficiency van de
turbocharger wordt vergroot en de respons op het gaspedaal verbetert.
Daarnaast is de turbocharger voorzien van een compressor met een
grotere capaciteit, die voor extra vermogen en koppel zorgt.
Een diesel met het Jaguar-gevoel
âHet technisch team van Jaguar heeft met de 2.2 liter motor de grenzen
verlegd. De combinatie van een overweldigend koppel â tot wel 400 Nm
tijdens overboost functie â en een nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak, maakt de nieuwe X-TYPE tot een eersteklas
rijdersautoâ, zegt Phil Hodgkinson, Programmes Director Jaguar Cars.
âDeze sportieve en toch zeer verfijnde motor zorgt voor indrukwekkende
kracht en moeiteloze prestaties met imponerende inhaalcapaciteiten.
Terwijl rationele kopers aangenaam verrast zullen zijn door het
uitmuntende brandstofverbruik.â
Het heeft uiteraard geen zin om een van 's werelds meest geavanceerde
motoren te bouwen, zonder dat de bestuurder hiervan direct zelf de
voordelen ondervindt. Voor een Jaguar is het cruciaal dat de
rijeigenschappen emoties weten los te maken bij de bestuurder. Daarom
hebben de ingenieurs hard gewerkt om de hightech voorzieningen van de
nieuwe X-TYPE 2.2d te vertalen in puur rijplezier.
De gaspedaalrespons van de 2.2d is bijvoorbeeld zo gekozen dat deze
consistent en lineair aanvoelt. Met andere woorden: de bestuurder
krijgt altijd de exacte hoeveelheid acceleratie die hij of zij heeft
gevraagd. De indrukwekkende hoeveelheid koppel van
400 Nm tijdens de âoverboostâ-functie is nog een voorbeeld van
bestuurdergerichte prestaties. Wanneer het gaspedaal volledig wordt
ingetrapt, wordt het maximum koppel van de motor kortstondig met elf
procent verhoogd â ideaal om snel en veilig te kunnen inhalen. Dankzij
dit enorme koppel is de X-TYPE 2.2d een van de snelste auto's met een
viercilinder van dit moment: de Saloon accelereert in 8,9 seconden van
0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 220 km/h.
Ook de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak biedt in de praktijk
belangrijke voordelen. Door de toevoeging van een zesde versnelling
gaan hoge snelheden gepaard met opmerkelijk lage toerentallen â de
motor draait bij 110 km/h nog geen 2.000 toeren. Tegelijkertijd zorgen
de kleine spatiëring en het royale koppel ervoor dat de bestuurder
niet voortdurend hoeft terug te schakelen voor een snelle acceleratie.
Doordat het koppel van de 2.2d aanzienlijk hoger is dan dat van de
2.0d worden nieuwe aandrijfassen toegepast die speciaal zijn aangepast
aan het grotere prestatiepotentieel van de nieuwe motor. Hiermee kan
de X-TYPE optimaal gebruikmaken van de enorme trekkracht van de 2.2d.
Zelfs in de tweede versnelling kan het maximum koppel volledig worden
benut, wat met name voordelen oplevert bij volle belading.
Het raffinement van een Jaguar
De sportieve X-TYPE Saloon en Estate staan wereldwijd bekend als echte
rijdersauto's, waarbij ook een summum aan raffinement en comfort wordt
geboden. De nieuwe Euro IV-emissienormen voor dieselvoertuigen
betekenen een grote uitdaging voor alle autofabrikanten. Vooral de eis
dat motoren ook tijdens een koude start binnen de uitstootgrenzen
moeten blijven, vroeg om een innovatieve oplossing. Jaguar-ingenieurs
hebben er echter voor gezorgd dat de motor voldoet aan de stringente
comforteisen, die bij het begin van het project werden geformuleerd.
Technisch geavanceerd isolatiemateriaal is gebruikt voor de bekleding
van de motorruimte. De bodemplaat van de auto is zo ontworpen dat
bepaalde trillingsfrequenties die tijdens het starten van de motor
ontstaan, worden geabsorbeerd. De motorophanging van de 2.2d is
ontwikkeld om trillingen te neutraliseren die anders in het chassis
zouden doorwerken.
Het resultaat is een auto die voldoet aan de hoogste eisen op het
gebied van raffinement, rijcomfort en wegligging. Terwijl
tegelijkertijd emissiewaarden worden bereikt die tot de beste in zijn
segment behoren en ruimschoots binnen de strenge Euro IV-emissienormen
vallen, zelfs zonder dat de dieselpartikelfilter is toegepast.
Wijzigingen X-TYPE
Met de nieuwe 2.2 liter dieselmotor positioneert Jaguar de X-TYPE
Saloon en Estate middenin het segment van de premium performance
diesels. Nooit eerder had de X-TYPE klant meer keuze: het
modelprogramma bestaat voortaan uit vijf motorvarianten en loopt van
de 2 liter V6 benzinemotor, via de beide dieselversies, tot de
vierwielaangedreven 2.5 en 3.0 liter V6.
Reeds is iedere X-TYPE verkrijgbaar met een draadloos
Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening. Met Bluetooth(TM) kan een
telefoontoestel dat dit systeem ondersteunt draadloos worden bediend
via de bedieningsknoppen op het stuurwiel van de auto. Het toestel
dient zich slechts ergens in het interieur van de auto te bevinden.
Met zijn hightech dieselmotor en lage kilometerkostprijs is de nieuwe
X-TYPE 2.2d een overtuigend aanbod voor iedereen die op zoek is naar
een krachtige maar tegelijkertijd kostenefficiënte diesel. Maar de
keuze voor de nieuwste X-TYPE-variant is niet een puur rationele
afweging. Zoals het een echte Jaguar betaamt, biedt de 2.2d een
ongrijpbare, emotionele aantrekkingskracht die hem een charisma en
dynamiek verlenen die zo kenmerkend zijn voor alle Jaguar-modellen.
Met deze mix van prestaties en raffinement, comfort en
persoonlijkheid, positioneert Jaguar zich stevig in de markt van
performance diesels.
Drie jaar garantie zónder kilometerbeperking
Jaguar wordt afgeleverd met het Total Care-programma. Dit omvat drie
jaar garantie op mechanische en elektrische onderdelen zónder
kilometerbeperking, drie jaar lak- en oppervlaktecarrosseriegarantie
zónder kilometerbeperking en zes jaar carrosseriegarantie.
AutoRai