AutoRai

Print

Jaguar introduceert X-TYPE 2.2 Diesel

(11-5-2005)
Het dieselaanbod van de Jaguar X-TYPE wordt in september leverbaar met een nieuwe 2.2 liter turbodieselmotor, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met de introductie van de X-TYPE 2.2d brengt Jaguar het aantal dieselvarianten van de X-TYPE Saloon en Estate op vier, terwijl het aantal Jaguars met een dieselkrachtbron nu vijf bedraagt â nummer zes, de nieuwe XJ Diesel, volgt binnenkort. Met deze nieuwe 114 EEC-kW/ 155 EEC-pk sterke dieselmotor hebben X-TYPE-rijders voortaan de beschikking over een geavanceerde krachtbron die zowel uitblinkt in prestaties als in raffinement. Met een maximum koppel van maar liefst 400 Nm tijdens âoverboostâ biedt de 2.2 liter motor imponerende kracht voor snelle acceleraties. Voor de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h heeft de X-TYPE 2.2d in de vierde versnelling slechts 6,7 seconden nodig, waarmee hij even snel is als benzinevoertuigen met een veel grotere cilinderinhoud.

De X-TYPE 2.2d overtuigt niet alleen door zijn opwindende prestaties en emissies die voldoen aan de nieuwe Euro IV-norm â ook comfort en wegligging zijn van het niveau dat Jaguar-rijders verlangen.

De nieuwe X-TYPE 2.2d vormt een aanvulling op de bestaande 2.0 liter common rail turbodieselmotor die eind 2003 is geïntroduceerd. Ook deze 2.0 liter krachtbron is verder verbeterd, zo beschikt de 2.0d voortaan net als de nieuwe 2.2d over een turbocharger met een variabele, elektronisch gestuurde geometrie, waardoor een directe respons op het gaspedaal wordt gerealiseerd. Bovendien voldoen alle dieselmotoren in de Jaguar X-TYPE, zonder de noodzaak van een dieselpartikelfilter, aan de strenge Euro IV-emissie-eisen â nog voordat deze wettelijk verplicht worden gesteld.

Met de nieuwe 2.2 Diesel zet Jaguar haar succesvolle entree op de dieselmarkt voort en wordt optimaal ingespeeld op de groeiende vraag naar auto's met een dieselmotor in het topsegment.

Het eindresultaat is een uiterst geavanceerde viercilindermotor die goed is voor 155 pk en een koppel van 360 Nm (EEC), dat al vanaf 1.800 toeren beschikbaar is. De 'overboost'-functie voor snelle acceleraties verhoogt het maximum koppel kortstondig naar een indrukwekkende 400 Nm, voor een nog snellere motorrespons en een hogere rijveiligheid.

Deze wordt verder geoptimaliseerd door een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, die op hoge snelheid voor nog meer comfort en lagere CO -emissies zorgt.

Met de introductie van de nieuwe Jaguar X-TYPE 2.2 Diesel, die in september leverbaar is, worden automobilisten in het hogere middenklasse-segment nog beter bediend.

âDe nieuwe 2.2 liter motor geeft klanten meer van datgene wat zij prettig vinden: meer kracht, meer verfijning en natuurlijk meer keusâ, zegt Bibiana Boerio, Managing Director Jaguar Cars. âDe 2 liter turbodiesel die Jaguars entree in het dieselsegment markeerde, was voor ons een enorm succes in heel Europa â en alles wijst er op dat dit nieuwe model zelfs nog populairder gaat worden.â

Belangrijkste kenmerken

- Nieuwe 2.2 liter turbodiesel viercilinder dieselmotor met 114 EEC-kW/155 EEC-pk vermogen en 360 Nm (EEC) aan koppel, 400 Nm tijdens âoverboostâ-functie.

-Nieuwe 2.2d en bestaande 2.0d voldoen allebei aan de Euro IV-emissienorm, zónder de noodzaak van een dieselpartikelfilter.
-De efficiënte 2.2 liter dieselmotor verbruikt buiten de bebouwde kom gemiddeld slechts 4,7 liter/100 km (Saloon); ook de CO -uitstoot is bijzonder laag.

-Met zijn prestaties, comfort en acceleratievermogen behoort de nieuwe X-TYPE 2.2d tot de beste in zijn segment.

-Introductie van een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak voor het grotere prestatiepotentieel van de nieuwe 2.2d-motor.
-Technisch geavanceerde geluidsisolatie zorgt voor een maximum aan geluids- en trillingsabsorptie en optimaal comfort.
-De nieuwe X-TYPE 2.2d is leverbaar vanaf september.

Ontwikkeling van de nieuwe 2.2d
De nieuwe 2.2 liter dieselmotor van de X-TYPE levert een maximum koppel dat tot het hoogste behoort van alle viercilinders die momenteel op de markt zijn (360 Nm (EEC) tussen 1.800 en 2.250 toeren, 400 Nm tijdens âoverboostâ-functie). Toch slaagt de moderne krachtbron er met zijn verbeterde brandstofinjectiesysteem, geavanceerde turbocharger en emissiebeperkende voorzieningen in om de CO -uitstoot voor de Saloon te beperken tot slechts 159 gram per kilometer (Estate: 164 gram). Daarmee behoort de X-TYPE 2.2d tot de schoonste auto's in zijn klasse. Bovendien is het ook nog eens een van de meest verfijnde in zijn segment, dankzij uitgebreide fine-tuning van de nieuwe motor en transmissie en de uitvoerige geluidsisolatie.

âOnze doelstelling voor de nieuwe 2.2 liter Diesel was eenvoudig: bouw een auto die meer presteert dan de 2 liter en die verder gelijkwaardig is of zelfs beterâ, verduidelijkt Bibiana Boerio, Managing Director Jaguar Cars. âDat hebben we nu bereikt en het dieselaanbod van Jaguar blijft groeien â het einde is nog lang niet in zicht.â

Het feit dat de 2.2d-motor tot de stilste en meest verfijnde dieselmotoren in zijn klasse behoort, met een extreem laag trillingsniveau, is slechts één voorbeeld van Jaguars succesvolle streven naar optimaal comfort. Dit resultaat wordt mede bereikt door de toepassing van drijfstangen van gesinterd smeedijzer.

Deze lichtgewicht drijfstangen zijn met een grotere precisie vervaardigd dan conventionele gesmede onderdelen. Hierdoor ontstaat een nauwkeuriger balans tussen de drijfstangen en de zuigers.

De nieuwste generatie common rail injectie, voorzien van injectoren met Solenoïde klepbediening, zorgt bij iedere injectie voor een zeer nauwkeurig bepaalde timing en inspuithoeveelheid. Hierdoor kan het motorgeluid verder worden gereduceerd, terwijl comfort en efficiency worden vergroot.

De turbocharger van de 2.2d is voorzien van de nieuwste technologie. Zo wordt gebruikgemaakt van elektronisch aangestuurde turbineschoepen, waardoor de motorelektronica de geometrie van de turbo nauwkeuriger kan aanpassen op de motorbelasting, zodat de efficiency van de turbocharger wordt vergroot en de respons op het gaspedaal verbetert. Daarnaast is de turbocharger voorzien van een compressor met een grotere capaciteit, die voor extra vermogen en koppel zorgt.

Een diesel met het Jaguar-gevoel
âHet technisch team van Jaguar heeft met de 2.2 liter motor de grenzen verlegd. De combinatie van een overweldigend koppel â tot wel 400 Nm tijdens overboost functie â en een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, maakt de nieuwe X-TYPE tot een eersteklas rijdersautoâ, zegt Phil Hodgkinson, Programmes Director Jaguar Cars. âDeze sportieve en toch zeer verfijnde motor zorgt voor indrukwekkende kracht en moeiteloze prestaties met imponerende inhaalcapaciteiten. Terwijl rationele kopers aangenaam verrast zullen zijn door het uitmuntende brandstofverbruik.â

Het heeft uiteraard geen zin om een van 's werelds meest geavanceerde motoren te bouwen, zonder dat de bestuurder hiervan direct zelf de voordelen ondervindt. Voor een Jaguar is het cruciaal dat de rijeigenschappen emoties weten los te maken bij de bestuurder. Daarom hebben de ingenieurs hard gewerkt om de hightech voorzieningen van de nieuwe X-TYPE 2.2d te vertalen in puur rijplezier.

De gaspedaalrespons van de 2.2d is bijvoorbeeld zo gekozen dat deze consistent en lineair aanvoelt. Met andere woorden: de bestuurder krijgt altijd de exacte hoeveelheid acceleratie die hij of zij heeft gevraagd. De indrukwekkende hoeveelheid koppel van 400 Nm tijdens de âoverboostâ-functie is nog een voorbeeld van bestuurdergerichte prestaties. Wanneer het gaspedaal volledig wordt ingetrapt, wordt het maximum koppel van de motor kortstondig met elf procent verhoogd â ideaal om snel en veilig te kunnen inhalen. Dankzij dit enorme koppel is de X-TYPE 2.2d een van de snelste auto's met een viercilinder van dit moment: de Saloon accelereert in 8,9 seconden van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 220 km/h.

Ook de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak biedt in de praktijk belangrijke voordelen. Door de toevoeging van een zesde versnelling gaan hoge snelheden gepaard met opmerkelijk lage toerentallen â de motor draait bij 110 km/h nog geen 2.000 toeren. Tegelijkertijd zorgen de kleine spatiëring en het royale koppel ervoor dat de bestuurder niet voortdurend hoeft terug te schakelen voor een snelle acceleratie.

Doordat het koppel van de 2.2d aanzienlijk hoger is dan dat van de 2.0d worden nieuwe aandrijfassen toegepast die speciaal zijn aangepast aan het grotere prestatiepotentieel van de nieuwe motor. Hiermee kan de X-TYPE optimaal gebruikmaken van de enorme trekkracht van de 2.2d. Zelfs in de tweede versnelling kan het maximum koppel volledig worden benut, wat met name voordelen oplevert bij volle belading.

Het raffinement van een Jaguar
De sportieve X-TYPE Saloon en Estate staan wereldwijd bekend als echte rijdersauto's, waarbij ook een summum aan raffinement en comfort wordt geboden. De nieuwe Euro IV-emissienormen voor dieselvoertuigen betekenen een grote uitdaging voor alle autofabrikanten. Vooral de eis dat motoren ook tijdens een koude start binnen de uitstootgrenzen moeten blijven, vroeg om een innovatieve oplossing. Jaguar-ingenieurs hebben er echter voor gezorgd dat de motor voldoet aan de stringente comforteisen, die bij het begin van het project werden geformuleerd.

Technisch geavanceerd isolatiemateriaal is gebruikt voor de bekleding van de motorruimte. De bodemplaat van de auto is zo ontworpen dat bepaalde trillingsfrequenties die tijdens het starten van de motor ontstaan, worden geabsorbeerd. De motorophanging van de 2.2d is ontwikkeld om trillingen te neutraliseren die anders in het chassis zouden doorwerken.

Het resultaat is een auto die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van raffinement, rijcomfort en wegligging. Terwijl tegelijkertijd emissiewaarden worden bereikt die tot de beste in zijn segment behoren en ruimschoots binnen de strenge Euro IV-emissienormen vallen, zelfs zonder dat de dieselpartikelfilter is toegepast.

Wijzigingen X-TYPE
Met de nieuwe 2.2 liter dieselmotor positioneert Jaguar de X-TYPE Saloon en Estate middenin het segment van de premium performance diesels. Nooit eerder had de X-TYPE klant meer keuze: het modelprogramma bestaat voortaan uit vijf motorvarianten en loopt van de 2 liter V6 benzinemotor, via de beide dieselversies, tot de vierwielaangedreven 2.5 en 3.0 liter V6.

Reeds is iedere X-TYPE verkrijgbaar met een draadloos Bluetooth(TM)-telefoonsysteemvoorziening. Met Bluetooth(TM) kan een telefoontoestel dat dit systeem ondersteunt draadloos worden bediend via de bedieningsknoppen op het stuurwiel van de auto. Het toestel dient zich slechts ergens in het interieur van de auto te bevinden.

Met zijn hightech dieselmotor en lage kilometerkostprijs is de nieuwe X-TYPE 2.2d een overtuigend aanbod voor iedereen die op zoek is naar een krachtige maar tegelijkertijd kostenefficiënte diesel. Maar de keuze voor de nieuwste X-TYPE-variant is niet een puur rationele afweging. Zoals het een echte Jaguar betaamt, biedt de 2.2d een ongrijpbare, emotionele aantrekkingskracht die hem een charisma en dynamiek verlenen die zo kenmerkend zijn voor alle Jaguar-modellen. Met deze mix van prestaties en raffinement, comfort en persoonlijkheid, positioneert Jaguar zich stevig in de markt van performance diesels.

Drie jaar garantie zónder kilometerbeperking
Jaguar wordt afgeleverd met het Total Care-programma. Dit omvat drie jaar garantie op mechanische en elektrische onderdelen zónder kilometerbeperking, drie jaar lak- en oppervlaktecarrosseriegarantie zónder kilometerbeperking en zes jaar carrosseriegarantie.