CDA Rotterdam


Persberichten

Rotterdam, 10 mei 2005
CDA start pilot: Maak leerwerkstages aantrekkelijker voor ondernemer!

Drie leerlingen zullen vanaf vandaag, 10 mei, drie weken lang stage lopen, waar zij onder mentorschap van ervaren mentoren leer/werkervaring op zullen doen. Tijdens het project zullen CDA-woordvoerder Onderwijs, Alaattin Erdal en zijn partners de ervaringen van de leerlingen volgen en optekenen. Op woensdag 11 mei zullen zij voor het eerst een rondgang maken, waarbij pers van harte is uitgenodigd.

Teveel Rotterdamse leerlingen verlaten de scholen zonder diploma, met weinig werkervaring. Met name leerlingen van het VMBO. Gebrek aan praktijkervaring staat een voorspoedige carrière in de weg. Praktijkstages bieden uitkomst. Voor het aanbod van praktijkstages zijn de leerlingen aangewezen op de Rotterdamse ondernemers. Maar het lukt nog onvoldoende om deze twee groepen belanghebbenden aan elkaar te koppelen.

Onderwijsinstellingen en belangenverenigingen van ondernemers zoeken elkaar op om die koppeling te verbeteren, dat doen zij verenigd in projecten als die van de Stichting Leren Werken om te komen tot Centra voor Leren Werken, maar ook de Hogeschool INHolland, de Kamer van Koophandel en het MKB ontplooien verschillende initiatieven. Zij worden hierin gesteund door beleid van de gemeente Rotterdam.

Alaattin Erdal, CDA woordvoerder Economie en Onderwijs, ziet kansen om bestaande projecten verder te versterken: Kijken we naar de huidige Rotterdamse situatie, dan valt op dat er een enorm potentieel aan ondernemers is. Maar ook zien we dat de zoektocht naar stageplaatsen zich vooral beperkt tot de wat grotere ondernemingen en bestaande contacten. Vanuit de school geredeneerd, is dat op zich een begrijpelijke gedachte; we kunnen constateren dat één van de belemmeringen voor ondernemers om stageplaatsen aan te bieden zit in de extra druk die de ondernemer verwacht. Een beeld als zon stagiair is lastig, vraagt de hele tijd, weet nog niets van het bedrijf, wordt breed gedeeld. En als kleine ondernemer wordt je hier meer direct mee geconfronteerd. Bovendien is het voor een school interessanter om een paar leerlingen in één keer te kunnen plaatsen, het is toch al moeilijk genoeg en een tijdrovende bezigheid om stageplaatsen te vinden.

Hoe reëel soms, dit is níet een houding waar bedrijfsleven en leerling wijzer van worden. Dat laat ook de praktijk, uit onder meer eerdergenoemde projecten, zien. Als ondernemers helderheid krijgen over wat ze van een leerling kunnen en mogen verwachten, als de leerling goede begeleiding krijgt, dan blijken veel van de negatieve beelden genuanceerd te kunnen worden met als resultaat een veel positievere benadering van stagiair en stageplaats.

De positieve ervaringen zijn er, het ondernemerspotentieel ook. Maar nog te veel leerlingen vallen buiten de boot. Benutting van het aanwezige potentieel aan ondernemers kan en moet dus beter! aldus Alaattin Erdal.

Daarom wil Alaattin Erdal drie belangrijke accenten verleggen die zich richten op het verbreden van het netwerk dat scholen hebben en het wegnemen van hobbels bij ondernemers:

meer aandacht voor allochtone ondernemers (uitbreiding netwerk scholen)
nadruk op maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemers en de meerwaarde van stagiaires voor ondernemers
ondersteunen van (met name) kleinere ondernemers d.m.v. inschakelen van professionele mentoren

Stichting Annifer, het Zuiderparkcollege en Schoolinternaat Het Centrum hebben zich bereidt getoond te participeren in een pilot waarin deze accenten worden verkend. Doel van de pilot is ervaringen op te doen met deze manier van denken en hiervan een praktische vertaalslag te maken.

Op woensdag 11 mei zal Alaattin Erdal op bezoek gaan bij de leerlingen. Samen met vertegenwoordigers van de partnerorganisaties zal Alaattin Erdal de eerste ervaringen peilen, van leerlingen, mentoren en ondernemers.

Zij ontmoeten elkaar op de fractiekamer van het CDA op het stadhuis aan de Coolsingel 40, vanwaar zij gezamenlijk een rondgang langs de betrokken ondernemingen maken. Vertrek: 14.00 uur, verwachte duur: 2 uur