CDA Rotterdam
Persberichten
Rotterdam, 10 mei 2005
CDA start pilot: Maak leerwerkstages aantrekkelijker voor ondernemer!
Drie leerlingen zullen vanaf vandaag, 10 mei, drie weken lang stage
lopen, waar zij onder mentorschap van ervaren mentoren
leer/werkervaring op zullen doen. Tijdens het project zullen
CDA-woordvoerder Onderwijs, Alaattin Erdal en zijn partners de
ervaringen van de leerlingen volgen en optekenen. Op woensdag 11 mei
zullen zij voor het eerst een rondgang maken, waarbij pers van harte
is uitgenodigd.
Teveel Rotterdamse leerlingen verlaten de scholen zonder diploma, met
weinig werkervaring. Met name leerlingen van het VMBO. Gebrek aan
praktijkervaring staat een voorspoedige carrière in de weg.
Praktijkstages bieden uitkomst. Voor het aanbod van praktijkstages
zijn de leerlingen aangewezen op de Rotterdamse ondernemers. Maar het
lukt nog onvoldoende om deze twee groepen belanghebbenden aan elkaar
te koppelen.
Onderwijsinstellingen en belangenverenigingen van ondernemers zoeken
elkaar op om die koppeling te verbeteren, dat doen zij verenigd in
projecten als die van de Stichting Leren Werken om te komen tot Centra
voor Leren Werken, maar ook de Hogeschool INHolland, de Kamer van
Koophandel en het MKB ontplooien verschillende initiatieven. Zij
worden hierin gesteund door beleid van de gemeente Rotterdam.
Alaattin Erdal, CDA woordvoerder Economie en Onderwijs, ziet kansen om
bestaande projecten verder te versterken: Kijken we naar de huidige
Rotterdamse situatie, dan valt op dat er een enorm potentieel aan
ondernemers is. Maar ook zien we dat de zoektocht naar stageplaatsen
zich vooral beperkt tot de wat grotere ondernemingen en bestaande
contacten. Vanuit de school geredeneerd, is dat op zich een
begrijpelijke gedachte; we kunnen constateren dat één van de
belemmeringen voor ondernemers om stageplaatsen aan te bieden zit in
de extra druk die de ondernemer verwacht. Een beeld als zon stagiair
is lastig, vraagt de hele tijd, weet nog niets van het bedrijf, wordt
breed gedeeld. En als kleine ondernemer wordt je hier meer direct mee
geconfronteerd. Bovendien is het voor een school interessanter om een
paar leerlingen in één keer te kunnen plaatsen, het is toch al
moeilijk genoeg en een tijdrovende bezigheid om stageplaatsen te
vinden.
Hoe reëel soms, dit is níet een houding waar bedrijfsleven en leerling
wijzer van worden. Dat laat ook de praktijk, uit onder meer
eerdergenoemde projecten, zien. Als ondernemers helderheid krijgen
over wat ze van een leerling kunnen en mogen verwachten, als de
leerling goede begeleiding krijgt, dan blijken veel van de negatieve
beelden genuanceerd te kunnen worden met als resultaat een veel
positievere benadering van stagiair en stageplaats.
De positieve ervaringen zijn er, het ondernemerspotentieel ook. Maar
nog te veel leerlingen vallen buiten de boot. Benutting van het
aanwezige potentieel aan ondernemers kan en moet dus beter! aldus
Alaattin Erdal.
Daarom wil Alaattin Erdal drie belangrijke accenten verleggen die zich
richten op het verbreden van het netwerk dat scholen hebben en het
wegnemen van hobbels bij ondernemers:
meer aandacht voor allochtone ondernemers (uitbreiding netwerk
scholen)
nadruk op maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemers en de
meerwaarde van stagiaires voor ondernemers
ondersteunen van (met name) kleinere ondernemers d.m.v. inschakelen
van professionele mentoren
Stichting Annifer, het Zuiderparkcollege en Schoolinternaat Het
Centrum hebben zich bereidt getoond te participeren in een pilot
waarin deze accenten worden verkend. Doel van de pilot is ervaringen
op te doen met deze manier van denken en hiervan een praktische
vertaalslag te maken.
Op woensdag 11 mei zal Alaattin Erdal op bezoek gaan bij de
leerlingen. Samen met vertegenwoordigers van de partnerorganisaties
zal Alaattin Erdal de eerste ervaringen peilen, van leerlingen,
mentoren en ondernemers.
Zij ontmoeten elkaar op de fractiekamer van het CDA op het stadhuis
aan de Coolsingel 40, vanwaar zij gezamenlijk een rondgang langs de
betrokken ondernemingen maken. Vertrek: 14.00 uur, verwachte duur: 2
uur