TRENDBOX BV
Internetgebruik van 1995 tot 2005
79% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft ooit wel eens
gebruik gemaakt van het internet. 70% geeft aan, de afgelopen week nog
online te zijn geweest. Via het web boodschappen doen en bankieren
worden als toepassingen steeds populairder. Dit blijkt uit de
Internetmonitor, een onderzoek dat sinds 1995 door Trendbox wordt
uitgevoerd. In de meest recente meting van april 2005 zijn n=1.000
Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over het gebruik van
internet.
Iets meer dan tien jaar geleden werd internet gebruikt door slechts 1%
van de Nederlandse bevolking. Internetters van het eerste uur waren
voornamelijk mannen, jongeren, hoger opgeleiden en inwoners van de
Randstad. Een selecte groep dus die geen representatieve afspiegeling
vormde van de maatschappij. Inmiddels lijkt het profiel van de online
populatie steeds beter op de echte samenleving. Ouderen en vrouwen in
het bijzonder hebben de laatste jaren in rap tempo een inhaalslag
gemaakt. Was in 1995 slechts een enkele 65-plusser online te vinden,
nu is 30% van de senioren minimaal eenmaal per week op het wereldwijde
web te vinden. Van de jongeren is tegenwoordig vrijwel iedereen
online, maar deze generatie was daar altijd al goed vertegenwoordigd.
In 2005 zegt slechts 1% van alle 16-25 jarigen nog nooit van het
internet gebruik gemaakt te hebben, terwijl 93% aangeeft de afgelopen
week tijd op het internet te hebben doorgebracht.
Het aantal vrouwen dat momenteel wekelijks over het internet surft is,
evenals in 2004, gelijk aan het aantal mannen. In 1995 bestond de
Nederlandse internetbevolking nog voor 80% uit mannen en voor 20% uit
vrouwen. Ook inwoners van de Randstad waren toen oververtegenwoordigd
op het net. Zij maakten in 1995 60% uit van de internetpopulatie, maar
dat is intussen teruggelopen naar 46%. Dit komt nagenoeg overeen met
de daadwerkelijke geografische spreiding in Nederland.
Internet wordt door negen van de tien personen gebruikt voor het
versturen van e-mail. Het zijn echter online aankopen en -bankieren
die een significant hoger gebruik laten zien ten opzichte van vorig
jaar. Bijna tweederde (63%) van alle internetters geeft aan zijn of
haar bankzaken op virtuele wijze te regelen, terwijl dat vorig jaar
nog door 54% werd gedaan. Iets minder dan de helft (44%) van de online
populatie zegt, goederen te kopen of te bestellen via het web. Een
jaar geleden werd dat nog maar door eenderde van alle internetters
gedaan. Vooral 25-49 jarige internetters gebruiken het medium
significant vaker dan gemiddeld voor deze zaken.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
020 669 44 14
André Slager
Senior Projectleider
andre.slager@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
10 mei 05 09:19