Technische Universiteit Delft
Verkeersprobleem
26 april 2005 door M&C
Promotie van mw. S. Lanser: "Modelling travel behaviour in multi-modal networks"
10 mei 2005 | 10:30:00
plaats: Aula TU Delft
mw. S. Lanser | wiskundig ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. P.H.L. Bovy (CiTG)
Modelling travel behaviour in multi-modal networks
Multi-modaal vervoer wordt vaak gezien als een interessante mogelijkheid om
de huidige verkeers- en vervoersproblemen, zoals congestie,
bereikbaarheidsproblemen en negatieve milieueffecten, op te lossen. Het op
efficiënte wijze combineren van eigen vervoermiddelen en openbaar vervoer in
een multi-modaal vervoersysteem biedt de mogelijkheid om de voordelen van
beide vervoersystemen optimaal te benutten en tegelijkertijd de nadelen te
beperken. Multi-modaal vervoer is daarmee een passend alternatief voor de
traditionele strakke scheiding tussen eigen vervoer en openbaar vervoer.
Hoewel multi-modaal vervoer veelbelovend is, is het ook complex. Om
multi-modaal te reizen, kunnen reizigers gebruik maken van eigen
vervoermiddelen (lopen, fiets en auto), dienstregelinggebonden openbaar
vervoer (tram, bus, metro en trein) en/of niet-dienstregelinggebonden
openbaar vervoer (taxi en collectief vraagafhankelijk vervoer). Multi-modaal
reizen vereist een goed gestructureerd systeem van vervoerwijzen en
-diensten, die een voldoende kwaliteit hebben en beschikbaar zijn voor de
reizigers. Om opeenvolgende vervoerwijzen en/of -diensten te kunnen
gebruiken, zullen reizigers moeten overstappen. Multi-modaal vervoer wordt
aantrekkelijker voor reizigers als het ongemak dat met overstappen gepaard
gaat zoveel mogelijk beperkt wordt, oftewel als de overlap
'naadloos' wordt. De structuur van het hedendaagse
vervoersysteem en de kwaliteit van vervoerdiensten is vaak niet optimaal.
Daarnaast is de aansluiting tussen de verschillende vervoerwijzen en
-diensten vaak verre van naadloos. Om de kwaliteit van het vervoersysteem en
de aansluiting te verbeteren, zijn grote aanpassingen van netwerken,
dienstregelingen, overstapknopen, coördinatie en integratie van
vervoerdiensten en informatievoorziening noodzakelijk.
Het concept van de multi-modale reis kan alleen succesvol zijn, als mensen
ook bereid zijn van dit type reizen gebruik te maken. Om dit te bereiken zal
het vervoersysteem moeten voldoen aan de wensen en voorkeuren van zowel
huidige als toekomstige gebruikers. Daartoe is goed inzicht nodig in het
huidige gebruik van multi-modaal vervoer, de beschikbaarheid van
multi-modale alternatieven, de kennis van de reizigers van deze
alternatieven en de waardering van reizigers van de verschillende aspecten
van een multi-modale reis. Deze dissertatie verschaft een deel van de
benodigde inzichten. De specifieke bijdragen van de dissertatie kunnen in
vijf onderwerpen worden onderverdeeld:
* uitbreiding van een theoretisch raamwerk voor routekeuze naar
multi-modale reizen en ontwikkeling van keuzeset terminologie;
* verzameling van unieke en empirische data over multi-modaal reizen
middels een speciaal ontworpen, gestructureerde vragenlijst;
* ontwikkeling van een nieuw keuzesetgeneratie-algoritme, dat toepasbaar
is op gemengde private en openbare vervoer netwerken van realistische
omvang. Om voor de reizigers, die aan het onderzoek hebben meegedaan,
op een efficiënte wijze alternatieven te genereren, zijn de
multi-modale reizen opgesplitst in drie afzonderlijke delen, namelijk
de treinreis, het voortransport naar het instapstation en het
natransport naar de bestemming, is het algoritme op elk deel
afzonderlijke toegepast en zijn hieruit vervolgens deur-tot-deur
alternatieven geconstrueerd;
* analyse van zowel huidig reisgedrag, kennis van alternatieven als
beschikbaarheid van alternatieven;
* toepassing van verschillende type keuzemodellen om de voorkeuren van
reizigers voor de verschillende onderdelen van de reis te bepalen.
Voor verder lezen:
* Spatial variations in travel behavior and time use: The role of urban
form and sociodemographic factors in individuals' travel and activity
patterns in the Netherlands by Tim Schwanen, 2003
* Travel behaviour: spatial patterns, congestion and modelling ed. by
Eliahu Stern, Ilan Salomon and Piet H.L. Bovy, 2002
* Travel behaviour research the leading edge ed. by David Hensher, 2001
* Travel behavior and passenger travel demand forecasting by
Transportation Research Board, National Research Council, 1999