Ingezonden persbericht


Kantoormedewerkers nemen onofficieel verlof op tijdens kantooruren

Werknemers geven toe wel 14 werkdagen per jaar te verspillen met internet

Asse-Zelik, 10 mei 2005 - Veel kantoormedewerkers hebben toegang tot het internet en in veel gevallen ook nog een mobiele telefoon bij zich. Nu blijkt de verleiding om daar privé mee bezig te zijn in plaats van werk te doen tijdens werktijd, voor zeker een derde van de kantoormedewerkers te groot. Nieuw onderzoek wijst uit dat werknemers wel 14 dagen op jaarbasis besteden aan allerlei activiteiten op het internet die niets met hun werk te maken hebben. Zo'n acht procent van de ondervraagden blijkt zelfs 12 weken per jaar van de baas zijn tijd te verspillen met privé zaken op internet .

Dit zijn de belangrijkste resultaten van een onderzoek onder 1500 werknemers met internet toegang. Meer dan 80 procent gaf toe regelmatig tijdens werktijd privé zaken op het internet te doen. Het onderzoek is uitgevoerd in maart door onderzoeksbureau Tickbox, in opdracht van de Captor Group, een Europese specialist in workforce management oplossingen.

Cary Cooper, professor in organisatie psychologie en welzijn bij de universiteit van Lancaster in Engeland, staat bekend als een groot voorvechter van de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven inzake welzijn en gezondheid van werknemers. Hij is een Chartered Occupational psycholoog en een lid van de British Psychological Society. Professor Cooper zegt over de resultaten: "Hoewel de hoogte van de cijfers me verbaast, begrijp ik het wel. We werken tegenwoordig harder en intensiever dan ooit. Dat er dan privé tijd opgenomen wordt tijdens werktijd is daar een logisch gevolg van. Werkgevers moeten dan ook niet overreageren wanneer ze deze resultaten lezen. Mijn advies zou zijn om werknemers deze flexibiliteit te gunnen zolang ze hun werk gedaan krijgen en zolang ze geen misbruik van dit voorrecht maken". Cary Cooper heeft aan veel organisaties advies gegeven over het managen van stres op de werkplek.

Meer dan een derde van de ondervraagden zegt dat ze 15 tot 30 minuten per werkdag gebruiken voor privé zaken als websurfen, email, msn of sms. Dit komt omgerekend neer op tussen de 7 en 14 onofficiële verlofdagen per jaar. Slechts 21 procent zegt helemaal geen privé gebruik te maken van internet en mobiel tijdens werktijd, of als ze het al doen alleen tijdens officiële pauzes. Zo'n acht procent zegt zelfs twee uur of meer per dag te besteden aan digitale privé zaken op werk, van deze groep is twee derde vrouw. Hoe jonger de werknemer, hoe meer geantwoord werd dat er ongeveer een uur per dag online of sms-end werd doorgebracht. Oudere werknemers (55+) verspillen veel minder tijd, 38% van die groep zegt zelfs nooit iets dergelijks te doen.

Op de vraag waarom werknemers digitaal vertier zoeken tijdens werktijd werd als belangrijkste reden gegeven: 'dringend iets persoonlijks regelen', gevolgd door 'een pauze nodig hebben' en 'verveling'. Dertig procent zegt dat ze het deden omdat ze ook vaak overuren te maken of gedurende de lunch doorwerken. Zes procent geeft als reden dat ze op het werk niet zelf voor de kosten van internet en mobiel betalen.

Het meest favoriete tijdverdrijf is het checken van online nieuwssites (58% doet dit), gevolgd door persoonlijke searches via search engines (54%), privé sms en mns (30%) en online winkelen (27%). Bijna een kwart van de ondervraagden zoekt wel eens een andere baan online of speelt desktop en online games, en bijna 20% doet mee aan online veilingen tijdens werktijd.

Een kleine vijf procent besteedt tijd aan één van de volgende dingen: online dating, gokken (twee keer meer mannen dan vrouwen), bloggen, chatrooms en pornografische sites (vier keer meer mannen dan vrouwen). Ongeveer 15 procent zegt dat ze meer tijd aan privé-email dan aan werk-email besteden, en 14 procent (vooral vrouwen) gebruikt messaging om onder werk met vriendinnen te praten.

In het onderzoek werd ook gevraagd wat de werknemers denken dat de werkgever ervan vindt dat dit allemaal tijdens werktijd gebeurt. Meer dan de helft zegt dat ze denken dat de werkgever: 'het binnen grenzen wel okay vindt'. Zevenentwintig procent zegt in een liberale werkomgeving te werken, waar werkgevers 'accepteren dat mensen ook privé dingen tijdens werktijd moeten doen'. Maar 4,7% zegt dat hun werkgever 'streng zou reageren op deze verspilling van werktijd'.

Professor Cooper heeft de verschillende redenen voor deze trend geanalyseerd en zegt: "Door de aard van de technologie van deze nieuwe communicatiemiddelen hebben veel mensen het idee direct te moeten reageren op een privé tekst, email of instant message. Andere mensen zoeken een welkome onderbreking van hun monotone werk achter beeldschermen of in vergaderruimtes. Veel mensen hebben geen half uur lunchpauze, of zelfs helemaal geen pauze. Iedereen met een gezin en een voltijd baan moet tijdens de werkdag ook privé zaken regelen. Weer anderen hebben het gevoel buiten het leven te staan doordat ze zo hard werken. Ze hebben behoefte aan sociaal contact, of willen op de hoogte blijven van het wereldnieuws. Dit is simpelweg de werkrealiteit van 2005, en mensen denken bij zichzelf dat ze omdat ze veel tijd in hun werk stoppen, ook recht hebben op wat compensatie".

Jean de Crane, ceo van Captor, zegt: "Hoewel dit onderzoek is uitgevoerd in Engeland, zijn de cijfers exemplarisch voor wat er gebeurt in de rest van Europa, en ook in Nederland zullen de cijfers niet veel afwijken. Veel Nederlandse kantoren kiezen er ook voor om tot op zekere hoogte een oogje dicht te knijpen voor dit onofficiële digitale verlof. Met deze cijfers gaan ze daar wellicht anders over denken. Met alleen de implementatie van een tijds- en aanwezigheidssysteem zal je het probleem niet oplossen. Dat vertelt je alleen of mensen aanwezig zijn, maar zegt niets over wat ze aan het doen zijn. Als je leest dat de meerderheid van de mensen het internet op gaat voor privé zaken vanwege verveling (31%) of behoefte aan een pauze (37%), dan moet je concluderen dat het probleem op het gebied van organisatie, motivatie en verantwoording ligt. Een goed workforce management systeem geeft organisaties informatie over de hoeveelheid tijd die men aan een bepaalde activiteit besteedt. Staf en lijnmanagers gebruiken deze informatie om hun tijd bewuster te besteden en zo nodig efficiënter in te delen. Gecombineerd met gedegen personeelsbeleid kom je zo tot een goede balans tussen de behoefte van de werknemer en de werkgever. En creëer je een gezonde, flexibele werkcultuur". ###


. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1496 volwassen werknemers met internettoegang op het werk in Engeland. De vragen zijn beantwoord tussen 18 en 23 maart 2005. Het onderzoek is uitgevoerd door Tickbox.

Captor Group (www.captorgroup.com)
Captor is een vooraanstaand Europese leverancier van workforce management oplossingen voor middelgrote ondernemingen. Captor biedt oplossingen aan waarmee bedrijven en organisaties hun werknemers op een efficiënte en effectieve manier kunnen managen.

Captor's workforce management oplossingen richten zich tot het automatiseren van vijf cruciale aspecten van werk: planning, registratie en opvolging van tijd, activiteiten en middelen (tijdsregistratie en afwezigheidsbeheer, activiteit, planning & project management), beveiliging (toegangscontrole), vorming en ontwikkeling van het personeel (training, competence management), self-service faciliteiten (ter ondersteuning van de medewerker), administratie, beheer en optimisatie (inclusief koppeling met andere HR systemen).

Captor is werkzaam in verschillende markten en heeft klanten in een groot aantal sectoren waaronder: productie, detailhandel, logistiek en distributie, dienstverlening, gezondheidszorg, nutsbedrijven en lokale en nationale overheden.

Belangrijke klanten van Captor zijn: Michelin, Panasonic, Pioneer Europe, Telecom Italia, Universiteit Utrecht, Yves Saint Laurent, Norbert Dentressangle, West Ham United, Total Gaz en Société Générale.



Ingezonden persbericht