ChristenUnie
ChristenUnie blij met opschorting campagne Versatel dinsdag 10 mei
2005 - 16:38
'Hand van God' van de buis
Telecombedrijf Versatel zendt het televisiespotje met 'de Hand van
God' voorlopig niet meer uit. Versatel wacht op de uitspraak van de
Reclame Code Commissie. Bij de Reclame Code Commissie waren 213
klachten binnen gekomen. De ChristenUnie gaf de commissie en
Versatel in aanvulling daarop vandaag een lijst met 1100
handtekeningen van mensen die moeite hebben met de spot. Frank Visser,
deelnemer Permanente Campagne van de ChristenUnie en aanbieder van de
handtekeningen: "Wij hopen dat de spot ook na de uitspraak van de
commissie niet meer zal worden uitgezonden".
Dinsdagmiddag 10 mei behandelde de Reclame Code Commissie de klachten.
Drie klagers werden uitgenodigd door de commissie hun klacht toe te
lichten. Twee klagers maakten gebruik van de mogelijkheid hun klacht
mondeling toe te lichten. Eén van hen was Bernaldo van Olst, freelance
journalist en ChristenUnie-lid. Hij verklaarde tijdens de zitting dat
hij de spot vond getuigen van "maatschappelijke kortzichtigheid" van
de kant van Versatel. Als voetballiefhebber begrijpt hij dat Versatel
de doelgroep wil bereiken. "Versatel had echter ook rekening moeten
houden met de 3,5 miljoen gelovigen in Nederland. Ik geloof als
christen in een God die leeft. De spot vertelt dat de hand van God nog
niet beschikbaar is. Hiermee kwets je gelovigen die geloven in een God
die wonderen doet". Van Olst gaf ook aan dat Versatel genoeg andere
mogelijkheden had gehad voor ludieke spots. "Waarom niet iets leuks
gedaan met een doelverkrimper of een buitenspelval?"
De andere klager reageerde ook op het verweer van Versatel dat de spot
geen religieuze lading zou hebben. "Door het gebruiken van de naam van
God geef je zo'n spot automatisch een geestelijke lading". Versatel is
echter van mening dat de spot niet in strijd is met de reclamecode en
wacht de uitspraak van de commissie af.
Handtekeningen
Als ondersteuning van de klachten verzamelde de ChristenUnie via
www.reclamefatsoen.christenunie.nl handtekeningen. Er kwamen in twee
weken tijd ruim 1100 handtekeningen binnen. Deze handtekeningen zijn
overhandigd aan de voorzitter van de Reclame Code Commissie en de
vertegenwoordiger van Versatel. Deze verklaarde na afloop van de
zititng dat hij de reacties serieus zou doorlezen.
Kamervragen
De ChristenUnie heeft naar aanleiding van o.a. de Versatel spot
onlangs kamervragen gesteld. De partij wil weten of het stelsel van de
Nederlandse reclamecode kan worden aangescherpt. De ChristenUnie zou
graag een versnelling van de spoedprocedure bij de Reclame Code
Commissie zien. Rouvoet: Wat de ChristenUnie betreft moet het mogelijk
worden om een reclamecampagne op te schorten totdat er uitspraak is
gedaan over een klacht, indien deze klacht kennelijk gegrond kan
worden geacht.
---