Gemeente Utrecht


Beantwoording SCHRIFTELIJKE VRAGEN inzake gebrek aan voortgang realisatie fietstrommels en buurtfietsstallingen
41 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 12 april 2005)

In de Fietsnota die begin 2004 door de gemeenteraad is vastgesteld staat te lezen dat er met ambitie gewerkt gaat worden aan meer fietsstallingen. Het jaar daarvoor, zo meldde de wethouder op een ander moment aan de raad, is uitvoering gegeven aan een amendement (ingediend door GroenLinks) bij begroting 2000, om 250.000 euro te investeren in fietstrommels. Het jaar daarvoor stelde het bedrijfsplan Fietsparkeren dat er eind 2004 sprake zou zijn van 19 buurtstallingen en 38 fietstrommels.
Dit alles wekt nu de verwachting dat in april 2005 er alom zichtbare resultaten zijn. Helaas, van diverse kanten bereiken ons geluiden dat het veilig stallen van je fiets bij huis nog steeds niet goed is geregeld. Verzoeken om een trommel 'komen niet door' of er is sprake van een wachtlijst. Zo meldde de Votulastkrant in maart dat er voor de buurtstalling Kievitstraat een wachtlijst is van 88 mensen.

Een korte inventarisatie van het beleid en de resultaten leert GroenLinks het volgende:

Situatie 2000
. 10 buurtstallingen
. 14 fietstrommels

Situatie nu:
. 25 fietstrommels
. 11 buurtstallingen

Dit beeld strookt niet met de in het bedrijfsplan Fietsparkeren beloofde 19 buurtstallingen en 38 fietstrommels in 2004. Ook als we kijken naar de begrotingsstukken wordt het beeld niet anders.
Begroting 2002 meldt geen doelen
Begroting 2003 meldt:
. 6 buurtstallingen zullen gerealiseerd gaan worden (waarvan 2 in de binnenstad)
. 20 fietstrommels worden geplaatst buiten de binnenstad
Gemeenterekening 2003 meldt:
. voortraject doorlopen en vergunningen gereed voor 16 trommels en 2 buurtstallingen
. start gemaakt met uitbreiding bestaande stalling
. start gemaakt met buurtstalling (op verzoek van betrokkenen)
Begroting 2004 meldt:
. er worden fietstrommels gerealiseerd
. twee buurtstallingen worden gerealiseerd

Binnenkort zal het College de programmaverantwoording 2004 presenteren. Gezien het negatieve beeld en de vage tekst in de begroting 2004 verwachten wij weinig duidelijkheid over de stand van zaken.

GroenLinks meent dat het veilig kunnen stallen van je fiets één van de belangrijkste redenen is om te gaan fietsen. Het feit dat het stadsbestuur er in de afgelopen jaren niet in is geslaagd hier te komen tot fatsoenlijke en vruchtbaar beleid is een veeg teken. Het duidt erop dat de wethouder Verkeer het fietsen niet zo belangrijk vindt als nodig is. Juist nu de stad volloopt met auto's en de schadelijke gevolgen voor ruimte en lucht merkbaar zijn zou een actieve houding het stadsbestuur sieren.

GroenLinks wil daarom het College de volgende vragen stellen:
1. Kunt u bevestigen dat er sprake is van grote achterstand in het realiseren van de gestelde doelen voor buurtstallingen en fietstrommels in het bedrijfsplan Fietsparkeren?
2. Kunt u verklaren waarom in gemeenterekening 2003 melding wordt gemaakt van voortgang, doch deze tot op heden maar gedeeltelijk is gerealiseerd?
3. Kunt u aangeven op welke wijze de 250.000 euro uit genoemd amendement precies is besteed?
4. Kunt u aangeven hoe u de voor dit jaar in het bedrijfsplan genoemde ambitie van 2 nieuwe buurtstallingen en 5 nieuwe trommels gaat realiseren?
5. Hoe beoordeelt u klachten ten aanzien van gebrekkige communicatie door aanvragers van een trommel en het feit dat er een wachtlijst is voor de stalling Kievitstraat? Dit ook in het licht van genoemde externe targets en actiepunten in bedrijfsplan Fietsparkeren?
6. Bent u met ons van mening dat het veilig stallen van de fiets een prioriteit is in het te voeren fietsbeleid? Zo ja, hoe beoordeelt u uw eigen vorderingen in deze?

Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 10 mei 2005)


1. In het bedrijfsplan fietsparkeren is aangegeven dat jaarlijks vijf trommels en twee buurtstallingen geplaatst zullen worden. Als gevolg van diverse oorzaken, zoals het opstellen van algemene plaatsingscriteria voor fietsparkeervoorzieningen en het verplicht volgen van artikel 19 WRO procedures voor alle bouwaanvragen, heeft de realisatie van de trommels in de praktijk vertraging opgelopen. De commissie Verkeer en Beheer is in 2003 geïnformeerd over deze plaatsingscriteria (DSO 02.109824).


Vanwege het grote belang dat wij hechten aan goede fietsparkeervoorzieningen is in 2004 een inhaalslag gemaakt door twaalf fietstrommels, in plaats van vijf, te plaatsen. Voorts worden in 2005 vier buurtstallingen opgeleverd (waaronder de beoogde twee uit 2004), en is het streven de realisatie van nog eens vier nieuwe buurtstallingen in gang te zetten.


Wij willen hierbij wijzen op het feit dat voor het plaatsen van een nieuwe trommel of buurtstalling diverse werkzaamheden dienen te worden verricht voordat de voorziening ook daadwerkelijk geplaatst kan worden en gebruikt kan worden door de aanvragers. Werkzaamheden die onder meer moeten worden verricht betreffen:
. inventarisatie van de vraag / behoefte in de betreffende buurt
. locatieonderzoek van meerdere locaties, waarbij getoetst wordt op aspecten als

eigendom van de grond, bestemming, vervuiling, verkeersveiligheid, stedenbouwkundige

eisen etc.
. aanvraag bouwvergunning /starten artikel 19 WRO procedure (daarbij worden alle

ruimtelijk relevante factoren afgewogen; procedure neemt gemiddeld een half jaar in

beslag)
. aanvragen offertes voor het bouwwerk
. na verlening bouwvergunning opdracht geven conform aanbestedingsregels (realisatie

duurt al snel twee maanden) en informeren buurtbewoners
. verlenen van abonnementen


Voor wat betreft de buurtstallingen was daarbij nog van belang dat voordat deze stallingen gerealiseerd konden worden, eerst nog de grondoverdracht plaats diende te vinden, hetgeen voor enkele maanden vertraging heeft gezorgd.
2. Ten tijde van de gemeenterekening 2003 was ook sprake van voortgang. In 2003 zijn de bouwvergunningen voor de fietstrommels verleend. Vanuit efficiencyredenen en kostenoverwegingen heeft opdrachtverlening voor de plaatsing van de trommels pas eind 2003 plaatsgevonden. Met opdrachtverlening is gewacht tot de laatste bouwvergunning was verleend zodat dit voor alle trommels gelijktijdig kon plaatsvinden. Niet alle twintig aanvragen hebben geresulteerd in een bouwvergunning. Uiteindelijk zijn in 2004 twaalf trommels opgeleverd en worden twee trommels opgeleverd in 2005 omdat buurtbewoners toch de voorkeur gaven aan een andere locatie.

Ook voor de buurtstallingen was ten tijde van de gemeenterekening 2003 sprake van voortgang. Eind 2003 is de vergunningverlening en de grondoverdracht rondgemaakt en is de opdracht voor de realisatie aanbesteed.
3. Dit geld is nog niet allemaal besteed. Tot nu toe is EUR 129.104,00 besteed aan voorbereidingskosten (leges, projecturen, communicatie) en realisatiekosten (materiaal en plaatsing, sleutels) van in totaal 14 trommels. Het restant van dit bedrag zal aan nieuwe trommels worden besteed.


4. Trommels

Het streven is eind 2005 /begin 2006 vijf nieuwe fietstrommels te realiseren. Hiervoor komen in eerste instantie de eerste vijf locaties van de wachtlijst in aanmerking. Het betreft: M. van Reedestraat, Lauwerecht, Dodt van Flensburglaan, Pieter Nieuwlandtstraat, en Lange Hagelstraat.

Voorts zijn in het kader van een recht van initiatief (via wijkbureau West) nog een tweetal fietstrommels gepland aan de Van Imhoffstraat. De bouwvergunning hiervoor is begin 2005 aangevraagd.


Buurtstallingen

Het streven is op de volgende locaties in 2005 buurtstallingen te realiseren:
- oplevering buurtstalling St. Janshovenstraat in mei/juni 2005;
- uitbreiding buurtstalling Frederik Hendrikstalling van 82 naar 150 plekken. De uitgebreide stalling is begin 2005 in gebruik genomen.
- opstarten twee nieuwe buurtstallingsprojecten in de Van Swindenstraat en de Nieuwe Keizersgracht. Oplevering eind 2005 of begin 2006.
5. De klacht over de gebrekkige communicatie is deels terecht. Het Parkeerbedrijf heeft alle aanvragers van een plek in een fietstrommel of stalling bij aanvang van het project geïnformeerd over welke trommels als eerste gerealiseerd zouden gaan worden en of de aanvrager in aanmerking zou komen voor een plaats in een trommel of op de wachtlijst geplaatst zou worden. Vervolgens zijn alle aanvragers die in aanmerking kwamen voor een plaats in een trommel, voor de oplevering van de trommels persoonlijk op de hoogte gesteld van het moment van plaatsing en geïnformeerd over de wijze waarop een abonnement aangevraagd kon worden. Gezien de vertraging in het project was het beter geweest deze aanvragers ook tussentijds te berichten.


Om tegemoet te komen aan de wachtlijst voor de stalling in de Kievitstraat, is in 2005 een stalling gepland aan de Nieuwe Keizersgracht. Bewoners die op de wachtlijst staan voor de Kievitstraat kunnen daar dan een abonnement aanvragen.
6. Ja, ook wij zijn van mening dat het veilig stallen van de fiets prioriteit heeft in het te voeren fietsbeleid. Om onze eigen vorderingen te beoordelen leggen wij jaarlijks conform de geëigende kanalen hiervoor verantwoording af aan de raad.


Om het stallen van de fiets op een goede wijze vorm te geven werkt het Parkeerbedrijf intensief samen met organisaties als U.Stal, Milieupunt Noord-Oost, wijkbureaus, Fietsersbond en de stichting Fietsparkeur. Met deze organisaties wordt regelmatig de stand van zaken doorgesproken en de redenen van eventuele vertragingen uitgelegd en/of samen naar oplossingen gezocht. Wij verbazen ons er dan ook over dat een aantal van deze organisaties via externe kanalen (media, pers) klagen over de werkwijze of productie van het Parkeerbedrijf en bovendien voorbij gaan aan hetgeen wel gerealiseerd wordt op het gebied van fietsparkeren.


---- --