Amsterdam, 10 MEI 2005
---
Totaal betaalde oplage stijgt tot 21,3 miljoen exemplaren
Tijdschriften voor actieve Nederlanders groeien
De tijdschriftenmarkt bleef in 2004 goed overeind. Dat blijkt uit de
oplagecijfers over 2004, vandaag gepubliceerd door het HOI, Instituut
voor Media Auditing. Vorig jaar groeide de betaalde kernoplage van de
Nederlandse publiekstijdschriften met 116.000 exemplaren tot 21,3
miljoen.
In 2004 is de belangstelling voor tijdschriften die over actief leven
gaan sterk toegenomen. Of Nederlanders meer naar buiten gaan en
actiever en gezonder gaan leven kan uit de HOI-cijfers niet worden
opgemaakt, maar ze willen er in ieder geval wel meer over lezen. De
verspreide oplage van de titel Toeractief steeg met 61 procent, Body +
Mind groeide 25 procent, Runners World 12 procent en Gezondheid met 7
procent.
Ook volop belangstelling voor golftijdschriften. De verspreide oplage
van GolfNieuws steeg met 14 procent, Golfers Magazine met 6 procent en
GOLFjournaal met 5 procent.
De fietsbladen deden het eveneens prima. De verspreide oplage van
FietsActief steeg met 10 procent, de oplage van de titels Fiets en
FietsSport Magazine groeide beide met 3 procent.
Ook onder de sportbladen is een flink aantal stijgers terug te vinden.
De grootste groeiers zijn Elf (+15%), Hockey Magazine Special (+7%),
Sport International (+6%), Atletiek Magazine (+4%) en Voetbal
International (+4%).
Het grootste segment op de tijdschriftenmarkt wordt gevormd door de
gezinsbladen, met een verspreide oplage van 5,8 miljoen exemplaren,
gevolgd door de omroepbladen (4,3 miljoen), vrouwenbladen (3,3
miljoen), woon-, tuin- en doe het zelf-bladen (2,2 miljoen) en
jongerenbladen (2 miljoen).
De sterkste groei vond in 2004 plaats in het segment van de
mannenbladen, dat met 16 procent groeide tot een verspreide oplage van
555.000. Bladen die eruit springen zijn nieuwkomer Quest, dat in 2004
een verspreide oplage had van 125.000; Playboy, dat 8 procent steeg en
zowel het aantal abonnementen als de losse verkoop zag stijgen;
Esquire (+5%) en Mens Health (+2%). Ook FHM en Man of All Seasons
zagen het abonneebestand groeien.
De oplage van het woon-, tuin- en doe het zelf-bladen segment steeg
met 11 procent tot 2,2 miljoen. Er waren ook stijgende verspreide
oplages voor onder meer Vivenda (+20%), Eigen Huis Magazine (+4%) en
More than Classic (+3%).
De verspreide oplage van de reis- en recreatiebladen groeide met 10
procent tot 532.000. De oplage van En France steeg met 43 procent, de
oplage van Italië Magazine dikte met 2 procent aan.
De oplage van de opiniebladen steeg met 8 procent tot 309.000. Hoogste
score was er voor Ode, dat de verspreide oplage met 11 procent zag
toenemen.
De verspreide oplage van special interest bladen steeg met 7 procent
naar 1,7 miljoen. In dit segment grote uitschieters. Zo waren er
royale plussen voor Psychologie Magazine (+16%), Filosofie Magazine
(+9%), Niveau Magazine (+9%) en Gezondheid (+7%).
De oplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,3 miljoen
exemplaren. Grootste stijgers waren Body + Mind (+25%), Glossy (+13%),
Starstyle (+13%), Vorsten Royale (+11%) en Flair (+6%).
Het jongerenbladensegment groeide met 3 procent tot een verspreide
oplage van 2 miljoen exemplaren. De verspreide oplage van Girlz steeg
met 25 procent tot 63.000.
---
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62.
Nederlands Uitgeversverbond