Gemeente Hellendoorn
Meerjarenperspectief 2006-2009: De basis gelegd
De nota Meerjarenperspectief 2006-2009 geeft op hoofdlijnen een beeld
van het in de jaren 2006-2009 te voeren beleid en het daarmee
samenhangende budgettair perspectief. De nota Meerjarenperspectief
dient te worden gezien als het financieel en beleidsmatig kader voor
de dit najaar op te stellen programmabegroting 2006. Deze nota
meerjarenperspectief 2006-2009 is de laatste waarvoor dit college
volledige verantwoordelijkheid draagt. De afgelopen jaren waren met
name budgettair niet gemakkelijk. Toch is het ons gelukt het raads
beleidsprogramma in hoge mate te realiseren en gelijktijdig de
financiële positie van de gemeente stevig te verankeren.
Investeren in projecten en nieuw beleid
Ondanks een wat moeilijke financiële ontwikkeling, hebben we de
strategische projecten weten te ontwikkelen en zijn deze voor het
grootste deel ook van start gegaan, zonder dat dit ten koste is gegaan
van het bestaand beleid. Integendeel, wij hebben dit verder ont
wikkeld met bijvoorbeeld de realisatie van de uitbreiding van de
sporthal De Voordam,
de voortvarende ontwikÂkeÂling van KruiÂdenÂwijk-Zuid en
Hellendoorn-Noord, een verdeÂre ontÂwikkeling van het armoedeÂbeleid
en zo kunnen we nog vele voorbeelden noemen.
In het meerjaÂrenÂperÂspectief 2006-2009 hebben wij ingespeeld op de
wensen die vanÂuit de gemeenteraad en de samenleving werden geuit en
zijn aansluitend extra middelen opgenomen voor nieuw beleid. Het gaat
om het jongerenÂinloopcentrum (⬠100.000,-- extra), de vervroeging
van de bouw van sporthal KupersÂerf van 2008 naar 2006 en de uit
voering van de platteÂlandsvisie (⬠50.000,-- structureel vanaf
2008). Verder zijn extra middelen opgenomen ten behoeve van de bouw
van een nieuwe brandÂweerkazerne in Hellendoorn (⬠1,4 miljoen in
2009), aanleg van een nieuwe begraafplaats (⬠0,9 miljoen in 2009),
invoering van de gemeentelijke rekenkamer (⬠25.000,-- structureel),
de handbalplek Haarle (⬠40.000,-- in 2006), een subsidie aan de
Stichting Welzijn Ouderen (⬠40.000,-- in 2006), de wijk- en
dorpsontwikÂkeÂlingsÂplannen (⬠50.000,-- structureel), één jaar
ondersteuning voor invoering Document Management Systeem (⬠40.000,--
in 2006) en het structureel maken van de tijdelijke
formatie-uitbreiding voor bouw- en woningtoezicht (conform de motie
van de gemeenteraad bij de behandeling van het meerjarenperspectief
2004-2007.)
In de programmabegroting 2005 was voor de jaren 2006 en verder reeds
extra geld uitgetrokken voor een verdere versterking van de handhaving
(⬠40.000,-- in 2006 en 2007 en ⬠80.000,-- in de jaren daarna), de
aanleg van fietspaden in het Nationaal Park (⬠310.000,--), de
verbouw/ nieuwbouw van het gymlokaal aan de Schoolstraat (â¬
614.000,--), het jongereninloopcentrum (⬠100.000,--) en
uitvoeringskosten voor het WOP De Blokken (⬠250.000,-- in 2005 en
2006).
Daarmee hebben we een gezonde basis gelegd voor de verdere
ontwikkeling van onze geÂmeenÂte.
Sluitende begroting
Het presenteren van een acceptabel financieel beeld rondom het in de
komende jaren te voeren beleid was een lastige opgave. Vanuit het
meerjarenperspectief 2005-2008 moesten we in de eerste plaats een
invulling vinden voor de structurele bezuinigingsÂtaakstelling van â¬
0,5 miljoen. Daarnaast resteerde in 2006 nog een eenmalig aanvullend
tekort van ⬠0,5 miljoen, zodat we in 2006 al met al een oplossing
moesten vinden voor een tekort van ruim ⬠1 miljoen. Bij het door
rekenen van de nieuwe cijfers voor 2006 zijn bovendien nieuwe
tegenvallers naar voren gekoÂmen, onder andere als gevolg van autonome
ontwikkelingen (bijv. hogere energielasten, verzekeringspremies, etc)
en het vrijmaken van enige ruimte voor nieuw beleid. Uiteindelijk zijn
we erin geslaagd om een sluitende begroting aan de raad te
presenteren, waarbij we weliswaar voor Hellendoornse begrippen enkele
flinke bezuinigingen doorvoeren maar -in onze ogen- op een zodanige
wijze dat de beleidsÂeffecten en de effecten op de burgers daarvan
beperkt zijn. Gedacht moet worden aan het bijstellen van de post
'onvoorzien' (⬠25.000,--), aftopping van reserves (⬠150.000,--),
maatregelen in bedrijfsmatige sfeer (⬠80.000,--), beperking
beleidsreserve raad (⬠30.000,--), wijk- en buurtaccommodaties (â¬
50.000,-- ), onderwijs (⬠70.000,--), onderhoudsbestek verhardingen
(⬠100.000,-- voor de jaren 2006-2008) en beëindiging van de
subsidie aan stadswachten (⬠19.000,--). Meerjarig is de begroting
hierdoor in evenwicht. Uitsluitend 2007 laat een beperkt incidenteel
tekort zien van ⬠116.000,--.
Overigens is in de cijfers opnieuw rekening gehouden met een
structurele bezuinigingsÂtaakÂstelling van ⬠350.000,-- vanaf 2008.
De onzekerheid rondom de economische ontÂwikkeling en daarmee de
hoogte van het gemeentefonds is hier debet aan. Wij vullen die
taakstelling nog niet in, omdat er een goede kans bestaat dat de groei
van het gemeentefonds de taakstelling zal comÂpenÂseren en wij ook
niet vooruit willen lopen op beleid dat de nieuwe gemeenteraad gaat
voeren.
Toekomstige opgaven
Er liggen nog grote opgaven op het gemeentebestuur te wachten op basis
van onze strategische visie: "HellenÂdoorn, hart en hoogtepunt van
Overijssel". Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan de concentratie van
Koninklijke Ten Cate op het High-Tech-Textile Park en uiteraard
vervolgens de invulÂling van de vrijkomende terreinen aan de P.C.
Stamstraat en het Hoge Dijkje, aan de invoeÂring van de Wet
Maatschappelijke OnderÂsteuÂning (WMO) in 2006 als basis voor een
verdere sociale ontwikkeling en aan de uitvoering van de Wijk- en
Dorpsontwikkelingsplannen.
Omdat er volgend jaar een nieuw gemeenÂteÂbestuur zal worden gekozen,
hebben wij voor deze opgaven nog geen duidelijke beleidslijnen
uitgezet. Wel menen wij met dit Meerjarenperspectief een stevige
financiële basis te hebÂben gelegd voor een nieuwe gemeenteÂraad en
het nieuwe college om op genoemde terreinen duidelijke keuzes te
kunnen maken. Zeker nu wij een voorzichtig herstel van de economie
zien en daarom mogen verwachten dat ook de finanÂciële mogelijkheden
de komende jaren voor de gemeente ruimer zullen worden.