Gemeente Hellendoorn


Meerjarenperspectief 2006-2009: De basis gelegd

De nota Meerjarenperspectief 2006-2009 geeft op hoofdlijnen een beeld van het in de jaren 2006-2009 te voeren beleid en het daarmee samenhangende budgettair perspectief. De nota Meerjarenperspectief dient te worden gezien als het financieel en beleidsmatig kader voor de dit najaar op te stellen programmabegroting 2006. Deze nota meerjarenperspectief 2006-2009 is de laatste waarvoor dit college volledige verantwoordelijkheid draagt. De afgelopen jaren waren met name budgettair niet gemakkelijk. Toch is het ons gelukt het raads beleidsprogramma in hoge mate te realiseren en gelijktijdig de financiële positie van de gemeente stevig te verankeren.

Investeren in projecten en nieuw beleid
Ondanks een wat moeilijke financiële ontwikkeling, hebben we de strategische projecten weten te ontwikkelen en zijn deze voor het grootste deel ook van start gegaan, zonder dat dit ten koste is gegaan van het bestaand beleid. Integendeel, wij hebben dit verder ont wikkeld met bijvoorbeeld de realisatie van de uitbreiding van de sporthal De Voordam,
de voortvarende ontwikÂkeÂling van KruiÂdenÂwijk-Zuid en Hellendoorn-Noord, een verdeÂre ontÂwikkeling van het armoedeÂbeleid en zo kunnen we nog vele voorbeelden noemen.

In het meerjaÂrenÂperÂspectief 2006-2009 hebben wij ingespeeld op de wensen die vanÂuit de gemeenteraad en de samenleving werden geuit en zijn aansluitend extra middelen opgenomen voor nieuw beleid. Het gaat om het jongerenÂinloopcentrum (⬠100.000,-- extra), de vervroeging van de bouw van sporthal KupersÂerf van 2008 naar 2006 en de uit voering van de platteÂlandsvisie (⬠50.000,-- structureel vanaf 2008). Verder zijn extra middelen opgenomen ten behoeve van de bouw van een nieuwe brandÂweerkazerne in Hellendoorn (⬠1,4 miljoen in 2009), aanleg van een nieuwe begraafplaats (⬠0,9 miljoen in 2009), invoering van de gemeentelijke rekenkamer (⬠25.000,-- structureel), de handbalplek Haarle (⬠40.000,-- in 2006), een subsidie aan de Stichting Welzijn Ouderen (⬠40.000,-- in 2006), de wijk- en dorpsontwikÂkeÂlingsÂplannen (⬠50.000,-- structureel), één jaar ondersteuning voor invoering Document Management Systeem (⬠40.000,-- in 2006) en het structureel maken van de tijdelijke formatie-uitbreiding voor bouw- en woningtoezicht (conform de motie van de gemeenteraad bij de behandeling van het meerjarenperspectief 2004-2007.)

In de programmabegroting 2005 was voor de jaren 2006 en verder reeds extra geld uitgetrokken voor een verdere versterking van de handhaving (⬠40.000,-- in 2006 en 2007 en ⬠80.000,-- in de jaren daarna), de aanleg van fietspaden in het Nationaal Park (⬠310.000,--), de verbouw/ nieuwbouw van het gymlokaal aan de Schoolstraat (⬠614.000,--), het jongereninloopcentrum (⬠100.000,--) en uitvoeringskosten voor het WOP De Blokken (⬠250.000,-- in 2005 en 2006).
Daarmee hebben we een gezonde basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van onze geÂmeenÂte.

Sluitende begroting
Het presenteren van een acceptabel financieel beeld rondom het in de komende jaren te voeren beleid was een lastige opgave. Vanuit het meerjarenperspectief 2005-2008 moesten we in de eerste plaats een invulling vinden voor de structurele bezuinigingsÂtaakstelling van ⬠0,5 miljoen. Daarnaast resteerde in 2006 nog een eenmalig aanvullend tekort van ⬠0,5 miljoen, zodat we in 2006 al met al een oplossing moesten vinden voor een tekort van ruim ⬠1 miljoen. Bij het door rekenen van de nieuwe cijfers voor 2006 zijn bovendien nieuwe tegenvallers naar voren gekoÂmen, onder andere als gevolg van autonome ontwikkelingen (bijv. hogere energielasten, verzekeringspremies, etc) en het vrijmaken van enige ruimte voor nieuw beleid. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om een sluitende begroting aan de raad te presenteren, waarbij we weliswaar voor Hellendoornse begrippen enkele flinke bezuinigingen doorvoeren maar -in onze ogen- op een zodanige wijze dat de beleidsÂeffecten en de effecten op de burgers daarvan beperkt zijn. Gedacht moet worden aan het bijstellen van de post 'onvoorzien' (⬠25.000,--), aftopping van reserves (⬠150.000,--), maatregelen in bedrijfsmatige sfeer (⬠80.000,--), beperking beleidsreserve raad (⬠30.000,--), wijk- en buurtaccommodaties (⬠50.000,-- ), onderwijs (⬠70.000,--), onderhoudsbestek verhardingen (⬠100.000,-- voor de jaren 2006-2008) en beëindiging van de subsidie aan stadswachten (⬠19.000,--). Meerjarig is de begroting hierdoor in evenwicht. Uitsluitend 2007 laat een beperkt incidenteel tekort zien van ⬠116.000,--.

Overigens is in de cijfers opnieuw rekening gehouden met een structurele bezuinigingsÂtaakÂstelling van ⬠350.000,-- vanaf 2008. De onzekerheid rondom de economische ontÂwikkeling en daarmee de hoogte van het gemeentefonds is hier debet aan. Wij vullen die taakstelling nog niet in, omdat er een goede kans bestaat dat de groei van het gemeentefonds de taakstelling zal comÂpenÂseren en wij ook niet vooruit willen lopen op beleid dat de nieuwe gemeenteraad gaat voeren.

Toekomstige opgaven
Er liggen nog grote opgaven op het gemeentebestuur te wachten op basis van onze strategische visie: "HellenÂdoorn, hart en hoogtepunt van Overijssel". Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan de concentratie van Koninklijke Ten Cate op het High-Tech-Textile Park en uiteraard vervolgens de invulÂling van de vrijkomende terreinen aan de P.C. Stamstraat en het Hoge Dijkje, aan de invoeÂring van de Wet Maatschappelijke OnderÂsteuÂning (WMO) in 2006 als basis voor een verdere sociale ontwikkeling en aan de uitvoering van de Wijk- en Dorpsontwikkelingsplannen.

Omdat er volgend jaar een nieuw gemeenÂteÂbestuur zal worden gekozen, hebben wij voor deze opgaven nog geen duidelijke beleidslijnen uitgezet. Wel menen wij met dit Meerjarenperspectief een stevige financiële basis te hebÂben gelegd voor een nieuwe gemeenteÂraad en het nieuwe college om op genoemde terreinen duidelijke keuzes te kunnen maken. Zeker nu wij een voorzichtig herstel van de economie zien en daarom mogen verwachten dat ook de finanÂciële mogelijkheden de komende jaren voor de gemeente ruimer zullen worden.