Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 024-3292378
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persbericht
10 mei 2005 p041
Forse investering in riolen noodzakelijk
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen wil de komende
decennia fors investeren in vervanging en onderhoud van oude riolen. Dat is
noodzakelijk om calamiteiten te voorkomen en de volksgezondheid niet in
gevaar te brengen. Het rioolrecht zal daardoor de komende jaren flink
stijgen.
In Nijmegen ligt zo'n 660 kilometer riool onder de grond. De meeste buizen
zijn - net als op de meeste plaatsen in Nederland - tussen 1945 en 1975
aangelegd. Ongeveer 10 procent is nog ouder.
Om de lasten voor de bevolking laag te houden is in het verleden regelmatig
bezuinigd op het onderhoud.
Twintig procent van het rioolstelsel verkeert op dit moment in risicovolle
en slechte staat. Verder uitstel en bezuinigingen op het onderhoud is
volgens het college onverantwoord. Daarmee zou de stad voor de komende jaren
een te groot risico nemen.
Verouderde riolen gaan lekken en verzakken. Dat leidt tot verzakking van de
weg, stremming van de afvoer van vuil rioolwater en vervuiling van het
grondwater. Dit gebeurt nu al zo'n tien tot vijftien keer per jaar. Bij
forse regenbuien blijkt het rioolstelsel al op sommige plekken niet meer
adequaat te functioneren. Plassen kolken voor de afvoerputten en hinderen
het verkeer. Boomwortels zijn door scheuren in de buizen gedrongen en
verstoppen een ongehinderde afvoer van afvalwater van huizen.
Tot nu toe heeft dit nog niet tot grote calamiteiten geleid, maar de
gemeente is de laatste jaren wel steeds vaker uitgerukt om grote en kleine
ongelukken te voorkomen.
De kans op calamiteiten neemt door het achterstallige onderhoud toe. Bij
eventueel optredende calamiteiten komt de gemeente direct voor hoge niet te
voorziene kosten te staan. Tegelijkertijd vraagt de naoorlogse aanleggolf
ook nog voor een piek in het aantal riolen dat aan vervanging toe is.
Om grote ongelukken in de nabije toekomst te voorkomen kiest het college
voor een uitgekiende balans tussen risicobeheersing en vervanging en
reparatie waar nodig. Daarom zal er extra worden gecontroleerd, onder meer
door camera's door het riool te laten rijden.
Door meer te investeren in onderhoud, inspectie en vervanging worden de
kosten voor calamiteiten langzaam teruggedrongen en groeit de stad weer naar
een technisch en financieel beheersbaar rioolstelsel, waarvoor voldoende
geld voor onderhoud is gereserveerd.
Hiervoor is een forse extra investering nodig. Tegelijkertijd zullen de
inkomsten vanuit de Onroerend Zaakbelasting (OZB) hiervoor sterk teruglopen.
Het kabinet wil immers vanaf 2006 het zogenoemde gebruikersdeel van de OZB
afschaffen.
Op dit moment betaalt het stadsbestuur de kosten voor het rioolstelsel voor
de helft uit het rioolrecht en de andere helft uit de OZB. Hierdoor is een
dubbele stijging van de rioolbelasting onvermijdelijk.
Voor de financiering van het onderhoud en de investeringen in ons
rioolstelsel wil het college nu een apart fonds in het leven roepen. Dat
wordt dan gevuld door een jaarlijks fors stijgende rioolbelasting, van
gemiddeld 147 euro per woning nu naar gemiddeld 251 euro per woning in 2009.
Daarbij wordt gezocht naar een zo eerlijke mogelijke verdeling. De
voorstellen hiervoor worden in juni en november door de gemeenteraad
behandeld.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer
024-3292380