- - - - - - - - - - - - - - - - -
Buurtbus is geen vervanging regulier vervoer
10-05-2005 * Buurtbusprojecten zijn tegenwoordig erg in. De provincie
betaalt lustig mee aan de projecten. Daarbij wil de provincie het voor
doen laten komen dat ze veel aan openbaar vervoer doen. Maar niets is
minder waar. Vele reguliere buslijnen zijn opgeheven. De buurtbus
vangt dat maar gedeeltelijk op.
Het openbaar busvervoer is in de uitverkoop gedaan. De
busmaatschappijen die de lijnen van de overheid hebben overgenomen
willen winst maken en sluiten dus alle minder drukbezette lijnen.
Kaalslag van het openbaar vervoer in de kop van Noord-Holland is
daarvan een logisch gevolg. Om die op te vangen wordt nu de buurtbus
ingezet, met geld van de overheid.
De buurtbus is natuurlijk op zich een goed ding, maar de bus moet niet
als vervanger dienen van het regulier vervoer. Zo is de buurtbus van
origine ook niet bedoeld. De buurtbus was extra bovenop en niet in
plaats van. De SP vindt het goed dat de provincie meebetaalt aan de
projecten. Het openbaar vervoer in de Noordkop is inderdaad heel
slecht, en er moet iets gebeuren. Maar de SP vindt dat het je daarbij
niet mag laten.
De buurtbus moeten dienen als graadmeter voor regulier openbaar
vervoer. Zodra blijkt dat de buurtbus goed bezet is moet het project
worden omgezet in een reguliere buslijn. De SP is van mening dat het
niet zo kan zijn dat private busmaatschappijen de krenten uit de pap
vissen en winst maken en tegelijkertijd de overheid laten opdraaien
voor de `oninteressante' want niet winstgevende regiolijnen.
Een motie van die strekking heeft het gisteren in de statenvergadering
helaas niet gehaald.
Socialistische Partij