Ingezonden persbericht
E-mail, SMS & search engine marketing grootste groeiers Direct Marketing
Top 500 adverteerders besteed 44% van DM budget aan interactieve media
Amsterdam, 10 mei 2005 Full service e-mail & SMS marketingbureau
MailMedia en Direct Marketing branchevereniging DDMA maken
vandaag de resultaten bekend van het onderzoek naar Direct Marketing
bestedingen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de 500 grootste
adverteerders van Nederland. De resultaten wijzen uit dat de
bestedingen aan Direct Marketing in 2005 groeien naar 26% van het
totale marketingbudget. Daarnaast wordt steeds meer gekozen voor
het inzetten van e-mail, search engine en SMS-marketing. Aan
traditionele Direct Marketing als post wordt 4% minder uitgegeven.
Het onderzoek, waaraan door 142 van de top 500 adverteerders van 2004 (bron: BBC) werd meegewerkt, laat een duidelijke daling zien van
Direct Marketing binnen de overheid en IT bedrijven met respectievelijk
8% en 7%. Telecombedrijven verhogen hun marketingbudget dat zij
besteden aan DM met 13% naar 42%.
Gemiddeld wordt 4% minder besteed aan DM per post maar stijgen de
budgetten voor e-mail marketing (2%), search engine marketing (2%)
en SMS marketing (0,5%). Totaal wordt van het Direct Marketing budget
inmiddels 44% besteed aan interactieve kanalen. De IT bedrijven en de
overheid laten in 2005 de grootste daling zien in Direct Marketing per
post ten opzichte van 2004. Tegelijkertijd laten zij qua interactieve
marketing de grootste stijging zien.
E-mail marketing wordt het meest ingezet door Horeca/toerisme/recreatie (18%), IT (17%) en FMCG (16%). Deze
laatste is samen met Automotive de grootste groeier in besteding aan e-
mail marketing met 6%.
Johan van Mil, directeur van MailMedia: "Voor het tweede jaar zien we
een groei van interactieve marketing binnen de DM mix. Het blijkt dat met
e-mail & SMS een kostenbesparing maar ook een responsverhoging
kan worden gerealiseerd. Nu wordt al 44% van alle Direct Marketing
aan interactieve kanalen als e-mail, SMS en search engine marketing
besteed."
MailMedia geeft advies, ontwikkelt strategieën & creatieve concepten
en vertaalt deze door naar e-mail & SMS marketing. In opdracht van
diverse merken, bureaus en instellingen verzorgt MailMedia Direct e-
mail, Corporate e-mail, Action e-mail en Direct SMS. Met haar totaal
persoonsgebonden opt-in bestand van ruim 2.100.000 unieke e-mail
adressen en 06-nummers mag MailMedia zich marktleider noemen op
het gebied van e-mail marketing.
Ingezonden persbericht