INTRES BV

Ontwikkeling eigen producten leidt tot groei Intres Mode/Texti

Omzetstijging ondanks inkrimpende modebranche
Meer aandacht voor training en kennisontwikkeling ondernemers Elektronische communicatie van levensbelang

Intres Mode/Textiel heeft in 2004 een omzetstijging gerealiseerd van 3% (2003: + 0,3%). De Intres-ondernemers op het gebied van dames-, heren- en jeugdmode en bodyfashion presteerden hiermee aanzienlijk beter dan het marktgemiddelde (- 4% , bron: GfK). Met name de eigen productontwikkeling vanuit de stylingafdeling leverde een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de resultaten van Intres Mode/Textiel. Ook de revitalisering van enkele formules zorgden voor een positieve impuls.

In 2005 gaan we meer aandacht besteden aan training en kennisontwikkeling van onze ondernemers, zegt Henk Havinga, divisiedirecteur Intres Mode/Textiel. Ook informatie-uitwisseling binnen de branche blijft een speerpunt. De ontwikkeling van een centraal datasysteem, waarop alle kassa s zijn aangesloten, staat voor de nabije toekomst op de agenda. Dit systeem biedt ondernemers waardevolle informatie en versterkt hun positie. Het delen van kennis en gegevens zal leiden tot gezamenlijke successen.

Intres Mode/Textiel is actief in vier segmenten; jeugd-, heren- en damesmode en bodyfashion. Bekende formules zijn o.a. Livera, Lindessa, Jambelle, First//Man en Firstlady. Verder zijn zelfstandige inkoopleden actief in samenwerkingsgroepen (o.a. herenmode: Alpha groep/Lord Hamilton en Forum groep, jeugdmode: Get Smart, AUB Stores), waarbinnen zij gebruik maken van diverse private labels. Er zijn in totaal ruim 750 inkoopleden aangesloten.

De stylingafdeling van de divisie Mode/Textiel ontwikkelde zich in 2004 verder, waardoor het streven om het beste product met de beste pasvorm voor de juiste prijs te kunnen leveren steeds meer vorm kreeg. Door processen te stroomlijnen en ondernemers nauw te betrekken bij ontwerp en kleurstelling wordt een optimaal resultaat bereikt. De globalisering in de modebranche vergroot de noodzaak voor een strakke regie over de productiecycli: van ontwerp, sample en productie tot uitlevering. Het door Intres ontwikkelde vendor rating-systeem beoordeelt de prestaties van leveranciers op zestien verschillende punten. Dit in combinatie met lokale aanwezigheid in productielanden zorgt ervoor dat Intres Mode/Textiel grip heeft op de productie van zijn collecties.

In 2004 nam Intres Mode/Textiel de diverse formules onder de loep. De revitalisering van damesmodeformule Firstlady resulteerde in een vernieuwing van het assortiment, aanpassingen van het winkelinterieur en een nieuw logo. Ook bij been- en ondermodeformule Jambelle is het winkelinterieur aangepast en een nieuw logo ontworpen. Lingerieformule Livera veranderde het logo en introduceerde begin 2005 een compleet nieuwe huisstijl en winkelconcept.
Speciaal voor de algemene bodyfashion-ondernemers is Bodyfashion à la carte ontwikkeld. Vanuit dit keuzemenu kunnen ondernemers extra samenwerking, service of informatie-uitwisseling aanvragen.

INTRES is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.

Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253 2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl

10 mei 05 12:02