INTRES BV

Prestatie Intres Wonen boven marktgemiddelde ondanks recessie

Kansen liggen bij verkoopgericht ondernemen
Nieuw beleid woontextiel: keuze aan ondernemer

Met een omzetdaling van 2% presteerden de leden van Intres Wonen in 2004 beter dan in 2003 (- 7%). Hiermee waren de resultaten van Intres Wonen beter dan het marktgemiddelde (- 3%, bron: CBS). Een scherpere positionering van enkele woonformules en de introductie van een nieuw beleid voor woontextiel droegen hieraan bij. De Sleepy-ondernemers in België boekten een 18% hogere omzet dan in 2003.

Arie Schreuder, divisiedirecteur Intres Wonen: Ook 2004 kenmerkte zich door een teruglopende koopkracht, broos consumentenvertrouwen en een achterblijvend aantal opgeleverde nieuwbouwhuizen. Ondanks deze marktsituatie presteerden de Intres-leden boven het marktgemiddelde. 2005 staat voor Intres Wonen in het teken van de voortdurende analyse, aanpassing en vernieuwing van bestaande formules, processen en activiteiten. Op zowel inkoop-, logistiek- als automatiseringsgebied. Ook het vergroten van de verkoopkracht van de winkel verdient de aandacht. Zo behouden we onze slagkracht in een lastige markt.

Intres Wonen is actief in vier segmenten; meubelen, slapen, woondecoratie en keukens. Bekende formules zijn o.a. Runner Wonen, Garant Meubel, Burmann, Novastyl, Morgana Slaapkamers, Slaapgilde, Sleepy, Lin-O-Lux en WoonServiceWinkel . Daarnaast zijn er zo n 350 inkoopleden aangesloten.

Formules als Novastyl en Morgana Slaapkamers zijn diepgaand geanalyseerd en vernieuwd. Verder lanceerde Intres Wonen voor discountformule Runner Wonen een nieuw marketingplan en is er een akkoord gesloten voor een complete revitalisering, inclusief uitstraling, assortiment en logistiek.

In 2004 introduceerde Intres Wonen een nieuw beleid voor woontextiel. De nieuwe aanpak richt zich op vier groepen: Binnen voor de woontextielspeciaalzaak, WoonServiceWinkel voor de gecombineerde woontextiel- en slaapcomfortwinkel en twee shop-in-shop-concepten (Plus en Compact) voor de algemene meubelwinkel en de grote gemengde woonwinkel. De eerste deelnemers zijn inmiddels gestart volgens dit nieuwe concept.
Verder centraliseerde Intres Wonen haar backoffice-activiteiten om haar dienstverlening richting ondernemers aan te scherpen.

INTRES is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard euro.

Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253 2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl

10 mei 05 12:02