INTRES BV
Omzet Intres Media blijft gelijk in 2004
Sterke positionering ondanks economische recessie
Verdere stijging brutowinstmarge
Ingebruikname Digitaal Beursplein
Verkoopkracht winkels
De bij Intres Media aangesloten boekhandels hebben hun omzet, ondanks
de economische recessie, in 2004 gelijk weten te houden (t.o.v. de
markt - 2%, bron: CBS). Bovendien is er sprake van een verdere, forse
stijging van het gemiddelde brutowinstmarge. Ook in het afgelopen jaar
heeft de divisie vooruitgang geboekt op de beleidsspeerpunten inkoop,
commerciële ondersteuning en backoffice. Daarnaast heeft Intres Media
zich gericht op de meetbaarheid en beïnvloedbaarheid van de
prestaties. Hiermee is de basis gelegd voor omzetverbetering van de
formules Blz. en Libris in 2005.
Aandachtspunten voor 2005 zijn inkoop, commerciële ondersteuning en
backoffice, maar vooral het vergroten van de verkoopkracht van de
winkel staat hoog op de agenda, zegt Caroline Damwijk,
divisiedirecteur Intres Media. De ondernemers gaan zich nadrukkelijk
richten op de winkelpresentatie. Dit zal, met name in de vaak compacte
Blz.-winkels een positieve invloed hebben op het aantal klanten.
Aangezien onderzoek heeft aangetoond dat de conversie verbeterd kan
worden, is dit een belangrijk aandachtspunt.
Met de ingebruikname van het Digitaal Beursplein heeft Intres Media
onzekerheden over de prijs, vorm en verschijningsdatum van boeken
weggenomen. Eind 2004 maakte iedere ondernemer van deze divisie
gebruik van dit systeem, dat de aansturing en stroomlijning van de
beursinkoop en de centrale herbevoorrading optimaliseert. Dit
verbetert de voorraadpositie en cashflow van de ondernemers. Bovendien
is het mogelijk de verkoopperiode van goedlopende titels te verlengen.
Deze efficiëntere centrale inkoop leidt tot lagere distributiekosten
en hogere inkoopmarges.
In 2004 is ook veel aandacht besteed aan de verdere verfijning van de
Navigator. Dit systeem geeft een beeld van de factoren in een winkel
die het rendement van ondernemers beïnvloeden en in hoeverre deze
factoren invloed hebben op elkaar. Ondernemers kunnen op basis van
vijftien meetpunten prestaties vergelijken, actiepunten definiëren en
hun inkoop daarop afstemmen. Ook instrumenten als klantenteller en
klantenonderzoek bieden ondernemers waardevolle informatie over
consumentengedrag en -voorkeuren.
INTRES is één van de grootste retail service organisaties in
Nederland, die zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-,
sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering.
INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van
alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt
marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Binnen, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel,
Runner Wonen en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers.
Er zijn zo n 1.500 ondernemers met 2.200 winkels aangesloten. INTRES
vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,2 miljard
euro.
Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Yvette Glättli. Telefoon: 033-253
2440.
Telefax:: 033-253 2461. E-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl
10 mei 05 12:00