BedrijfsautoRAI

10-05-2005

Toyota HiLux als Europese première op Barcelona Motor show

Op de Salón Internacional del Automóvil in Barcelona zal vandaag de nieuwe Toyota HiLux pickup voor het eerst aan het Europese publiek worden getoond. Deze nieuwe HiLux is de zesde generatie van de op één na best verkopende Toyota wereldwijd (na de Corolla). Sinds de eerste generatie in 1967 het levenslicht zag in Japan, zijn er meer dan 12 miljoen eenheden van de HiLux geproduceerd.

Het verhaal van de HiLux is een verhaal van constante ontwikkeling en verbetering, aansluitend bij de behoeften van de wereldwijd verspreide klanten. In de loop van de tijd heeft de HiLux een reputatie opgebouwd van een niet-aflatende robuustheid, betrouwbaarheid en kracht, op alle continenten. Het was altijd de auto voor de zwaarste omstandigheden. Bij de creatie van de nieuwe HiLux heeft Toyota er naar gestreefd een nieuwe wereldauto voor vrije tijd en avontuur te ontwikkelen die over een nog betere productiekwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid beschikt dan zijn voorgangers.

De nieuwe HiLux is verder een model dat perfect past bij de strategie van Toyota optimaal in te spelen op de behoeften van de klant en het streven naar vergroting van het marktaandeel in Europa. Hij vormt een aanvulling op het SUV/offroad-aanbod van Toyota en is een krachtig alternatief voor de huidige RAV4, de Land Cruiser en Land Cruiser 100.

Waar veel klanten zullen kiezen voor de HiLux met enkele cabine vanwege de uitstekende prestaties als comfortabel en kwalitatief hoogwaardig werkpaard, zullen anderen kiezen voor de robuuste dubbele cabine omdat die perfect aansluit bij hun buitensportactiviteiten. De Extra Cab-uitvoering is de ideale mix tussen ruimte voor passagiers en een substantieel laadvermogen.

De nieuwe HiLux zal vanaf oktober 2005 leverbaar zijn in Nederland.

Oersolide constructie Versterkt ladderchassis Geheel nieuwe wielophanging voor betere rijeigenschappen

De nieuwe HiLux beschikt over een geheel nieuw ontworpen ladderchassis. Dat geeft de auto niet alleen echte offroad-capaciteiten en een grotere duurzaamheid maar maakt ook een betere isolatie tegen bijgeluiden en trillingen tussen het chassis en het passagierscompartiment mogelijk.

45% grotere torsiestijfheid
Het chassis, dat speciaal voor de HiLux ontworpen is, is uiterst sterk, duurzaam en veilig in geval van een aanrijding en zorgt voor een optimale controle over de auto. Het is geconstrueerd uit kokerbalken met een grotere doorsnede dan het chassis van het huidige model en heeft een 45% grotere torsiestijfheid, waardoor de bewegingen van de carrosserie beter onder controle gehouden kunnen worden en er minder bijgeluiden doordringen in het interieur.

Het chassis is ontworpen om de bij een aanrijding vrijkomende energie te absorberen met behulp van een versteviging tussen de eerste en tweede dwarsbalk. Deze neemt, doordat hij vervormt, de energie op en beperkt de kans op schade aan andere chassiscomponenten, waaronder de veerpoten.

Aan de voorzijde zorgt de onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen en schroefveren voor een maximale veerweg en een optimale absorptie van schokken en tegelijkertijd voor een goede rechtuitstabiliteit en een goed gevoel met de weg. Aan de achterzijde zijn de traditionele bladveren behouden vanwege de uitstekende laadcapaciteiten en het feit dat dit type wielophanging een vlakke laadvloer mogelijk maakt.

Meer rijcomfort
Het rijcomfort op de weg en de veiligheid zijn verder vergroot dankzij de toepassing van een tandheugelstuurinrichting, die de traditionele kogelkringloopstuurinrichting vervangt. De wielophanging is verder geoptimaliseerd en de rolstabiliteit is 1,5 keer hoger dan bij het huidige model.

Het gebruik van plaatstaal met een hoge treksterkte voor de belangrijkste carrosseriepanelen vergroot de sterkte, de duurzaamheid en de bescherming in geval van een aanrijding. Kwetsbare onderdelen als de dorpels en de bodemplaat zijn voorzien van een antisteenslagcoating om ze te beschermen tegen corrosie.

Een lager brandstofverbruik en een lager geluidsniveau in het interieur zijn het resultaat van een verder verbeterde aërodynamica. Zo is onder andere de motor aan de onderzijde voorzien van beplating en worden windgeleiders toegepast.

De nauwkeurig aansluitende carrosseriepanelen accentueren niet alleen de superieure productiekwaliteit maar gaan tevens het ontstaan van rijwindgeluid tegen.

Bij de introductie van de nieuwe HiLux zal de auto leverbaar zijn met een 2,5 liter D-4D dieselmotor met een common railsysteem van de tweede generatie en Swirl Control-systeem. Deze motor levert een vermogen van 75 kW/102 pk bij 3.600 tpm en een maximaal koppel van 260 Nm (200 voor de 4x2-uitvoeringen), ideaal voor werk en vrije tijd. Deze zuinige motor zorgt voor lage gebruiks- en onderhoudskosten.

Het rijplezier wordt verder vergroot door verbeteringen aan de handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, die gemakkelijker en soepeler schakelt en een beter gevoel biedt tijdens het schakelen. De tussenbak maakt vierwielaandrijving mogelijk en het standaard aanwezige differentieel met beperkte slip op de achteras zorgt voor een betere tractie op een gladde ondergrond. Op bepaalde uitvoeringen is een sperdifferentieel leverbaar voor zwaardere terreinomstandigheden.

Meer ruimte, een hoogwaardiger uitstraling Een stoer imago In alle richtingen gegroeid Veel meer ruimte en comfort in het interieur

De nieuwe Toyota HiLux heeft een aansprekend design, dat direct tot de verbeelding spreekt. Zo is de auto aanzienlijk groter dan zijn voorganger, waardoor de uitstraling perfect aansluit bij zijn taak als auto voor zowel werk als vrije tijd.

Zijn uiterlijk straalt kracht uit. De vlakken zijn groot en dominant en de laadvloer heeft een dikte die past bij zijn taak als vrachtvervoerder. De styling van de voorzijde is krachtig, met een diep doorlopende voorbumper en een indrukwekkende motorkap die autoriteit uitstralen.

Alle drie de carrosserievarianten (enkele cabine, dubbele cabine en Extra Cab) en 4x2- en 4x4-transmissies zullen leverbaar zijn in geheel Europa. In verschillende landen zullen speciale uitvoeringen leverbaar zijn die inspelen op de specifieke behoeften van de lokale markt.

Meer interieurruimte
Alle drie de modellen bieden meer ruimte, vooral in het interieur, en kwaliteit en comfort zijn toonaangevend in deze klasse. De nieuwe HiLux is 5.130 mm lang, waardoor de enkele en dubbele cabine 340 mm langer konden worden dan bij het huidige model. Hij is ook aanzienlijk breder (+ 60 mm voor de enkele cabine & Extra Cab en + 45 mm voor de dubbele cabine) maar de hoogte is ongewijzigd gebleven, waardoor de auto een gestroomlijnde en krachtige uitstraling heeft gekregen.

De extra lengte is vooral terug te vinden in de langere wielbasis (nu 3.085 mm). Deze draagt bij aan een beter rijgedrag en meer comfort voor de inzittenden. Bovendien ontstond hierdoor ruimte om het interieur te vergroten. Zo is in het interieur van de HiLux met dubbele cabine royaal plaats voor vijf volwassenen.

Grotere laadvloer
Ook is de laadvloer groter geworden, vooral bij de uitvoeringen met enkele en dubbele cabine. De sterke, verticale zijwanden maken een verbreding van de laadvloer met 50 mm mogelijk (55 mm bij de enkele cabine) en de lengte van de laadvloer is toegenomen met 155 mm voor de uitvoering met enkele cabine en 165 voor de uitvoering met dubbele cabine. De totale lengte van de laadvloer is nu 2.315 mm bij de enkele cabine en 1.520 mm bij de dubbele cabine. De laadvloerlengte bij de Extra Cab-uitvoering is 1.805 mm.

Aandacht voor interieurdetails
De interieurdesigners hebben goed geluisterd naar de potentiële klant. Nauwkeurigheid, praktische bruikbaarheid en gebruikscomfort speelden een grote rol. Net als bij de personenautos van Toyota geldt dat onder kwaliteit niet alleen de intrinsieke kwaliteit wordt verstaan, maar ook de mate van rijplezier die de auto biedt, gecombineerd met visueel en tastbaar raffinement. De openingen tussen de verschillende componenten, zowel aan de buitenzijde als in het interieur, zijn kleiner geworden. Zo is de passing van het dashboard vergelijkbaar met die in de Toyota Avensis. Verder is het interieur volledig bekleed met hoogwaardige materialen, de dorpels zijn voorzien van dorpellijsten en het dak is bekleed met schokabsorberend materiaal.

Bij het ontwerp van het dashboard zijn het comfort en de kwalitatieve uitstraling van een personenauto als uitgangspunt genomen. Het stijlvolle en sportieve dashboard is praktisch en efficiënt. De belangrijkste kenmerken zijn het instrumentenpaneel met de drie klokken, de ergonomische plaatsing van de schakelaars en bedieningsorganen, de overzichtelijke audio*)- en verwarmingsinstallatie en kwalitatief hoogwaardige accenten als het verzonken opbergvak in het dashboard en de luxueuze bekleding (op bepaalde uitvoeringen).


*) Audio is optioneel

De bestuurder kan op eenvoudige wijze een natuurlijke en comfortabele zitpositie instellen en treft vertrouwde bedieningsorganen aan, net als in een personenauto, waaronder een centraal geplaatste handrem.

Bij de dubbele cabine is de lengte in het interieur toegenomen met 35 mm en omdat de bestuurdersstoel verder naar voren is verplaatst, hebben de achterpassagiers 42 mm meer beenruimte. Het heuppunt is verhoogd voor een meer natuurlijke zitpositie en voor alle inzittenden achterin zijn er driepuntsveiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen aanwezig.

Het zitcomfort is ook aanzienlijk verbeterd, dankzij de grotere verstelmogelijkheid in voor- en achterwaartse richting en van de rugleuning, de langere zittingen en, bij de dubbele cabine, de mogelijkheid de achterbank op te klappen, zodat er meer bergruimte in het interieur gecreëerd kan worden.

Voor alle modellen geldt dat de grotere spoorbreedte en breedte in het interieur hebben geleid tot meer ruimte op schouderhoogte, zowel voor als achter. De lengte van de enkele cabine is toegenomen met 40 mm om een meer natuurlijke zitpositie mogelijk te maken en de Extra Cab is 500 mm langer geworden zodat er achterin meer bergruimte is. De nieuwe HiLux is flexibeler en praktischer. Overal in het interieur bevinden zich opbergvakken, er zijn meer bekerhouders aanwezig, de portiervakken zijn vergroot.

Onderdeel van een wereldwijd project Geproduceerd volgens de legendarische kwaliteits- en betrouwbaarheidsnormen van Toyota Een van de drie modellen van Toyotas wereldomvattende Innovative International Multi-purpose Vehicle-programma (IMV)

Hoewel de auto verfijnder is geworden, is de nieuwe HiLux nog duurzamer dan zijn voorganger. Voor de ontwikkeling van het model zijn twee van de meest ervaren technici binnen Toyota verantwoordelijk geweest - Kaoru Hosokawa (Executive Chief Engineer) en Takeshi Matsuda (Chief Engineer), allebei experts op het gebied van betrouwbaarheid.

Toyota HiLux rijdt als een personenauto
ECE Hosokawa: Ons uitgangspunt was het creëren van een stijlvol design met een krachtige, geavanceerde en overtuigende uitstraling. De belangrijkste verkoopargumenten zijn de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de auto een aanzienlijk verbeterde zitpositie achter het stuur en meer ruimte voor de inzittenden, vooral in de dubbele cabine. Verder hebben we gezorgd voor een grotere laadvloer en een lager brandstofverbruik. Het belangrijkste is echter dat de auto rijdt als een personenauto.

De nieuwe Toyota HiLux is een van de drie autos die ontwikkeld zijn in het kader van het IMV-project (Innovative International Multi-purpose Vehicle) van Toyota. IMV-producten zijn echte wereldautos die ontworpen zijn om in méér dan 140 landen verkocht te worden en die moeten voldoen aan de hoge eisen van de klant op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en comfort. Het complete IMV-productaanbod bestaat uit drie pickups, een minivan en een SUV. Het IMV-project belichaamt een niet eerder gehanteerde benadering om gebruik te maken van de bronnen en mogelijkheden van landen buiten Japan als productielocaties en toeleverancier voor autos en componenten.

Als we dit in historisch perspectief plaatsen, kunnen we stellen dat de globalisatie voor Toyota begon met de productie van autos in Japan, die vervolgens werden geëxporteerd naar het buitenland. Hierna volgde de productie van volumemodellen in landen met een belangrijke markt, wat onder meer heeft geresulteerd in aanzienlijke investeringen in Europa. Nu vrijhandelsverdragen meer gemeengoed geworden zijn, kan Toyota de productie en toeleveranties efficiënter maken dankzij schaalvergroting. Dat heeft ertoe geleid dat de IMV-productie zich heeft uitgebreid naar landen als Zuid-Afrika, Thailand, Indonesië en Argentinië. Belangrijke componenten als dieselmotoren komen uit Thailand, benzinemotoren uit Indonesië en handgeschakelde transmissies uit India.

De verkoop buiten Europa, die eerder dit jaar van start is gegaan in Azië, Oceanië en Zuid-Amerika, overtreft de verwachtingen.

De uitvoeringen met enkele en dubbele cabine die in Europa verkocht zullen worden, zijn afkomstig uit Zuid-Afrika, de Extra Cab-uitvoeringen uit Thailand.