10-05-2005
Toyota HiLux als Europese première op Barcelona Motor show
Op de Salón Internacional del Automóvil in Barcelona zal vandaag de
nieuwe Toyota HiLux pickup voor het eerst aan het Europese publiek
worden getoond. Deze nieuwe HiLux is de zesde generatie van de op één
na best verkopende Toyota wereldwijd (na de Corolla). Sinds de eerste
generatie in 1967 het levenslicht zag in Japan, zijn er meer dan 12
miljoen eenheden van de HiLux geproduceerd.
Het verhaal van de HiLux is een verhaal van constante ontwikkeling en
verbetering, aansluitend bij de behoeften van de wereldwijd verspreide
klanten. In de loop van de tijd heeft de HiLux een reputatie opgebouwd
van een niet-aflatende robuustheid, betrouwbaarheid en kracht, op alle
continenten. Het was altijd de auto voor de zwaarste omstandigheden.
Bij de creatie van de nieuwe HiLux heeft Toyota er naar gestreefd een
nieuwe wereldauto voor vrije tijd en avontuur te ontwikkelen die over
een nog betere productiekwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
beschikt dan zijn voorgangers.
De nieuwe HiLux is verder een model dat perfect past bij de strategie
van Toyota optimaal in te spelen op de behoeften van de klant en het
streven naar vergroting van het marktaandeel in Europa. Hij vormt een
aanvulling op het SUV/offroad-aanbod van Toyota en is een krachtig
alternatief voor de huidige RAV4, de Land Cruiser en Land Cruiser 100.
Waar veel klanten zullen kiezen voor de HiLux met enkele cabine
vanwege de uitstekende prestaties als comfortabel en kwalitatief
hoogwaardig werkpaard, zullen anderen kiezen voor de robuuste dubbele
cabine omdat die perfect aansluit bij hun buitensportactiviteiten. De
Extra Cab-uitvoering is de ideale mix tussen ruimte voor passagiers en
een substantieel laadvermogen.
De nieuwe HiLux zal vanaf oktober 2005 leverbaar zijn in Nederland.
Oersolide constructie Versterkt ladderchassis Geheel nieuwe
wielophanging voor betere rijeigenschappen
De nieuwe HiLux beschikt over een geheel nieuw ontworpen
ladderchassis. Dat geeft de auto niet alleen echte
offroad-capaciteiten en een grotere duurzaamheid maar maakt ook een
betere isolatie tegen bijgeluiden en trillingen tussen het chassis en
het passagierscompartiment mogelijk.
45% grotere torsiestijfheid
Het chassis, dat speciaal voor de HiLux ontworpen is, is uiterst
sterk, duurzaam en veilig in geval van een aanrijding en zorgt voor
een optimale controle over de auto. Het is geconstrueerd uit
kokerbalken met een grotere doorsnede dan het chassis van het huidige
model en heeft een 45% grotere torsiestijfheid, waardoor de bewegingen
van de carrosserie beter onder controle gehouden kunnen worden en er
minder bijgeluiden doordringen in het interieur.
Het chassis is ontworpen om de bij een aanrijding vrijkomende energie
te absorberen met behulp van een versteviging tussen de eerste en
tweede dwarsbalk. Deze neemt, doordat hij vervormt, de energie op en
beperkt de kans op schade aan andere chassiscomponenten, waaronder de
veerpoten.
Aan de voorzijde zorgt de onafhankelijke wielophanging met dubbele
draagarmen en schroefveren voor een maximale veerweg en een optimale
absorptie van schokken en tegelijkertijd voor een goede
rechtuitstabiliteit en een goed gevoel met de weg. Aan de achterzijde
zijn de traditionele bladveren behouden vanwege de uitstekende
laadcapaciteiten en het feit dat dit type wielophanging een vlakke
laadvloer mogelijk maakt.
Meer rijcomfort
Het rijcomfort op de weg en de veiligheid zijn verder vergroot dankzij
de toepassing van een tandheugelstuurinrichting, die de traditionele
kogelkringloopstuurinrichting vervangt. De wielophanging is verder
geoptimaliseerd en de rolstabiliteit is 1,5 keer hoger dan bij het
huidige model.
Het gebruik van plaatstaal met een hoge treksterkte voor de
belangrijkste carrosseriepanelen vergroot de sterkte, de duurzaamheid
en de bescherming in geval van een aanrijding. Kwetsbare onderdelen
als de dorpels en de bodemplaat zijn voorzien van een
antisteenslagcoating om ze te beschermen tegen corrosie.
Een lager brandstofverbruik en een lager geluidsniveau in het
interieur zijn het resultaat van een verder verbeterde aërodynamica.
Zo is onder andere de motor aan de onderzijde voorzien van beplating
en worden windgeleiders toegepast.
De nauwkeurig aansluitende carrosseriepanelen accentueren niet alleen
de superieure productiekwaliteit maar gaan tevens het ontstaan van
rijwindgeluid tegen.
Bij de introductie van de nieuwe HiLux zal de auto leverbaar zijn met
een 2,5 liter D-4D dieselmotor met een common railsysteem van de
tweede generatie en Swirl Control-systeem. Deze motor levert een
vermogen van 75 kW/102 pk bij 3.600 tpm en een maximaal koppel van 260
Nm (200 voor de 4x2-uitvoeringen), ideaal voor werk en vrije tijd.
Deze zuinige motor zorgt voor lage gebruiks- en onderhoudskosten.
Het rijplezier wordt verder vergroot door verbeteringen aan de
handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, die gemakkelijker
en soepeler schakelt en een beter gevoel biedt tijdens het schakelen.
De tussenbak maakt vierwielaandrijving mogelijk en het standaard
aanwezige differentieel met beperkte slip op de achteras zorgt voor
een betere tractie op een gladde ondergrond. Op bepaalde uitvoeringen
is een sperdifferentieel leverbaar voor zwaardere
terreinomstandigheden.
Meer ruimte, een hoogwaardiger uitstraling Een stoer imago In alle
richtingen gegroeid Veel meer ruimte en comfort in het interieur
De nieuwe Toyota HiLux heeft een aansprekend design, dat direct tot de
verbeelding spreekt. Zo is de auto aanzienlijk groter dan zijn
voorganger, waardoor de uitstraling perfect aansluit bij zijn taak als
auto voor zowel werk als vrije tijd.
Zijn uiterlijk straalt kracht uit. De vlakken zijn groot en dominant
en de laadvloer heeft een dikte die past bij zijn taak als
vrachtvervoerder. De styling van de voorzijde is krachtig, met een
diep doorlopende voorbumper en een indrukwekkende motorkap die
autoriteit uitstralen.
Alle drie de carrosserievarianten (enkele cabine, dubbele cabine en
Extra Cab) en 4x2- en 4x4-transmissies zullen leverbaar zijn in geheel
Europa. In verschillende landen zullen speciale uitvoeringen leverbaar
zijn die inspelen op de specifieke behoeften van de lokale markt.
Meer interieurruimte
Alle drie de modellen bieden meer ruimte, vooral in het interieur, en
kwaliteit en comfort zijn toonaangevend in deze klasse. De nieuwe
HiLux is 5.130 mm lang, waardoor de enkele en dubbele cabine 340 mm
langer konden worden dan bij het huidige model. Hij is ook aanzienlijk
breder (+ 60 mm voor de enkele cabine & Extra Cab en + 45 mm voor de
dubbele cabine) maar de hoogte is ongewijzigd gebleven, waardoor de
auto een gestroomlijnde en krachtige uitstraling heeft gekregen.
De extra lengte is vooral terug te vinden in de langere wielbasis (nu
3.085 mm). Deze draagt bij aan een beter rijgedrag en meer comfort
voor de inzittenden. Bovendien ontstond hierdoor ruimte om het
interieur te vergroten. Zo is in het interieur van de HiLux met
dubbele cabine royaal plaats voor vijf volwassenen.
Grotere laadvloer
Ook is de laadvloer groter geworden, vooral bij de uitvoeringen met
enkele en dubbele cabine. De sterke, verticale zijwanden maken een
verbreding van de laadvloer met 50 mm mogelijk (55 mm bij de enkele
cabine) en de lengte van de laadvloer is toegenomen met 155 mm voor de
uitvoering met enkele cabine en 165 voor de uitvoering met dubbele
cabine. De totale lengte van de laadvloer is nu 2.315 mm bij de enkele
cabine en 1.520 mm bij de dubbele cabine. De laadvloerlengte bij de
Extra Cab-uitvoering is 1.805 mm.
Aandacht voor interieurdetails
De interieurdesigners hebben goed geluisterd naar de potentiële klant.
Nauwkeurigheid, praktische bruikbaarheid en gebruikscomfort speelden
een grote rol. Net als bij de personenautos van Toyota geldt dat onder
kwaliteit niet alleen de intrinsieke kwaliteit wordt verstaan, maar
ook de mate van rijplezier die de auto biedt, gecombineerd met visueel
en tastbaar raffinement. De openingen tussen de verschillende
componenten, zowel aan de buitenzijde als in het interieur, zijn
kleiner geworden. Zo is de passing van het dashboard vergelijkbaar met
die in de Toyota Avensis. Verder is het interieur volledig bekleed met
hoogwaardige materialen, de dorpels zijn voorzien van dorpellijsten en
het dak is bekleed met schokabsorberend materiaal.
Bij het ontwerp van het dashboard zijn het comfort en de kwalitatieve
uitstraling van een personenauto als uitgangspunt genomen. Het
stijlvolle en sportieve dashboard is praktisch en efficiënt. De
belangrijkste kenmerken zijn het instrumentenpaneel met de drie
klokken, de ergonomische plaatsing van de schakelaars en
bedieningsorganen, de overzichtelijke audio*)- en
verwarmingsinstallatie en kwalitatief hoogwaardige accenten als het
verzonken opbergvak in het dashboard en de luxueuze bekleding (op
bepaalde uitvoeringen).
*) Audio is optioneel
De bestuurder kan op eenvoudige wijze een natuurlijke en comfortabele
zitpositie instellen en treft vertrouwde bedieningsorganen aan, net
als in een personenauto, waaronder een centraal geplaatste handrem.
Bij de dubbele cabine is de lengte in het interieur toegenomen met 35
mm en omdat de bestuurdersstoel verder naar voren is verplaatst,
hebben de achterpassagiers 42 mm meer beenruimte. Het heuppunt is
verhoogd voor een meer natuurlijke zitpositie en voor alle inzittenden
achterin zijn er driepuntsveiligheidsgordels en in hoogte verstelbare
hoofdsteunen aanwezig.
Het zitcomfort is ook aanzienlijk verbeterd, dankzij de grotere
verstelmogelijkheid in voor- en achterwaartse richting en van de
rugleuning, de langere zittingen en, bij de dubbele cabine, de
mogelijkheid de achterbank op te klappen, zodat er meer bergruimte in
het interieur gecreëerd kan worden.
Voor alle modellen geldt dat de grotere spoorbreedte en breedte in het
interieur hebben geleid tot meer ruimte op schouderhoogte, zowel voor
als achter. De lengte van de enkele cabine is toegenomen met 40 mm om
een meer natuurlijke zitpositie mogelijk te maken en de Extra Cab is
500 mm langer geworden zodat er achterin meer bergruimte is. De nieuwe
HiLux is flexibeler en praktischer. Overal in het interieur bevinden
zich opbergvakken, er zijn meer bekerhouders aanwezig, de
portiervakken zijn vergroot.
Onderdeel van een wereldwijd project Geproduceerd volgens de
legendarische kwaliteits- en betrouwbaarheidsnormen van Toyota Een van
de drie modellen van Toyotas wereldomvattende Innovative International
Multi-purpose Vehicle-programma (IMV)
Hoewel de auto verfijnder is geworden, is de nieuwe HiLux nog
duurzamer dan zijn voorganger. Voor de ontwikkeling van het model zijn
twee van de meest ervaren technici binnen Toyota verantwoordelijk
geweest - Kaoru Hosokawa (Executive Chief Engineer) en Takeshi Matsuda
(Chief Engineer), allebei experts op het gebied van betrouwbaarheid.
Toyota HiLux rijdt als een personenauto
ECE Hosokawa: Ons uitgangspunt was het creëren van een stijlvol design
met een krachtige, geavanceerde en overtuigende uitstraling. De
belangrijkste verkoopargumenten zijn de kwaliteit, duurzaamheid en
betrouwbaarheid van de auto een aanzienlijk verbeterde zitpositie
achter het stuur en meer ruimte voor de inzittenden, vooral in de
dubbele cabine. Verder hebben we gezorgd voor een grotere laadvloer en
een lager brandstofverbruik. Het belangrijkste is echter dat de auto
rijdt als een personenauto.
De nieuwe Toyota HiLux is een van de drie autos die ontwikkeld zijn in
het kader van het IMV-project (Innovative International Multi-purpose
Vehicle) van Toyota. IMV-producten zijn echte wereldautos die
ontworpen zijn om in méér dan 140 landen verkocht te worden en die
moeten voldoen aan de hoge eisen van de klant op het gebied van
kwaliteit, duurzaamheid en comfort. Het complete IMV-productaanbod
bestaat uit drie pickups, een minivan en een SUV. Het IMV-project
belichaamt een niet eerder gehanteerde benadering om gebruik te maken
van de bronnen en mogelijkheden van landen buiten Japan als
productielocaties en toeleverancier voor autos en componenten.
Als we dit in historisch perspectief plaatsen, kunnen we stellen dat
de globalisatie voor Toyota begon met de productie van autos in Japan,
die vervolgens werden geëxporteerd naar het buitenland. Hierna volgde
de productie van volumemodellen in landen met een belangrijke markt,
wat onder meer heeft geresulteerd in aanzienlijke investeringen in
Europa. Nu vrijhandelsverdragen meer gemeengoed geworden zijn, kan
Toyota de productie en toeleveranties efficiënter maken dankzij
schaalvergroting. Dat heeft ertoe geleid dat de IMV-productie zich
heeft uitgebreid naar landen als Zuid-Afrika, Thailand, Indonesië en
Argentinië. Belangrijke componenten als dieselmotoren komen uit
Thailand, benzinemotoren uit Indonesië en handgeschakelde transmissies
uit India.
De verkoop buiten Europa, die eerder dit jaar van start is gegaan in
Azië, Oceanië en Zuid-Amerika, overtreft de verwachtingen.
De uitvoeringen met enkele en dubbele cabine die in Europa verkocht
zullen worden, zijn afkomstig uit Zuid-Afrika, de Extra
Cab-uitvoeringen uit Thailand.
BedrijfsautoRAI