Print
Nieuwe SEAT Leon World Touring Car: race(r) naar de titel
(10-5-2005)
De internationale autotentoonstelling van Barcelona is de eerste
âthuisraceâ voor de nieuwe SEAT Leon World Touring Car. Deze
spectaculaire racewagen op basis van de nieuwe Leon maakt nog dit
seizoen zijn debuut in het prestigieuze FIA World Touring Car
Championship (WTCC).
Met de nieuwe race Leon heeft SEAT een duidelijk doel voor ogen: de
WTCC-titel binnenhalen. Op basis van de nieuwe Leon (die uiteraard ook
de tentoonstelling van Barcelona te zien is), ontwierp SEAT Sport in
Martorell misschien wel zijn meest geavanceerde racewagen ooit en
daarmee kan een serieuze gooi naar het kampioenschap worden gedaan. De
nieuwe Leon is een ideale basis voor de WTCC-auto omdat sportiviteit
in de genen van de auto zit.
SEAT Sport is enkele maanden geleden begonnen met werken aan de nieuwe
Leon World Touring Car en daarom kan de auto al de komende weken zijn
eerste testsessies doen om nog voor het einde van het seizoen zijn
racedebuut maken. Bij de ontwikkeling van de nieuwe raceauto waren 140
mensen betrokken. Daaronder waren R&D-specialisten van SEATâs eigen
Technical Centre, maar ook technici van Audi Sport. Deze laatste
hebben vooral aan de aërodynamica van de Leon World Touring Car
gewerkt; in de toekomst wordt de samenwerking met Duitse technici
verder uitgebreid op het gebied van motorontwikkeling.
Doel: het wereldkampioenschap
In 2003 keerde SEAT terug op de internationale circuits. Dit gebeurde
met de Toledo Cupra in het ETCC (European Touring Car Championship).
Al begin 2004 waren er resultaten: één overwinning, vijf
podiumplaatsen, twee pole positions en drie ronderecords.
Dit jaar werd het ETCC opgevolgd door het WTCC, waarbij SEAT een
aantal teams heeft ingezet. Nu wordt er onder andere door Tom Coronel
gereden in de Toledo Cupra, maar tegelijkertijd werkt SEAT Sport ook
hard aan de ontwikkeling van de Leon World Touring Car. Dit werk op
twee fronten is mogelijk omdat SEAT Sport alles in huis doet: van
eerste idee via ontwerp, bouw en fine-tuning tot en met de
daadwerkelijke inzet op het circuit.
Van computerscherm tot raceasfalt
SEAT-coureurs Jordi Gené, Rickard Rydell en Peter Terting blijven dit
seizoen in het WTCC actief in hun Toledo Cupra totdat de Leon Cupra
raceklaar is. Vijf maanden geleden testte Jordi Gené voor het eerst
de wegligging van het nieuwe chassis en in december werden diverse
mechanische componenten beproefd. Dit alles gebeurde met een
gemodificeerde Altea. Gedurende deze testsessies werkten SEAT Sport en
Audi Sport nauw samen bij de aërodynamische ontwikkeling, maar ook
bij het vaststellen van alle benodigde componenten.
Dankzij de enorme inspanningen van het ontwikkelingsteam kan de Leon
WTC nu al op de autotentoonstelling van Barcelona debuteren. Daarmee
laat SEAT ook zien dat het de expertise heeft om zich in alle
opzichten te kunnen meten met de concurrentie. En wat zeker niet
onvermeld mag blijven: dit enorme project brengt levert veel
technische en industriële kennis op, waarvan de straatversies kunnen
profiteren.
AutoRai