Belgische Betuwelijn dendert door
27-04-2005 * Op 10 mei zal waarschijnlijk een meerderheid van de
Eerste Kamer de weg vrijmaken voor heractivering van de IJzeren Rijn,
de spoorverbinding van Antwerpen naar Duitsland, die deels door
Limburg loopt. Tijdens het debat gisteren plaatsten de meeste fracties
vraagtekens bij de aanspraken van Belgie, dat historische rechten
meent te hebben op deze lijn. In 1998 heeft toenmalig
minister-president Kok de Belgische regering echter toezeggingen
gedaan die het onmogelijk maken om een open debat te voeren over de
loop van de goederenspoorlijn, die nu door de steden Weert en Roermond
zal gaan.
Ronald van Raak SP-senator Ronald van Raak: 'Dat de kwestie tussen
Nederland en Belgie gevoelig ligt bleek wel uit de beantwoording van
de ministers, die verwezen naar de oren die meeluisterden vanaf de
publieke tribune, waar onder meer de ambassadeur van Belgie had
plaatsgenomen. De Kamer belist niet over de wenselijkheid van de
IJzeren Rijn of over de beste loop, want daarover wil Belgie niet
spreken. Het gaat alleen over de centen, wie moet opdraaien voor de
kosten aan het Nederlandse spoor. Deze kwestie willen de regeringen
van Nederland en Belgie voorleggen aan een internationaal Arbitrage
Tribunaal. Tot die tijd liggen nationale procedures over aanpassingen
aan het spoor en de milieueffecten stil.'
De Eerste Kamer moet goedkeuring geven aan deze Arbitrage. Minister
Bot van Buitenlandse Zaken deed de toezegging dat hij na de uitspraak
van het Tribunaal - dat binnen een week na goedkeuring door de Eerste
Kamer wordt verwacht - opnieuw met de Belgen gaat overleggen over het
zogenaamde 'recht van doortocht' door Limburg naar Duitsland. Minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat zegde toe dat alle procedures over het
tracé en de milieueffecten zullen worden afgerond. Volgens de SP
schieten we hier echter niet veel mee op. Van Raak: 'Met de Belgen
gaan overleggen, nadat een besluit over de loop van de IJzeren Rijn is
genomen, heeft niet zo veel zin. Ook het afronden van nationale
procedures en de vele bezwaarschriften van gemeenten en omwonenden is
niet erg zinvol als de loop van het tracé al vaststaat.'
Dinsdag 10 mei is de stemming. De verwachting is dat in ieder geval
CDA en VVD zullen voorstemmen. Deze partijen hebben een meerderheid in
de Eerste Kamer.
Socialistische Partij