Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Nederlandse Internetters maken massaal gebruik van pop-up killers
Rotterdam, 9 mei 2005
Het aandeel gebruikers van een zogenaamde pop-up killer is het
afgelopen halfjaar gestegen van 49% naar 56% van alle Nederlandse
internetgebruikers. Omgerekend naar absolute aantallen zijn er dus
ruim 5 miljoen Internetters die gebruik maken van dergelijke software.
Ruim éénderde van alle Internetters gebruikt de pop-up killer die
vanuit Microsofts SP2 geïntegreerd is in Internet Explorer. Daarnaast
is ook de pop-up killer in de Google-toolbar populair (10% van alle
Internetters). Als men nog geen pop-up killer heeft geïnstalleerd,
blijkt men dit in meerderheid (59%) wel te overwegen. Dit blijkt uit
een onderzoek van Blauw Research onder ruim 1.000 internetgebruikers
in april 2005, representatief voor de hele internetpopulatie.
Een pop-up killer onderdrukt internetpaginas die zonder tussenkomst
van de gebruiker automatisch in een nieuw venster worden geopend. Deze
pop-ups worden met name gebruikt om advertenties op een (soms
indringende) manier aan de gebruiker te tonen. Internetters blijken
zich in toenemende mate te storen aan het gebruik van pop-ups, en
wapenen zich hier dus steeds vaker tegen door installatie van
specifieke software
Naarmate men intensiever gebruik maakt van internet wordt er dan ook
vaker gebruik gemaakt van een pop-up killer; ruim tweederde van de
breedbandgebruikers geeft aan gebruik te maken van pop-up killers. Het
gebruik van de pop-up killer in de Google Toolbar blijkt met name
onder jongeren populair te zijn, terwijl oudere Internetnetgebruikers
vaker de pop-up killer uit Internet Explorer gebruiken.
In 2004 vond ca. 10% van de mediabestedingen op internet plaats in de
vorm van pop-ups, goed voor 6,6 miljoen (Bron: BBC De Media en
Reclamebank). Eerder in 2004 besloten onder meer MSN en Webads het
gebruik van pop-ups voor advertentiedoeleinden te beëindigen, vanwege
de irritatie die deze advertentievorm onder Internetters oproept.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Bernice Klaassen bernice.klaassen@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met circa 60 medewerkers en een omzet van 6 mln.. Ze
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier
kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market
Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector.
Disclaimer: Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies. © Blauw Research 2005.