Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Nederlandse Internetters maken massaal gebruik van pop-up killers

Rotterdam, 9 mei 2005

Het aandeel gebruikers van een zogenaamde pop-up killer is het afgelopen halfjaar gestegen van 49% naar 56% van alle Nederlandse internetgebruikers. Omgerekend naar absolute aantallen zijn er dus ruim 5 miljoen Internetters die gebruik maken van dergelijke software. Ruim éénderde van alle Internetters gebruikt de pop-up killer die vanuit Microsofts SP2 geïntegreerd is in Internet Explorer. Daarnaast is ook de pop-up killer in de Google-toolbar populair (10% van alle Internetters). Als men nog geen pop-up killer heeft geïnstalleerd, blijkt men dit in meerderheid (59%) wel te overwegen. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research onder ruim 1.000 internetgebruikers in april 2005, representatief voor de hele internetpopulatie.

Een pop-up killer onderdrukt internetpaginas die zonder tussenkomst van de gebruiker automatisch in een nieuw venster worden geopend. Deze pop-ups worden met name gebruikt om advertenties op een (soms indringende) manier aan de gebruiker te tonen. Internetters blijken zich in toenemende mate te storen aan het gebruik van pop-ups, en wapenen zich hier dus steeds vaker tegen door installatie van specifieke software

Naarmate men intensiever gebruik maakt van internet wordt er dan ook vaker gebruik gemaakt van een pop-up killer; ruim tweederde van de breedbandgebruikers geeft aan gebruik te maken van pop-up killers. Het gebruik van de pop-up killer in de Google Toolbar blijkt met name onder jongeren populair te zijn, terwijl oudere Internetnetgebruikers vaker de pop-up killer uit Internet Explorer gebruiken.

In 2004 vond ca. 10% van de mediabestedingen op internet plaats in de vorm van pop-ups, goed voor 6,6 miljoen (Bron: BBC De Media en Reclamebank). Eerder in 2004 besloten onder meer MSN en Webads het gebruik van pop-ups voor advertentiedoeleinden te beëindigen, vanwege de irritatie die deze advertentievorm onder Internetters oproept.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Bernice Klaassen bernice.klaassen@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met circa 60 medewerkers en een omzet van 6 mln.. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector.

Disclaimer: Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies. © Blauw Research 2005.