Brinkhorst: prestaties energiebedrijven verbeteren


Ministerie van Economische Zaken

Persbericht

9 mei 2005


Brinkhorst: prestaties energiebedrijven verbeteren


De administratieve prestaties van de energiebedrijven in Nederland
verbeteren. Maar er is nog geen reden om al op de lauweren te rusten.
Dit concludeert minister Brinkhorst van Economische Zaken uit de
rapportage van de DTe ( Dienst Uitvoering en Toezicht Energie) naar de
administratieve diensverlening door energiebedrijven, die vandaag naar
de Tweede Kamer is gestuurd.


Veel klanten van de Nederlandse energiebedrijven klagen sinds de
liberalisering van de energiemarkt over de slechte administratieve
afhandeling bij bijvoorbeeld, verhuizen, switchen naar een ander
energiebedrijf of bij het niet op tijd ontvangen van de
jaarafrekening. Dit was reden voor minister Brinkhorst om in januari
van dit jaar afspraken te maken met de vier grote energiebedrijven
(Nuon, Eneco, Essent, Delta) en om een nulmeting uit te voeren naar de
administratieve dienstverlening van alle energiebedrijven. De
rapportage die vandaag naar de Tweede kamer is gestuurd geeft de
veranderingen weer van 1 januari tot 1 april 2005, een zogenaamde
1-meting.


De belangrijkste resultaten zijn:

Ten aanzien van verhuizingen zijn de achterstanden gehalveerd of nog
verder dan 50% gereduceerd. Hiermee zijn de vier grote
energiebedrijven, Nuon, Essent, Eneco, Delta, de afspraken van januari
2005 met de minster nagekomen.

Er is een verbetering opgetreden in de termijn waarop voorschotnota's
na een switch worden verstuurd. Ook is de tijdigheid van het versturen
van de jaarafrekeningen verbeterd.

Als gevolg van het wegwerken van oude werkvoorraden van switches en
verhuizingen en de daarop volgende factuur die dan kan worden
verstuurd, constateert DTe dat de gemiddelde termijn voor het
versturen van eindafrekeningen of voorschotnota bij individuele
partijen opgelopen is. Door de inhaalslag die wordt gemaakt is dit
ongewenste fenomeen logisch en verklaarbaar, maar uiteraard dient dit
beperkt te blijven tot een korte termijn effect, zo stelt de minister.


Tenslotte meldt DTe nog twee aandachtspunten die in de volgende en
laatste rapportage nog nader zullen worden belicht. De verbetering in
het tijdig versturen van facturen wordt mede bereikt doordat enkele
energiebedrijven sneller overgaan tot het schatten of berekenen van de
meterstand. Deze trend mag uiteraard geen negatief effect hebben op de
kwaliteit van de jaarafrekening. Tweede punt is dat ten aanzien van
het verhuisproces leveranciers die niet zijn gelieerd aan een
netbeheerder (o.a. nieuwkomers op de markt) een veel lager percentage
`tijdig ontvangen gevalideerde meterstanden' rapporteren dan
leveranciers die via een holding zijn verbonden met een regionale
netbeheerder. DTe geeft aan dat zij dit specifieke aspect nader zal
onderzoeken in de volgende meting.


De derde en laatste rapportage van DTe over de situatie per 1 juli zal
uitsluitsel moeten geven of de nu nog achterblijvende prestaties door
de energiebedrijven naar behoren zijn opgelost. Na deze derde
rapportage zal Brinkhorst beslissen of verdere structurele maatregelen
noodzakelijk zijn om de administratieve dienstverlening blijvend te
verbeteren.


Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Jan van Diepen, persvoorlichter, telefoon (070) 379
60 73, e-mail: J.S.vanDiepen@minez.nl