FloraHolland
Moederdag zorgt voor flinke omzetstijging op FloraHolland
FLORAHOLLAND (persbericht 9 mei 2005) - Zondag 8 mei 2005 was het
Moederdag in de meeste landen in Europa en Noord-Amerika. In week 18,
de aanloop naar Moederdag op 8 mei, nam de aanvoer van zowel bloemen
als planten op FloraHolland met toe. Gezien het verloop in de verkoop
lag het zwaartepunt van de verkoop in week 18. In vergelijking met een
normale veilweek nam de omzet met 65 procent toe. Op FloraHolland werd
een omzet van ruim 59 miljoen euro gerealiseerd.
Op de vijf vestigingen van FloraHolland was het zoals elk jaar in de
week voor Moederdag een drukte van belang. Er was sprake van topdrukte
op alle vijf vestigingen van FloraHolland. Zo werd op FloraHolland
vestiging Venlo op dinsdag 3 mei al een omzetrecord bereikt. De
dagomzetgrens van één miljoen euro werd doorbroken. Op FloraHolland
vestiging Rijnsburg was er de hele week sprake van meer aanvoer. Op
maandag was er een forse aanvoer van 6500 stapelwagens, waarvan 1200
met rozen waren.
Trends
Dit jaar waren vooral zonnebloemen, pioenrozen en rozen in trek. Rozen
werden in de week voor Moederdag goed verkocht, de meeste soorten en
kleuren profiteerden van het feit dat het de week voor Moederdag was.
Het tulpenseizoen loopt echt ten einde, waardoor van dit product geen
extra grote afname was. De zomerbloemen laten echter wel een opmars
zien. Zo werd er voor zonnebloemen gemiddeld 50 procent meer betaald,
waarbij er positieve uitschieters waren bij 'Sunrich Orange' naar een
prijs die 75 procent hoger lag dan normaal. Ook de prijzen voor
pioenrozen waren goed met een middenprijs die 75 procent hoger lag dan
normaal. Bij de verkoop van potplanten was de orchidee een gewild
product.
FloraHolland concludeert dat de echte seizoensbloemen sterk in opkomst
zijn. Het belang van visueel aantrekkelijke producten neemt toe.
Bekende producten worden in nieuwe 'concepten' aangeboden waardoor er
een nieuwe impuls aan het desbetreffende artikel wordt gegeven. Deze
trend zien we terug in de steeds groter wordende markt voor
kant-en-klare boeketten en de stijgende verkopen van
potplant-combinaties. In de verkoop van boeketten is het bladboeket in
opkomst. Hierin worden een aantal grote bloemen (zoals rozen en
anthurium) met veel decoratiegroen verwerkt. De verkoop van
snijbloemen via supermarkten neemt ook duidelijk toe. Ook potplanten
worden steeds vaker via de supermarkt als impulsartikel verkocht.
FloraHolland
Op FloraHolland worden sierteeltproducten verhandeld via
veilingklokverkoop en via bemiddeling (contractverkoop). FloraHolland
heeft een jaaromzet van 1,9 miljard euro. Marktleider FloraHolland
heeft vijf vestigingen verspreid over het land. Deze liggen nabij
sierteeltproductiegebieden, in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Venlo
en Eelde. In totaal werken er bijna 3000 medewerkers bij FloraHolland.
---