FloraHolland


Moederdag zorgt voor flinke omzetstijging op FloraHolland

FLORAHOLLAND (persbericht 9 mei 2005) - Zondag 8 mei 2005 was het Moederdag in de meeste landen in Europa en Noord-Amerika. In week 18, de aanloop naar Moederdag op 8 mei, nam de aanvoer van zowel bloemen als planten op FloraHolland met toe. Gezien het verloop in de verkoop lag het zwaartepunt van de verkoop in week 18. In vergelijking met een normale veilweek nam de omzet met 65 procent toe. Op FloraHolland werd een omzet van ruim 59 miljoen euro gerealiseerd.

Op de vijf vestigingen van FloraHolland was het zoals elk jaar in de week voor Moederdag een drukte van belang. Er was sprake van topdrukte op alle vijf vestigingen van FloraHolland. Zo werd op FloraHolland vestiging Venlo op dinsdag 3 mei al een omzetrecord bereikt. De dagomzetgrens van één miljoen euro werd doorbroken. Op FloraHolland vestiging Rijnsburg was er de hele week sprake van meer aanvoer. Op maandag was er een forse aanvoer van 6500 stapelwagens, waarvan 1200 met rozen waren.

Trends
Dit jaar waren vooral zonnebloemen, pioenrozen en rozen in trek. Rozen werden in de week voor Moederdag goed verkocht, de meeste soorten en kleuren profiteerden van het feit dat het de week voor Moederdag was. Het tulpenseizoen loopt echt ten einde, waardoor van dit product geen extra grote afname was. De zomerbloemen laten echter wel een opmars zien. Zo werd er voor zonnebloemen gemiddeld 50 procent meer betaald, waarbij er positieve uitschieters waren bij 'Sunrich Orange' naar een prijs die 75 procent hoger lag dan normaal. Ook de prijzen voor pioenrozen waren goed met een middenprijs die 75 procent hoger lag dan normaal. Bij de verkoop van potplanten was de orchidee een gewild product.

FloraHolland concludeert dat de echte seizoensbloemen sterk in opkomst zijn. Het belang van visueel aantrekkelijke producten neemt toe. Bekende producten worden in nieuwe 'concepten' aangeboden waardoor er een nieuwe impuls aan het desbetreffende artikel wordt gegeven. Deze trend zien we terug in de steeds groter wordende markt voor kant-en-klare boeketten en de stijgende verkopen van potplant-combinaties. In de verkoop van boeketten is het bladboeket in opkomst. Hierin worden een aantal grote bloemen (zoals rozen en anthurium) met veel decoratiegroen verwerkt. De verkoop van snijbloemen via supermarkten neemt ook duidelijk toe. Ook potplanten worden steeds vaker via de supermarkt als impulsartikel verkocht.

FloraHolland
Op FloraHolland worden sierteeltproducten verhandeld via veilingklokverkoop en via bemiddeling (contractverkoop). FloraHolland heeft een jaaromzet van 1,9 miljard euro. Marktleider FloraHolland heeft vijf vestigingen verspreid over het land. Deze liggen nabij sierteeltproductiegebieden, in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Venlo en Eelde. In totaal werken er bijna 3000 medewerkers bij FloraHolland.


---