Deelgemeente Osdorp Amsterdam
Sloterplas Koninklijk Verlicht groot succes
9 mei 2005
"Ongekend. We hadden wel veel mensen verwacht, maar dit slaat alles.
Drieduizend man voor iets dat voor het eerst wordt georganiseerd. Dit
krijgt een vervolg." Zo reageert wethouder Martje Postma van stadsdeel
Osdorp op het op koninginnenacht georganiseerde `Sloterplas Koninklijk
Verlicht'.
Dit door de Westelijke Tuinsteden (Osdorp, Geuzenveld-Slotermeer en
Slotervaart)georganiseerde, gratis toegankelijke evenement speelde
zich af op en rond de Sloterplas.
Ja Zuster, Nee Zuster
Vooral de rondvaartboten en de openluchtvoorstelling van de film Ja
Zuster, Nee Zuster" waren behoorlijk in trek. Daarnaast was er onder
meer veel muziek, activiteiten rond de diverse opstapsteigers en een
verlichte bootjeswedstrijd.
Marcel van Loon kreeg voor de Feel Free de prijs voor het mooiste
verlichte. Nummer twee werd Paul Alders met zijn Martina. De derde
prijs was voor de Scoutinggroep met Sarto.
Speciaal voor "Sloterplas Koninklijk Verlicht' waren de sluizen
geopend. Hiermee ontstonden unieke vaarmogelijkheden vanuit de
Westelijke Tuinsteden naar de buitengebieden en naar het centrum van
Amsterdam.
Klotsend hart van de Westelijke Tuinsteden
Ook Tys de Ruijter, stadsdeelwethouder van Geuzenveld-Slotermeer, keek
zijn ogen uit. "Je ziet maar weer wat voor prachtige functie de
Sloterplas heeft als klotsend hart van de Westelijke Tuinsteden. Het
mooiste vond ik dat veel mensen genoten.
De Ruijter had sowieso een goed weekeinde omdat de Vrijmarkt in zijn
stadsdeel ook prima verliep. "We hadden veel bezoekers, behoorlijk wat
handel en alles was snel opgeruimd. Vooral op Plein '40-'45 was er
minder troep."
Traditie
Als het aan de organisatie ligt, wordt ´Sloterplas Koninklijk
Verlicht' een jaarlijkse traditie. Waarschijnlijk toeren dan meer
rondvaartboten over de plas. Nu moesten, vanwege het overweldigende
succes, toch mensen teleurgesteld worden omdat er geen plaats meer
was. Postma: "maar ik hoorde geen onvertogen woord. Veel bezoekers
vroegen zich af of we volgend jaar weer zo'n evenement gaan
organiseren."