NVG
Honden en katten populatie in Nederland groeit
Het aantal honden en katten in Nederland is in 2004 gegroeid, zo
blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van MarketResponse in opdracht van
de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG). Het aantal
honden groeide in 2004 met 4,2% naar 1,76 miljoen honden. De katten
populatie groeide met 5,0% naar 3,3 miljoen katten. De groei lag
hiermee in 2004 duidelijk hoger dan de jaren daarvoor. In de periode
2000 tot en met 2003 groeide het aantal honden nauwelijks en lag de
groei van de kattenpopulatie rond de 1% aldus de onderzoekers bij
MarketResponse.
De groei in 2004 is niet alleen veroorzaakt doordat er meer puppys en
kittens een baasje hebben gevonden. Ook zien we dat de gemiddelde
leeftijd omhoog gaat. Het lijkt er op dat we meer letten op de
gezondheid en de voeding die we onze hond of kat geven. Dit zien we
vooral terug in de stijging van de groep honden die 8 jaar of ouder
is. Begin 2003 lag dit percentage op 33%. Inmiddels is dit opgelopen
tot 35,5%. Bij de katten groeit het percentage oudere katten ook. Op
dit moment is bijna 40% van de katten 8 jaar of ouder.
De groei van het aantal honden was in 2004 het sterkst bij de gezinnen
met kinderen. In bijna één op de drie gezinnen met kinderen van 5 jaar
en ouder, zien we dat er ook een hond in huis is. Voor de katten ligt
dit iets anders. Jonge één en twee persoons huishoudens nemen, als zij
voor een hond of kat kiezen, vaker een kat in huis.
In het onderzoek is verder nog gekeken naar de naam die aan de hond of
kat gegeven werd. Bij de honden is Max nog steeds het meest favoriet.
Maar toch zien we ook hier de laatste jaren een verandering. De tweede
en derde plek wordt namelijk niet langer ingenomen door Rakker en
Lady. In plaats daarvan noemen we onze honden tegenwoordig vaker Beau,
Boris, Spike of Kyra. Bij de katten blijft de naam Poes bovenaan
staan. En ook op de tweede en derde plaats vinden we hier meer
traditionele namen als Tommy en Tijger of Tijgertje. De actualiteit in
de top 5 wordt hier naar voren gebracht met namen als Minoes en
Simba.
Aan het honden en katten onderzoek dat MarketResponse in samenwerking
met de NVG uitvoert, doen elk jaar 15.000 huishoudens mee.
De gegevens geven een representatief beeld van de honden en katten
populatie in Nederland, waarbij de betrouwbaarheidsmarges die horen
bij een steekproef van 15.000 respondenten van toepassing zijn.
De gegevens uit dit persbericht mogen met bronvermelding gepubliceerd
worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: MarketResponse BV in
Leusden, Annekatrien Bos, of Paul Fuchs, tel: 033-3303333.
09 mei 05 14:00