2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
49 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(ingekomen 9 mei 2005)
Toelichting
Recent zijn er diverse artikelen verschenen over vuilniswagens, roetfilters en biodiesel. Eerder heeft GroenLinks met enkele andere partijen het College gesuggereerd roetfilters op gemeentelijke (diesel)wagens te plaatsen. Het College heeft dit toen als te duur terzijde geschoven. Zij beperkte zich overigens toen alleen tot de vuilniswagens.
In februari 2005 meldt GRAM dat de ontwikkeling van het E-CRT roetfiltersysteem een doorbraak is op het gebied van roetfiltertechniek. Zelfs wanneer de voor regeneratie benodigde temperatuur niet kan worden behaald, zoals bij de meeste huisvuilauto's het geval is.
Op 3 maart 2005 meldt het Rotterdams Dagblad: "De vuilniswagens en bussen in Rotterdam worden schoner. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat op duizend voertuigen van de Roteb roetfilters worden gemonteerd."
Op 21 april 2005 meldt de Volkskrant dat:
Provincie en gemeentes eisen dat het Kabinet zo snel mogelijk roetfilters voor dieselauto's verplicht moet stellen.
Bovendien betogen Provincies en gemeentes dat een deel van de vervuiling te wijten is aan oorzaken waar zij zelf geen invloed op kunnen uitoefenen.
Daarnaast geven IPO en VNG aan dat Den Haag de 'relatief eenvoudige' vervuilers op korte termijn aanpakt.
In april 2005 meldt GRAM dat er diverse gemeentes vuilniswagens en veegwagens hebben rondrijden of gaan aanschaffen op koolzaadolie.
Op 3 mei 2005 meldt het Dagblad van het Noorden: "Het wagenpark van de gemeente Groningen moet het milieuvriendelijke biodiesel als brandstof krijgen.
Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het College:
1. Deelt het College met GroenLinks de mening dat het uiterst eigenaardig is dat het College via de VNG bij de minister een pleidooi houdt om roetfilters voor dieselauto's zo spoedig mogelijk te verplichten, en de 'relatief eenvoudige' vervuilers op korte termijn aan te pakken en dat het Utrechtse College er weinig voor lijkt te voelen de roetfilters op haar diesel voertuigen te monteren? Dit terwijl deze actie toch binnen de directe invloedsfeer van het College ligt.
2. Is het College bekend met het in Gram van februari 2005 pagina 19 genoemde onderzoek van de NVRD-commissie Inzameling en Transport?
3. Het College geeft in haar beantwoording van vragen nr 3 2005 aan dat het technisch mogelijk is om de vuilniswagens te voorzien van een roetfilter, maar dat ook de uitlaatgastemperatuur een probleem vormt.
a. Is het College bekent met het E-CRT systeem?
b. Heeft het College overwogen om de vuilniswagens uit te rusten met het E-CRT systeem?
c. Speelt het uitlaatgassentemperatuurprobleem niet bij de Rotterdamse
vuilniswagens?
4. Het College geeft in haar beantwoording van vragen nr 3 2005 aan dat als alle voertuigen die nog minimaal drie jaar operationeel zijn voorzien worden van een roetfilter hiermee 800.000 euro gemoeid zou zijn. Ook geeft zij aan dat er de kosten per voertuig ongeveer E 10.000 bedragen en dat er momenteel 110 dieselvoertuigen operationeel zijn. Hieruit leiden wij af dat er binnen 3 jaar 30 dieselvoertuigen bij de RHD vervangen gaan worden.
a. Is het College op de hoogte van de voortgang van de subsidie mogelijkheden voor het gebruik van roetfilters via de NVRD?
b. Welke kosten zijn er in Rotterdam gemoeid per voertuig met het monteren van roetfilters?
c. Is het College bereid om voor de vervanging van de 30, binnen 3 jaar te vervangen, dieselvoertuigen serieus te onderzoeken of voertuigen op biodiesel een reële optie is?
d. Is VVD wethouder van Zanen, net zo nieuwsgierig als GroenLinks naar de ontwikkelingen in Groningen?
---- --
|Rotterdams Dagblad Donderdag 3 Maart 2005 | |Bussen en vuilniswagens in Rotterdam schoner | |Rotterdam _ De vuilniswagens en bussen in Rotterdam worden schoner. Het | |college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat op duizend | |voertuigen van de Roteb roetfilters worden gemonteerd. Ook worden tachtig | |RET-bussen uitgerust met filters die roet en stikstofdioxyde uit de | |uitlaatgassen halen. Verder wordt onderzocht hoe het eigen wagenpark van de| |gemeente schoner, stiller en zuiniger kan. | |Wethouder Van Sluis (milieu) maakte de besluiten van het college bekend | |tijdens het bezoek dat minister Dekker en staatssecretaris Van Geel van | |VROM gisteren brachten aan de Noordrand van Rotterdam. Beide bewindslieden | |reisden af naar het gebied rond Rotterdam Airport vanwege de brandbrief | |waarin Van Sluis eind vorig jaar aandrong om extra geld en maatregelen om | |de slechte luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. | |Het bezoek van de bewindslieden werd door Rotterdam aangegrepen om opnieuw | |een pleidooi te houden voor versnelling van de verbinding tussen de A 13 en| |de A 16, om de propvolle en milieuvervuilende A 13 bij Overschie te | |ontlasten. ,,We hebben deze snelweg nodig om alle ontwikkelingen voor de | |Noordrand voor elkaar te krijgen. De fasering loopt goed tot 2010 en dan | |loopt het spaak omdat de Doenkade volloopt met verkeer en zich nieuwe | |problemen met luchtverontreiniging zullen voordoen,'' voorspelde wethouder | |Pastors (bouwen en wonen). | |In de Noordrand staan de komende jaren grootschalige ontwikkelingen op | |stapel. Allereerst komt er de nieuwe wijk Laag Zestienhoven met 2300 | |woningen, volgens Pastors ,,de nieuwe sjieke wijk van Rotterdam''. Verder | |is een groot aantal bedrijven nieuwe bedrijven gepland, drie stations van | |Randstadrail en een vernieuwde luchthaven. | | |
Uit Volkskrant 21 april 2004
Dagblad van het Noorden 4 mei 2005
|Wagenpark gemeente moet op biodiesel rijden | | | |groningen - Het wagenpark van de gemeente Groningen moet het | |milieuvriendelijke biodiesel als brandstof krijgen. De gemeente gaat | |onderzoeken hoe haar voertuigen (vuilnisauto's, dienstwagens en | |schoonmaakauto's) kunnen worden aangepast op het rijden op biodiesel. | | | |Dat volgt op een breed door de raad gesteunde motie van de VVD. In de | |raadsvergadering wezen de liberalen op de milieuvoordelen van biodiesel. | |Deze diesel wordt gewonnen uit koolzaadolie. De uitstoot van kooldioxide | |is fors minder dan bij gewone diesel. | |Er wordt in Noord-Nederland binnenkort een aantal biodieselfabrieken | |gebouwd. Ook Groninger boeren zullen het koolzaad verbouwen. Biodiesel is| |bovendien goedkoper, zo betoogde VVD'er Rik Hospers. | |Een meerderheid van de raad liet zich overtuigen door de argumenten van | |de VVD. |
---- --