Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems en IBM samen in oplossingen voor de sociale zekerheid

IBM kiest Siebel Public Sector als basis voor geïntegreerde Case Management-oplossing

SAN MATEO, Calif. - 9 mei 2005 - Siebel Systems en IBM gaan gezamenlijk activiteiten ontplooien in de 24 miljard dollar grote markt van de sociale zekerheid. De twee bedrijven werken reeds vijf jaar samen in de overheidssector en kennen inmiddels gezamenlijke klanten als het Department for Work and Pensions in Engeland waar de meer dan 50,000 medewerkers hun cases er efficiënter mee kunnen beheren, en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in ons eigen land. Het CWI heeft IBM en Siebel onlangs geselecteerd als de twee partners voor het stroomlijnen van de activiteiten van de circa vierduizend medewerkers.

De strategische overeenkomst regelt dat IBM en Siebel gezamenlijk Siebel Public Sector in de markt zullen promoten en verkopen als onderdeel van IBM's Integrated Case Management-oplossing. De twee bedrijven zullen bovendien nauw samenwerken ten aanzien van productontwikkeling om nog beter te kunnen inspelen op de eisen en wensen van klanten. De overeenkomst betekent een belangrijke uitbreiding van de bestaande strategische alliantie tussen beide bedrijven en is gericht op één van de grootste branches ter wereld.

Met het vergrijzen van werknemers, de toegenomen verwachtingen van burgers en de almaar kleiner wordende overheidsbudgetten is wereldwijd een modernisering van organisaties in de sociale zekerheid van groot belang. Het opstarten van programma's die de kosten verlagen en die ambtenaren in staat stellen zich te concentreren op dienstverlening aan cliënten doordat de administratieve taken sterk verminderen, is een essentieel onderdeel geworden van een goed georganiseerd bestuur. Met het door Siebel Systems en IBM geleverde Integrated Case Management-product kunnen organisaties in de sociale zekerheid een complete end-to-end oplossing invoeren waarbij de gehele periode van interacties met cliënten kan worden vastgelegd en beheerd. Ook kunnen de relaties met cliënten worden opgebouwd en onderhouden en beschikt men over geavanceerde hulpmiddelen om nieuwe wetgeving en beleidswijzigingen snel en zonder veel risico in te voeren.

"Nu wij onze alliantie met Siebel Systems verder hebben uitgebreid, is een oplossing van ongekende kwaliteit beschikbaar gekomen voor organisaties op het gebied van de sociale zekerheid. Door deze instellingen een compleet en accuraat beeld te bieden van de situatie van de gezinnen en individuen die zij helpen, maakt de Integrated Case Management-oplossing van IBM en Siebel Systems het hen mogelijk om op effectieve en efficiënte wijze diensten aan te bieden", zegt Chris Gibbons, verantwoordelijk voor de activiteiten van IBM Global Services op dit terrein.

Siebel Enterprise Case Management biedt ambtenaren een eenduidige toegang tot alle informatie van een cliënt, ongeacht het informatiesysteem waarin deze gegevens zich bevinden. Hierdoor is een consistente dienstverlening mogelijk, evenals een goed gestructureerd en consistent beheer van dossiers. Dossiers kunnen nu op het juiste moment aan de juiste medewerkers worden aangeboden, terwijl tevens nauwkeurig alle relevante gegevens kunnen worden vastgelegd, zodat een accurate cliënthistorie wordt opgebouwd. Ook kunnen alle aanvragen nu goed worden beoordeeld. Siebel Call Center en Siebel Service maken het voor ambtenaren die direct contact met burgers hebben mogelijk om via alle communicatiekanalen - web, email, telefoon, face-to-face, post - een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan te bieden. Siebel Marketing stelt hen bovendien in staat om de resultaten van arbeidsmarktcampagnes te volgen. Als marktleider op het gebied van bedrijfsoplossingen die de klant centraal plaats, maakt Siebel Systems het overheidsinstellingen met deze oplossing mogelijk om een vergelijkbaar niveau van dienstverlening te realiseren als commerciële ondernemingen.

"Siebel Systems en IBM hebben dezelfde visie op de manier waarop de enorme uitdagingen kunnen worden aangepakt waarvoor instellingen in de sociale zekerheid momenteel staan. Denk aan de eis van burgers dat zij van overheden een vergelijkbare vorm van dienstverlening ontvangen als van bedrijven", zegt James Dunham, vice president en general manager Siebel Public Sector. "Met deze alliantie combineren wij de materiekennis van IBM met de toonaangevende positie van Siebel Systems ten aanzien van informatiesystemen die de burger centraal plaatsen. Hierdoor kunnen instellingen in de sociale zekerheid de resultaten boeken die overheden en burgers van hen verwachten."

De wereldwijde alliantie is gebaseerd op de omvangrijke projecten die IBM en Siebel Systems de afgelopen jaren hebben ondernomen om tot een technische integratie van elkaars oplossingen te komen. Siebel Business Applications zijn geoptimaliseerd voor gebruik op IBM eServer-systemen op basis van AIX5L, IBM's WebSphere Internet Infrastructure-software en IBM's DB2 Universal Database. Daarnaast bieden IBM's WebSphere MQSeries en WebSphere Application Server belangrijke middleware-oplossingen voor het naadloos integreren van Siebel's applicaties in back-end systemen, data stores en websites.

Over IBM's oplossingen voor instellingen in de sociale zekerheid IBM is een van de grootste aanbieders ter wereld van oplossingen voor instellingen in de sociale zekerheid. Het IBM Global Social Segment is een speciaal team dat bestaat uit materiedeskundigen, ontwikkelaars en consultants die zich uitsluitend op de sociale zekerheid richten. IBM heeft geïnvesteerd in een reeks van oplossingen en strategische visies die overheidsorganisaties helpen om optimaal gebruik te maken van wereldwijd geldende best practices ten aanzien van sociale programma's. De alliantie met Siebel Systems betekent een belangrijke uitbreiding van de bestaande Integrated Case Management-oplossing van het concern en vormt een aanvulling op de bestaande reeks van samenwerkingsverbanden. Kijk voor meer informatie op www.ibm.com/government/socialsegment.

Over IBM
IBM is de grootste aanbieder ter wereld van ICT-producten en -diensten. Samen met haar partners biedt IBM klanten een complete reeks van ICT-producten variërend van hardware en software tot services en complexe oplossingen tot outsourcing en training. Meer informatie is te vinden op www.ibm.com.

Over Siebel Public Sector

Siebel Public Sector maakt het overheden mogelijk om hun meest belangrijke problemen op te lossen, of het nu gaat om het coördineren van activiteiten over meerdere instellingen heen, het stroomlijnen van het beheer en de behandeling van de dossiers van cliënten, het aanbieden van een betere dienstverlening, het vergroten van de operationele efficiency, het verlagen van de kosten of het verbeteren van de effectiviteit van medewerkers. Siebel Systems is een pionier op het gebied van branchespecifieke applicatiemodellen en levert inmiddels 23 branchespecifieke toepassingen en meer dan 100 branchespecifieke oplossingen (solution sets), waaronder Siebel Public Sector. Kijk voor meer informatie op
www.siebel.com/crm/public-sector.

Over Siebel Systems
Siebel Systems is de toonaangevende leverancier van oplossingen die de klant centraal plaatsen en aantoonbare en duurzame zakelijke en competitieve voordelen bieden. De multichannel oplossingen van Siebel Systems maken het organisaties mogelijk om alle interacties met klanten via web, contact center, live contacten, regiokantoren en partners op een intelligente wijze te beheren en te coördineren. De oplossingen van Siebel Systems zijn gebaseerd op 'best in class' voorzieningen ten aanzien van customer relationship management (CRM), business intelligence en data-integratie en kunnen zowel lokaal worden geïmplementeerd als via een hosted aanpak worden gebruikt. Siebel's oplossingen zijn afgestemd op de specifieke eisen en wensen van 23 branches en industrieën en omvatten branchespecifieke business processen, best practices en business insights. Zij zijn het resultaat van meer dan 2 miljard dollar aan research & development en 11 jaar aan ervaring bij meer dan 4000 organisaties. Samen met het uitgebreide netwerk van partners biedt Siebel Systems de mensen, processen en technologie die nodig zijn om waarde te genereren uit op klanten gerichte oplossingen. Wereldwijd vertrouwen meer dan 3 miljoen eindgebruikers in organisaties van ieder denkbare omvang op de oplossingen van Siebel Systems voor het realiseren van drastische verbeteringen voor het identificeren, acquireren, vasthouden en ondersteunen van klanten. Kijk voor meer informatie op www.siebel.com.

© 1990-2005 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000