Contactpersoon
-
Datum
6 mei 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01211
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040512220
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u het antwoord op de vragen van het lid Gerkens over de
rijvaardigheidstoetsen en het CBR.
|1. |Wat is uw mening over het bericht dat het behalen van | | |rijbewijzen veel goedkoper kan, maar dat het Centraal | | |Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bewust de prijzen | | |van theorie- en praktijkexamens opdrijft? | | | | |1. |Van prijsopdrijving is geen sprake. De examentarieven | | |van het CBR worden jaarlijks voor prijsontwikkeling | | |aangepast conform de relevante CBS-indices. Ten | | |opzichte van 2004 is het tarief voor het theorie-examen| | |B in 2005 met 1,71% gestegen, dat voor het | | |praktijkexamen B met 1,96%. Het huidige tarief voor het| | |theorie-examen B is E29,80, voor het praktijkexamen B | | |E83,15. In 2003 bedroegen deze tarieven respectievelijk| | |E28,70 en E79,70. Het theorie-examen is in drie jaar | | |dus E1,10 duurder geworden, het praktijkexamen E3,45. | | |De tarieven van het CBR worden jaarlijks gepubliceerd | | |in de Staatscourant en staan ook op de website van het | | |CBR, www.cbr.nl. | | | | | |Het merendeel van de examenkandidaten reserveert de | | |examens niet rechtstreeks bij het CBR, maar doet dat | | |via de rijschool. Het CBR brengt haar examentarieven in| | |deze gevallen in rekening bij de rijschool. De | | |rijschool berekent ze door aan de kandidaat, veelal als| | |onderdeel van een examenpakket waarin gebruik van de | | |lesauto tijdens het examen, administratiekosten en vaak| | |ook enkele voorbereidende lessen zijn inbegrepen. De | | |rijschool bepaalt de prijsstelling van een dergelijke | | |examenpakket. | | | | |2. |Is het waar dat het CBR moet bezuinigen of extra | | |inkomsten genereren, omdat er miljoenentekorten | | |ontstaan? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? | | | | |2. |De stichting CBR is een rechtspersoon met wettelijke | | |taken. Om de continuïteit van de uitvoering van zijn | | |wettelijke taken te waarborgen, dient het CBR over een | | |sluitende exploitatie te beschikken. In 2004 was dat | | |het geval. Voor 2005 voorziet het CBR een afname van | | |het aantal rijexamens. Daarnaast ligt het animo voor | | |het nieuwe taxi-examen vooralsnog aanzienlijk lager dan| | |geraamd (nog onbekend is om welk bedrag het gaat). | | |Wegens deze ontwikkelingen verwacht het CBR een | | |financieel tekort voor 2005. Het CBR wil dit | | |compenseren via kostenreducties. Ik kan mij vinden in | | |deze aanpak. | | | | |3. |Kunt u aangeven waarom de theorie-examens niet | | |aangepast worden terwijl er wel uitgewerkte ideeën zijn| | |om meer inzichtelijke vragen aan het examen toe te | | |voegen? Wat zijn de gevolgen hiervan op het | | |slagingspercentage en de verkeersveiligheid? | | | | |4. |Kunt u aangeven waarom het CBR al jaren met onder | | |andere Bovag-VAN en FAM bezig is met het ontwikkelen | | |van nieuwe theorie-examens en dit nu opeens van tafel | | |veegt en wacht op de examenherziening in 2007? Bent u | | |bereid er voor te zorgen dat het theorie-examen op | | |korte termijn meer op verkeersinzicht gericht wordt? | | | | |3 en |Zoals ik u heb bericht bij brief van 17 september 2004 | |4. |(Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 29398, 15) heb | | |ik het CBR gevraagd om een nieuw rijexamen te | | |ontwikkelen, waarbij de nadruk ligt op het toetsen van | | |verkeersinzicht en risicoperceptie. Dit project is in | | |volle gang. De genoemde brancheorganisaties zijn hier | | |als leden van de klankbordgroep nauw bij betrokken. | | |Najaar 2006 zal het CBR beginnen met de invoering. | | | | | |De modernisering van het rijexamen omvat zowel de | | |theorie als de praktijk. Het doel is om niet alleen | | |vaardige, maar vooral ook veilige bestuurders af te | | |leveren. Een voorwaarde is dat de toegankelijkheid tot | | |het rijbewijs gewaarborgd blijft. Het | | |slagingspercentage voor het rijexamen is daarvoor een | | |indicatie, maar geen beleidsdoel op zich. | | | | | |Het beeld dat omwille van het bovengenoemde project | | |voorgenomen aanpassingen in het theorie-examen "van | | |tafel zijn geveegd" is onjuist. Zo heeft het CBR in de | | |afgelopen jaren geleidelijk open- en meerkeuzevragen | | |aan het theorie-examen toegevoegd, specifiek gericht op| | |verkeersinzicht. Onderzoek van CITO heeft uitgewezen | | |dat het huidige theorie-examen op dit punt voldoende | | |scoort. | | | | |5. |Klopt het dat het CBR overweegt te stoppen met het | | |Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR) vanwege de| | |hoge kosten? Wat is uw mening over het BNOR? Erkent u | | |het belang van de mogelijkheid om specifieke aandacht | | |te kunnen geven aan degenen die moeite met de examens | | |hebben? Zo ja, hoe zorgt u ervoor dat deze specifieke | | |aandacht blijft bestaan? | | | | |5. |Ik overweeg de afschaffing van het zogenaamde 'nader | | |onderzoek' (het voormalige staatsexamen) voor mensen | | |die niet in staat zijn om binnen een periode van 5 jaar| | |in vier keer het rijexamen te halen. Het rijexamen moet| | |garanderen dat deelnemers aan het gemotoriseerde | | |verkeer voldoende op hun verkeerstaak zijn voorbereid. | | |Het gewenste niveau van bekwaamheid is voor iedereen | | |hetzelfde. Daarbij past een uniform examen. De kosten | | |van het nader onderzoek spelen bij deze beslissing geen| | |rol. | | | | | |Ik erken het belang van een speciale voorziening voor | | |mensen met faalangst. Deze zou direct toegankelijk | | |moeten zijn, bijvoorbeeld op doktersattest, en niet | | |zoals nu pas na vier keer zakken. Ik heb het CBR in het| | |kader van het project voor de modernisering van het | | |rijexamen gevraagd om hiertoe een voorstel te | | |ontwikkelen. | | | | |6. |Kunt u aangeven waarom het niet meer mogelijk is voor | | |mensen van buiten de EU om examen te doen bij het BNOR?| | |Wat zijn de gevolgen van deze maatregel voor de kosten | | |van een rijbewijs, het slagingspercentage en de | | |verkeersveiligheid? | | | | |6. |Zoals ik u heb bericht bij brief van 17 september 2004 | | |(Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 29398, 15) ben | | |ik genoodzaakt om het Versneld Bijzonder Examen (VBE) | | |voor buitenlandse rijbewijsbezitters die in Nederland | | |wonen af te schaffen. Dit relatief makkelijke | | |rijexamen, louter bedoeld om vast te stellen of | | |bezitters van een buitenlands rijbewijs op een | | |verantwoorde manier aan het Nederlandse verkeer kunnen | | |deelnemen, wordt op grote schaal misbruikt. De politie | | |heeft zelfs vastgesteld dat het VBE doelwit is van | | |criminele activiteiten. In overleg met het CBR is | | |ervoor gekozen om het VBE te vervangen door het | | |reguliere rijexamen. | | | | | |Deze maatregel betreft alleen in Nederland woonachtige | | |houders van buitenlandse rijbewijzen die niet | | |omwisselbaar zijn voor een Nederlands rijbewijs. De | | |bestaande omwisselingmogelijkheden, zoals die voor | | |rijbewijzen uit de EU-landen, Liechtenstein, IJsland en| | |Noorwegen, blijven onveranderd. Ten opzichte van het | | |VBE zullen de kosten voor de kandidaten licht toenemen,| | |omdat men het reguliere CBR-examen (theorie en | | |praktijk) moet afleggen. Het slagingspercentage hangt | | |geheel af van het niveau en de voorbereiding van de | | |kandidaten. Zo er een effect op de verkeersveiligheid | | |is, dan zal dat positief zijn. | | | | |7. |Hebben Bovag-VAN en FAM aangegeven dat ook de tweede | | |toets van het RIS-examen door de rij-instructeur | | |afgenomen kan worden, maar dat het CBR dit niet wil? | | |Wat is uw mening hierover? Kunt u aangeven wat de | | |gevolgen hiervan zijn voor de kosten voor het behalen | | |van een rijbewijs? | |7. |Het afnemen van rijexamens is een publieke taak, | | |uitgevoerd door het exameninstituut CBR. De | | |rijopleiding is een private aangelegenheid. In lijn met| | |het kabinetsbeleid sta ik ook op dit terrein een | | |scheiding van publieke en private verantwoordelijkheden| | |voor. Dit betekent dat alleen het CBR examens afneemt | | |die meetellen voor het behalen van het rijbewijs. Dit | | |is de beste manier om de kwaliteit en de uniformiteit | | |van het examen te garanderen. Daarnaast verschaft het | | |duidelijkheid aan de kandidaten. | | | | | |Het staat de rijscholen vanzelfsprekend vrij om zelf | | |toetsen af te nemen bij hun klanten, ook in het kader | | |van de Rijopleiding In Stappen (RIS). Deze kunnen | | |echter niet gelden als formele examens. Voor de kosten | | |van het rijbewijs heeft het bovenstaande geen gevolgen.| | |Noch de RIS, noch de toetsen binnen de RIS zijn immers | | |verplicht. Dit neemt niet weg dat ik de RIS nog steeds | | |van harte aanbeveel als een uitstekende voorbereiding | | |op de verkeersdeelname. | | | | |8. |Is het waar dat enkele mensen uit de top van het CBR | | |riante bonussen hebben gekregen in 2004 en/of 2005? Wat| | |is uw mening hierover? Hoe verhoudt zich dit tot de | | |voorgestelde loonbevriezing in de CAO voor het overige | | |CBR-personeel? | | | | |8. |De bonussen die tot nu toe zijn uitgekeerd aan de | | |huidige directie van het CBR zijn naar mijn mening niet| | |als onredelijk te betitelen. De bonussen die over 2003 | | |en 2004 zijn uitgekeerd aan de voormalige directeur | | |consulting beschouw ik wel als ruim. Zijn dienstverband| | |is begin 2004 beëindigd. Over de financiële afhandeling| | |hiervan heb ik u eerder bericht bij brief van 19 april | | |2004 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 1392). | | | | | |In 2005 bedraagt de loonstijging bij het CBR volgens de| | |CAO 0,25%. Daarnaast kunnen medewerkers stappen maken | | |in hun functieloonschaal, voor zover het plafond | | |hiervan nog niet is bereikt. Een stap bedraagt 2,5 tot | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |3,5% van het salaris. Waar in het kader van de CAO voor| | |een organisatie als geheel terughoudendheid wordt | | |betracht in de beloning, behoort dit mijns inziens ook | | |voor de top te gelden. Ik heb het CBR van mijn | | |standpunt op de hoogte gebracht. |Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs