Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum

6 mei 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.01211
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

2040512220
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u het antwoord op de vragen van het lid Gerkens over de rijvaardigheidstoetsen en het CBR.

|1.   |Wat is uw mening over het bericht dat het behalen van  |
|     |rijbewijzen veel goedkoper kan, maar dat het Centraal  |
|     |Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bewust de prijzen |
|     |van theorie- en praktijkexamens opdrijft?              |
|     |                                                       |
|1.   |Van prijsopdrijving is geen sprake. De examentarieven  |
|     |van het CBR worden jaarlijks voor prijsontwikkeling    |
|     |aangepast conform de relevante CBS-indices. Ten        |
|     |opzichte van 2004 is het tarief voor het theorie-examen|
|     |B in 2005 met 1,71% gestegen, dat voor het             |
|     |praktijkexamen B met 1,96%. Het huidige tarief voor het|
|     |theorie-examen B is E29,80, voor het praktijkexamen B  |
|     |E83,15. In 2003 bedroegen deze tarieven respectievelijk|
|     |E28,70 en E79,70. Het theorie-examen is in drie jaar   |
|     |dus E1,10 duurder geworden, het praktijkexamen E3,45.  |
|     |De tarieven van het CBR worden jaarlijks gepubliceerd  |
|     |in de Staatscourant en staan ook op de website van het |
|     |CBR, www.cbr.nl.                                       |
|     |                                                       |
|     |Het merendeel van de examenkandidaten reserveert de    |
|     |examens niet rechtstreeks bij het CBR, maar doet dat   |
|     |via de rijschool. Het CBR brengt haar examentarieven in|
|     |deze gevallen in rekening bij de rijschool. De         |
|     |rijschool berekent ze door aan de kandidaat, veelal als|
|     |onderdeel van een examenpakket waarin gebruik van de   |
|     |lesauto tijdens het examen, administratiekosten en vaak|
|     |ook enkele voorbereidende lessen zijn inbegrepen. De   |
|     |rijschool bepaalt de prijsstelling van een dergelijke  |
|     |examenpakket.                                          |
|     |                                                       |
|2.   |Is het waar dat het CBR moet bezuinigen of extra       |
|     |inkomsten genereren, omdat er miljoenentekorten        |
|     |ontstaan? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?              |
|     |                                                       |
|2.   |De stichting CBR is een rechtspersoon met wettelijke   |
|     |taken. Om de continuïteit van de uitvoering van zijn   |
|     |wettelijke taken te waarborgen, dient het CBR over een |
|     |sluitende exploitatie te beschikken. In 2004 was dat   |
|     |het geval. Voor 2005 voorziet het CBR een afname van   |
|     |het aantal rijexamens. Daarnaast ligt het animo voor   |
|     |het nieuwe taxi-examen vooralsnog aanzienlijk lager dan|
|     |geraamd (nog onbekend is om welk bedrag het gaat).     |
|     |Wegens deze ontwikkelingen verwacht het CBR een        |
|     |financieel tekort voor 2005. Het CBR wil dit           |
|     |compenseren via kostenreducties. Ik kan mij vinden in  |
|     |deze aanpak.                                           |
|     |                                                       |
|3.   |Kunt u aangeven waarom de theorie-examens niet         |
|     |aangepast worden terwijl er wel uitgewerkte ideeën zijn|
|     |om meer inzichtelijke vragen aan het examen toe te     |
|     |voegen? Wat zijn de gevolgen hiervan op het            |
|     |slagingspercentage en de verkeersveiligheid?           |
|     |                                                       |
|4.   |Kunt u aangeven waarom het CBR al jaren met onder      |
|     |andere Bovag-VAN en FAM bezig is met het ontwikkelen   |
|     |van nieuwe theorie-examens en dit nu opeens van tafel  |
|     |veegt en wacht op de examenherziening in 2007? Bent u  |
|     |bereid er voor te zorgen dat het theorie-examen op     |
|     |korte termijn meer op verkeersinzicht gericht wordt?   |
|     |                                                       |
|3 en |Zoals ik u heb bericht bij brief van 17 september 2004 |
|4.   |(Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 29398, 15) heb  |
|     |ik het CBR gevraagd om een nieuw rijexamen te          |
|     |ontwikkelen, waarbij de nadruk ligt op het toetsen van |
|     |verkeersinzicht en risicoperceptie. Dit project is in  |
|     |volle gang. De genoemde brancheorganisaties zijn hier  |
|     |als leden van de klankbordgroep nauw bij betrokken.    |
|     |Najaar 2006 zal het CBR beginnen met de invoering.     |
|     |                                                       |
|     |De modernisering van het rijexamen omvat zowel de      |
|     |theorie als de praktijk. Het doel is om niet alleen    |
|     |vaardige, maar vooral ook veilige bestuurders af te    |
|     |leveren. Een voorwaarde is dat de toegankelijkheid tot |
|     |het rijbewijs gewaarborgd blijft. Het                  |
|     |slagingspercentage voor het rijexamen is daarvoor een  |
|     |indicatie, maar geen beleidsdoel op zich.              |
|     |                                                       |
|     |Het beeld dat omwille van het bovengenoemde project    |
|     |voorgenomen aanpassingen in het theorie-examen "van    |
|     |tafel zijn geveegd" is onjuist. Zo heeft het CBR in de |
|     |afgelopen jaren geleidelijk open- en meerkeuzevragen   |
|     |aan het theorie-examen toegevoegd, specifiek gericht op|
|     |verkeersinzicht. Onderzoek van CITO heeft uitgewezen   |
|     |dat het huidige theorie-examen op dit punt voldoende   |
|     |scoort.                                                |
|     |                                                       |
|5.   |Klopt het dat het CBR overweegt te stoppen met het     |
|     |Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR) vanwege de|
|     |hoge kosten? Wat is uw mening over het BNOR? Erkent u  |
|     |het belang van de mogelijkheid om specifieke aandacht  |
|     |te kunnen geven aan degenen die moeite met de examens  |
|     |hebben? Zo ja, hoe zorgt u ervoor dat deze specifieke  |
|     |aandacht blijft bestaan?                               |
|     |                                                       |
|5.   |Ik overweeg de afschaffing van het zogenaamde 'nader   |
|     |onderzoek' (het voormalige staatsexamen) voor mensen   |
|     |die niet in staat zijn om binnen een periode van 5 jaar|
|     |in vier keer het rijexamen te halen. Het rijexamen moet|
|     |garanderen dat deelnemers aan het gemotoriseerde       |
|     |verkeer voldoende op hun verkeerstaak zijn voorbereid. |
|     |Het gewenste niveau van bekwaamheid is voor iedereen   |
|     |hetzelfde. Daarbij past een uniform examen. De kosten  |
|     |van het nader onderzoek spelen bij deze beslissing geen|
|     |rol.                                                   |
|     |                                                       |
|     |Ik erken het belang van een speciale voorziening voor  |
|     |mensen met faalangst. Deze zou direct toegankelijk     |
|     |moeten zijn, bijvoorbeeld op doktersattest, en niet    |
|     |zoals nu pas na vier keer zakken. Ik heb het CBR in het|
|     |kader van het project voor de modernisering van het    |
|     |rijexamen gevraagd om hiertoe een voorstel te          |
|     |ontwikkelen.                                           |
|     |                                                       |
|6.   |Kunt u aangeven waarom het niet meer mogelijk is voor  |
|     |mensen van buiten de EU om examen te doen bij het BNOR?|
|     |Wat zijn de gevolgen van deze maatregel voor de kosten |
|     |van een rijbewijs, het slagingspercentage en de        |
|     |verkeersveiligheid?                                    |
|     |                                                       |
|6.   |Zoals ik u heb bericht bij brief van 17 september 2004 |
|     |(Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 29398, 15) ben  |
|     |ik genoodzaakt om het Versneld Bijzonder Examen (VBE)  |
|     |voor buitenlandse rijbewijsbezitters die in Nederland  |
|     |wonen af te schaffen. Dit relatief makkelijke          |
|     |rijexamen, louter bedoeld om vast te stellen of        |
|     |bezitters van een buitenlands rijbewijs op een         |
|     |verantwoorde manier aan het Nederlandse verkeer kunnen |
|     |deelnemen, wordt op grote schaal misbruikt. De politie |
|     |heeft zelfs vastgesteld dat het VBE doelwit is van     |
|     |criminele activiteiten. In overleg met het CBR is      |
|     |ervoor gekozen om het VBE te vervangen door het        |
|     |reguliere rijexamen.                                   |
|     |                                                       |
|     |Deze maatregel betreft alleen in Nederland woonachtige |
|     |houders van buitenlandse rijbewijzen die niet          |
|     |omwisselbaar zijn voor een Nederlands rijbewijs. De    |
|     |bestaande omwisselingmogelijkheden, zoals die voor     |
|     |rijbewijzen uit de EU-landen, Liechtenstein, IJsland en|
|     |Noorwegen, blijven onveranderd. Ten opzichte van het   |
|     |VBE zullen de kosten voor de kandidaten licht toenemen,|
|     |omdat men het reguliere CBR-examen (theorie en         |
|     |praktijk) moet afleggen. Het slagingspercentage hangt  |
|     |geheel af van het niveau en de voorbereiding van de    |
|     |kandidaten. Zo er een effect op de verkeersveiligheid  |
|     |is, dan zal dat positief zijn.                         |
|     |                                                       |
|7.   |Hebben Bovag-VAN en FAM aangegeven dat ook de tweede   |
|     |toets van het RIS-examen door de rij-instructeur       |
|     |afgenomen kan worden, maar dat het CBR dit niet wil?   |
|     |Wat is uw mening hierover? Kunt u aangeven wat de      |
|     |gevolgen hiervan zijn voor de kosten voor het behalen  |
|     |van een rijbewijs?                                     |
|7.   |Het afnemen van rijexamens is een publieke taak,       |
|     |uitgevoerd door het exameninstituut CBR. De            |
|     |rijopleiding is een private aangelegenheid. In lijn met|
|     |het kabinetsbeleid sta ik ook op dit terrein een       |
|     |scheiding van publieke en private verantwoordelijkheden|
|     |voor. Dit betekent dat alleen het CBR examens afneemt  |
|     |die meetellen voor het behalen van het rijbewijs. Dit  |
|     |is de beste manier om de kwaliteit en de uniformiteit  |
|     |van het examen te garanderen. Daarnaast verschaft het  |
|     |duidelijkheid aan de kandidaten.                       |
|     |                                                       |
|     |Het staat de rijscholen vanzelfsprekend vrij om zelf   |
|     |toetsen af te nemen bij hun klanten, ook in het kader  |
|     |van de Rijopleiding In Stappen (RIS). Deze kunnen      |
|     |echter niet gelden als formele examens. Voor de kosten |
|     |van het rijbewijs heeft het bovenstaande geen gevolgen.|
|     |Noch de RIS, noch de toetsen binnen de RIS zijn immers |
|     |verplicht. Dit neemt niet weg dat ik de RIS nog steeds |
|     |van harte aanbeveel als een uitstekende voorbereiding  |
|     |op de verkeersdeelname.                                |
|     |                                                       |
|8.   |Is het waar dat enkele mensen uit de top van het CBR   |
|     |riante bonussen hebben gekregen in 2004 en/of 2005? Wat|
|     |is uw mening hierover? Hoe verhoudt zich dit tot de    |
|     |voorgestelde loonbevriezing in de CAO voor het overige |
|     |CBR-personeel?                                         |
|     |                                                       |
|8.   |De bonussen die tot nu toe zijn uitgekeerd aan de      |
|     |huidige directie van het CBR zijn naar mijn mening niet|
|     |als onredelijk te betitelen. De bonussen die over 2003 |
|     |en 2004 zijn uitgekeerd aan de voormalige directeur    |
|     |consulting beschouw ik wel als ruim. Zijn dienstverband|
|     |is begin 2004 beëindigd. Over de financiële afhandeling|
|     |hiervan heb ik u eerder bericht bij brief van 19 april |
|     |2004 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2003-2004, 1392).     |
|     |                                                       |
|     |In 2005 bedraagt de loonstijging bij het CBR volgens de|
|     |CAO 0,25%. Daarnaast kunnen medewerkers stappen maken  |
|     |in hun functieloonschaal, voor zover het plafond       |
|     |hiervan nog niet is bereikt. Een stap bedraagt 2,5 tot |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |                                                       |
|     |3,5% van het salaris. Waar in het kader van de CAO voor|
|     |een organisatie als geheel terughoudendheid wordt      |
|     |betracht in de beloning, behoort dit mijns inziens ook |
|     |voor de top te gelden. Ik heb het CBR van mijn         |
|     |standpunt op de hoogte gebracht.                       |
Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs