Ingezonden persbericht


Persbericht

9 mei 2005

Kobalt zet SPSS in voor markt- en mediaonderzoek

Kobalt, het grootste full-service mediabureau van Nederland, heeft SPSS geselecteerd voor het onderzoeken van de effectiviteit van campagnes voor klanten. Op deze manier kan voor iedere klant de meest optimale mediastrategie worden bepaald.

Kobalt is gespecialiseerd in het leveren van mediadiensten en heeft daarnaast als enige bureau in Nederland een eigen afdeling voor grafimedia en ongeadresseerde verspreidingen. Het doel van de organisatie is om communicatiebudgetten van organisaties zo effectief en efficiënt mogelijk te besteden. Dit leidt tot aantoonbare successen en prijzen, waaronder drie media-awards (AMMA) in 2004. Tot de klantenkring van Kobalt behoren onder andere ABN AMRO, Ahold, ING/Vodafone, Heineken, Laurus, Masterfoods, Vendex KBB en Rabobank.

Kobalt heeft SPSS Base en de aanvullende module SPSS Tables aangeschaft voor het uitvoeren van hun onderzoeken. De mediastrategen en planners van Kobalt gebruiken de resultaten om hun klanten beter te kunnen adviseren over de beste besteding van hun budget. Daarnaast wordt SPSS ook door Kobalt intern ingezet om beter inzicht in de markt te verkrijgen.

Met SPSS kunnen onze eigen medewerkers zich uitstekend verdiepen in marktontwikkelingen , aldus John Faasse, Research Director bij Kobalt. Tevens kunnen we met SPSS onze klanten beter adviseren en met hen meedenken. Er gaan duizenden euro s om in de mediawereld. Als een analyse een verbetering van 5 procent oplevert, brengt dit al enorme kostenbesparingen met zich mee.

Mediabureaus houden zich dagelijks bezig met onder andere media-inkoop en planning, maar ook met het geven van marketingadvies aan organisaties , aldus Frank Passtoors, Country Manager bij SPSS Benelux bv. SPSS biedt mediabureaus de mogelijkheid om klanten te ondersteunen bij hun media-aanpak en campagnes op een weloverwogen manier in te vullen.

(276 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Kobalt
Kobalt is uniek omdat zij van adverteerders en voor adverteerders is.

Kobalt is het meest complete mediabureau in Nederland. Naast mediaservices in de breedste zin van het woord, heeft Kobalt als enig bureau een eigen afdeling voor grafimedia en direct non mail (ongeadresseerde verspreidingen). Het is hen niet primair om de winstgevendheid van Kobalt te doen, wel om er zeker van zijn te zijn dat hun communicatiebudgetten effectief en efficiënt worden besteed. Kobalt heeft ongeveer 210 werknemers in dienst en haar omzet in 2004 bedroeg ¬ 536 miljoen.

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining, data collectie en voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.nl

Safe Harbor Statement
This press release contains forward-looking information made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward looking statements can be identified by phrases such as "anticipates," "believes," "estimates," "expects," "plans," "intends," "could," "designed," "should be" and other similar expressions which denote expectations of future events rather than statements of fact. These forward-looking statements involve factors that are subject to risks and uncertainties. These risks and uncertainties, which may not be currently ascertainable and many of which are beyond the Company s control, may cause the Company s actual results, performance or achievements to be materially different than the results, performance or achievements expressed in or implied by the forward-looking statements. These risks and uncertainties are described in the Company s filings with the Securities and Exchange Commission ("SEC"). Copies of these filings are available either on the SEC s website at www.sec.gov or from the Company s investor relations department. In light of these risks and uncertainties, the inclusion of forward-looking statements in this press release should not be regarded as a representation by the Company that any future results, performance or achievements will be attained. These forward-looking statements speak only as of the date on which they are made. The Company assumes no obligation to update the forward-looking statements contained in this press release.

# # #

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien of Kim van den Brand van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: mariekev / kimvdb@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Wiepke van der Wal van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com