Kritiek werkgevers toont gebrek levensvatbaarheid advies Nouwens
09-05-2005 * De kritiek van VNO NCW op het advies over rekeningrijden
is illustratief voor het gebrek aan draagvlak voor het plan,
concludeert SP-Kamerlid Arda Gerkens. "Het idee heeft in het verleden
zoveel strijd opgeleverd, dat het wederom opperen ervan logischerwijs
op weerstand moet stuiten. Dat we nu weer tijd verspelen rond een
slecht plan, in plaats van vooruitgang te boeken, is slecht voor het
verkeer en het milieu. We moeten snel naar eerlijkere maatregelen."
Arda Gerkens Volgens Gerkens begint het `breed maatschappelijk
draagvlak' dat de commissie Nouwen moest verwerven, barsten te
vertonen. Het volledige rapport wordt binnenkort bekend, maar delen
van het advies zijn vorige week al naar buiten gekomen. De uitgelekte
ingrediënten zijn dermate omstreden, dat Gerkens vreest voor een
aanzienlijke vertraging bij het invoeren van effectieve en
noodzakelijke maatregelen. Zij is dan ook zeer teleurgesteld in het
advies. "We gaan weer jaren terug in de tijd als het voorstel van de
commissie-Nouwen over de kilometerheffing wordt overgenomen. De extra
belasting voor mensen in de Randstad en de spits is onredelijk. Die
treft vooral mensen die niet de keuze hebben om eerder of later te
gaan werken. Als het al zou werken, zou het leiden tot yuppenwegen in
de Randstad."
De SP pleit voor een eerlijke verdeling van de autokosten. Op de korte
termijn kan dat door de vaste kosten (BPM en motorrijtuigenbelasting)
te verlagen en te vervangen door extra brandstofaccijns. Op
middellange termijn komt er dan een kilometerheffing, afhankelijk van
het gewicht van het voertuig en de brandstofsoort. Gerkens: "Een
eerlijke kilometerheffing kan volgens mij op veel meer maatschappelijk
draagvlak rekenen. We kunnen dit proces snel in gang zetten en later
bezien of ook heffing naar plaats en tijd onontkoombaar is."
Socialistische Partij