Ingezonden persbericht
Utrecht, 06 mei 2005
"Hé Nicolaï, wedden dat?!"
25xEurope en staatssecretaris Nicolaï bezegelen weddenschap
Wie lukt het om in 2005 meer jongeren te betrekken bij Europa? Is dat staatssecretaris Nicolaï met zijn professionele en dure campagnes? Of wordt dat 25xEurope, een project gerund door 14 jonge vrijwilligers die in de afgelopen vier maanden al ruim 70.000 hits op hun website hadden? Dat is de weddenschap die 25xEurope in maart aan de staatssecretaris heeft voorgelegd. En die uitdaging durft de heer Nicolaï dus wel aan! Op zondagavond 8 mei tijdens de European New Year party bezegelen 25xEurope en de staatssecretaris de weddenschap officieel.
Europa moet je doen! Want Europa is meer dan de Grondwet, Brussel en de euro. Europa bestaat uit cultuur, mensen en gebruiken en dát Europa is voor iedereen interessant. Dat is de boodschap van 25xEurope, een project van een groep Nederlandse jongeren. Zij denken dat deze boodschap mensen meer aanspreekt dan de overheidscampagne "Europa. Best Belangrijk." Daarom daagden zij staatssecretaris Nicolaï van Buitenlandse Zaken in maart door middel van een open brief uit om eens te kijken wie er de meeste jongeren bij Europa kan betrekken. En de staatssecretaris durft die weddenschap wel aan!
De weddenschap loopt tot het eind van 2005. Aan het eind van het jaar rekent 25xEurope ceremonieel met de staatssecretaris af. Als hij zijn werk uitmuntend heeft gedaan, dan is de inzet van 25xEurope een bonus op zijn werk en zetten de jongeren van 25xEurope zich ieder 25 uur voor zijn campagneactiviteiten in. Deden de jongeren het, ook in verhouding met hun budget en mogelijkheden, beter, dan neemt de staatssecretaris een voorbeeld aan 25xEurope en zal hij vergelijkbare initiatieven meer ondersteunen.
"Door de weddenschap hopen we jongeren, maar ook de media, te interesseren voor de meer 'alledaagse' aspecten van Europa.", aldus Jojanneke van der Toorn, een van de jongeren van 25xEurope. De boodschap die het kabinet over Europa laat horen vindt 25xEurope veel te beperkt en ook te saai. Hoewel het belangrijk is dat er in Europa nooit meer oorlog komt en dat er wordt samengewerkt tussen Europese landen, leeft Europa ook buiten de ministeries, parlementen en vergaderzalen. Bijvoorbeeld in clubs, stadions, kroegen en huiskamers. Jojanneke: "Wij merken dat veel mensen meer geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld het culturele, sportieve en persoonlijke verhaal van Europa. De betrokkenheid bij meer abstracte zaken over Europa komt dan vanzelf wel."
De jongeren van 25xEurope reizen in een jaar tijd door alle 25 lidstaten van de EU. Door bij mensen thuis te slapen, de lokale cultuur in te duiken en op zoek te gaan naar het dagelijkse leven in de verschillende landen en steden, geven zij een kijkje in het échte Europa. Om zoveel mogelijk mensen 'mee te nemen' door Europa, doen de jongeren verslag via hun eigen site www.25xeurope.com, op de radio (zoals BNN United en Radio M), in verschillende kranten (o.a. de Volkskrant en Utrechts Nieuwsblad), via de NRC Scholierensite, de website van Kennisnet en vanaf september ook op televisie via de Nieuwe Omroep.
De reizigers van 25xEurope zijn op dit moment in Scandinavië, daar bezoeken zijn achtereenvolgens Denemarken, Zweden en Finland. Op www.25xeurope.com zijn de verhalen van de reizigers en de vorderingen van het project te vinden.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht