Resultaten 1e kwartaal 2005
06/05/2005 :
Unilever kondigt vandaag haar resultaten over het eerste kwartaal aan.
Klik op onderstaande link voor de volledige aankondiging.
Zie het origineel
Unilever N.V. :
Persdienst
Weena 455
3013 AL Rotterdam
T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843
press-office.rotterdam@unilever.com
RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2005
In concurrerende markten laten de prestaties in het eerste kwartaal tekenen van vooruitgang zien.
FINANCIEEL OVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
¤ miljoen Eerste Kwartaal 2005 Actuele Actuele Constante wisselkoersen wisselkoersen wisselkoersen Netto-omzet 9 266 2% 4% Bedrijfswinst 1 416 8% 9% Winst vóór belastingen 1 282 9% 10% Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 934 24% 25% Winst per NV-aandeel (euro) 0,96 25% 26% Winst per PLC-aandeel (eurocent) 14,44 25% 26%HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
* De onderliggende verkopen stegen met 6%, mede door extra kalenderdagen in het kwartaal.
* Over het geheel genomen stabiliseren onze marktaandelen zich.
* De brutowinstmarge was 15,3%, inclusief ¤ 73 miljoen winst uit desinvesteringen.
* De winst per aandeel profiteerde van eenmalige belastingvoordelen en nettoherstructureringskosten.
TOELICHTING CHIEF EXECUTIVE
We boeken vooruitgang met onze plannen de omzet te verbeteren. De eerste fase, vanaf het vierde kwartaal vorig jaar, richtte zich op het verbeteren van onze concurrentiepositie. Ik vind het bemoedigend dat we twee kwartalen achter elkaar zijn gegroeid en dat onze marktaandelen zich nu over het geheel genomen
stabiliseren.
Onze activiteiten in de markt worden ondersteund door de overgang naar de nieuwe organisatie die we in februari hebben aangekondigd en die goed verloopt. We verwachten dat de marktomstandigheden in Europa dit jaar zeer lastig blijven en dat de marges onder druk blijven staan door hogere inkoopkosten. In opkomende markten waren de prestaties echter beter; hier zijn de vooruitzichten rooskleuriger.
Tegen deze achtergrond zullen we ervoor zorgen dat onze merken concurrerend zijn in hun markten, waarbij we ernaar streven nog efficiënter te opereren. Tegelijkertijd zullen we ons concentreren op onze prioriteiten: het herstellen van groei in Europa, het voortbouwen op onze kracht in opkomende markten en in persoonlijke verzorging wereldwijd en het lanceren van innovatieve producten die bijdragen aan de vitaliteit van onze consumenten.
Patrick Cescau
Group Chief Executive
6 mei 2005
Het volledige persbericht is een dubbelkoloms opgemaakt pdf-bestand: Zie het origineel