Kwalitatieve simulatie als basis voor interactief onderwijs
Promotie Informatica
woensdag 6 juli 10.00 uur
Kwalitatieve simulatie is een techniek waarmee het mogelijke gedrag van een bepaald systeem wordt voorspeld in termen die conceptueel begrip ondersteunen, zoals kwalitatieve waarden en afgeleiden, en causale afhankelijkheden. Deze techniek is toepasbaar in bijvoorbeeld de natuurkunde, biologie en ecologie. Vanwege de expliciete kennisrepresentatie en de brede toepasbaarheid vormt kwalitatieve simulatie een goede basis voor interactief onderwijs over dynamische verschijnselen. Problemen die daarbij optreden - in het bijzonder voor onervaren gebruikers - zijn de geringe leesbaarheid van de formele representatietaal, de complexiteit van de simulaties en de noodzaak om de aandacht te richten op specifieke onderwerpen. Anders Bouwer analyseerde deze problemen en presenteert concrete oplossingen die zijn geïmplementeerd in een prototype interactieve leeromgeving. Deze interactieve leeromgeving geeft de inhoud van kwalitatieve simulaties weer in de vorm van automatisch gegenereerde diagrammen en tekstuele uitleg die bestaat uit beschrijvingen van relevante feiten en gebeurtenissen, verscheidene typen vragen, vergelijkingen en causale verklaringen.
A.J. Bouwer: Explaining behaviour: Using qualitative simulation in interactive learning environments. Promotoren zijn prof. dr. B.J. Wielinga en prof. dr. J.A.P.J. Breuker.
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam