Datum laatste wijziging: 4 mei 2005
Samenstelling van de Raad
Met de benoeming van de heren drs. R.M. Freeke en C.A.P. Bolhuis is de
Raad weer volledig bezet. De heer Freeke is directeur van De Lokale
Rekenkamer BV. De heer Bolhuis is waarnemend burgemeester in Losser.
Wet werk en bijstand verdeelmodel voor het inkomensdeel
De Raad heeft geadviseerd over een aanpassing van het verdeelmodel
voor het inkomensdeel van de WWB. Het zoeken naar een objectief
verdeelmodel voor het inkomensdeel kent een lange voorgeschiedenis. De
Raad adviseert het zogenaamde model APE-plus te kiezen. Een verbeterde
en geactualiseerde versie van het huidige verdeelmodel. De
plausibiliteit van de herverdeeleffecten, de verdelende werking van
het model én de herindelingsbestendigheid acht de Raad vergeleken met
het alternatief het beste. De Raad kan instemmen met het vervallen van
de maatstaf langdurige bijstandsontvangers ten faveure van het
handhaven van een historisch aandeel in de verdeling. De Raad is van
mening dat het gerechtvaardigd is historische elementen ook na 2007
onderdeel te laten uitmaken van het verdeelmodel. Hij is verder van
mening dat het raadzaam is voorlopig de herverdeeleffecten ex-ante te
beperken tot maximaal 10 procent. Ook een uitbreiding van de werking
van het objectieve verdeelmodel tot gemeenten met meer dan 30.000
inwoners acht de Raad aanvaardbaar. Het advies is hier te downloaden.
Wet werk en bijstand verdeelmodel voor het werkdeel
Vanaf 2006 wordt en begin gemaakt met een objectieve verdeling van het
werkbudget voor reïntegratie over de gemeenten. Daartoe zijn vier
basismodellen ontwikkeld die de middelen naar rato van een op een
verschillende wijze geoperationaliseerd behoefte verdelen. De Raad
heeft de voorkeur voor het model dat gebaseerd is op het aantal
uitkeringsgerechtigden en arbeidsmarktsituatie(model 2). Het model is
relatief eenvoudig en kent weinig extra administratieve lasten. De
veronderstelling dat de omvang van de groep uitkeringsgerechtigden een
goede indicator is voor de totale omvang van de gehele doelgroep acht
de Raad plausibel. Bovendien wordt via de arbeidsmarktkenmerken
gecompenseerd voor de zwaarte van noodzakelijke trajecten, waardoor
gemeenten die meer behoefte hebben aan gesubsidieerde arbeid daarvoor
ook gecompenseerd worden. Belangrijk bijkomend argument voor de Raad
is dat model 2 de prikkelwerking van de WWB voluit ondersteunt door
niet teveel mensen onnodig op gesubsidieerde arbeid te zetten maar
vooral te kijken naar de kans op regulier werk. De Raad acht de
richting en de indicatieve omvang van de herverdeeleffecten gelet op
de ontwikkelingen sinds 1999 te rechtvaardigen. Wel is de Raad van
mening dat een overgangstermijn beperkt dient te blijven tot maximaal
5 jaar. Het advies hier te downloaden.
Artikel 12-gemeenten
De Raad heeft in zijn aprilvergadering drie artikel 12-rapporten
besproken. Het advies voor de gemeente Simpelveld, Neder-Betuwe en
Nieuwkoop zijn hier te downloaden.
Advies Snelle groeigemeenten
In dit advies plaatst de Raad een aantal kritische kanttekeningen bij
de voorgenomen invoering van een nieuwe maatstaf voor snelle
groeigemeenten bij de verdeling van de algemene uitkering uit het
gemeentefonds. De Raad ziet in dit stadium geen aanleiding voor
invoering van deze maatstaf, omdat er onvoldoende aanwijzingen zijn
voor duidelijke tekortkomingen in het verdeelstelsel van het
gemeentefonds. Verder wordt er op gewezen dat de algemene uitkering
niet kan functioneren ter correctie van een scheve verdeling bij
sommige specifieke uitkeringen. Snelle groeigemeenten worden
geconfronteerd met een middelenverdeling vanuit sommige specifieke
uitkeringen op basis van gegevens die betrekking hebben op
verschillende voorafgaande jaren en zodoende niet goed aansluiten op
de feitelijke situatie. Voor de oplossing van dit zogeheten time
lag-probleem zijn volgens de Raad andere alternatieven denkbaar. De
Raad heeft verder een aantal opmerkingen bij de voorgestelde
systematiek van bekostiging en verdeling van de maatstaf 'snelle
groeigemeenten' en reikt daarvoor alternatieven aan. De adviesaanvraag
is aanleiding voor de Raad om in een later stadium advies uit te
brengen over het verdeelstelsel in relatie tot de uiteenlopende
demografische ontwikkelingen - zoals groei en krimp - waarmee
gemeenten worden geconfronteerd. U kunt het advies hier downloaden.
Advies herijking clusters Bijstand en Zorg
De herijking van de clusters Bijstand en Zorg in het gemeentefonds is
nodig. Na herschikking van de uitgaven naar de nieuwe clusters
Educatie (met o.a.onderwijshuisvesting), Werk en Inkomen (met o.a.
armoedebeleid) en Maatschappelijke Zorg (met o.a. WVG) bleek, dat de
verdeling van middelen in de algemene uitkering niet goed aansloot bij
de feitelijke uitgaven van gemeenten. Het algemene beeld uit deze
herijking is dat vooral de middelgrote randgemeenten en de gemeenten
met een zwakke sociale structuur voordeel zullen ondervinden van de
herijking. De Raad stemt in hoofdlijnen in met de ijkpunten maar
plaatst op tal van onderdelen kritische kanttekeningen. In algemene
zin stelt hij voor terughoudend te zijn met bijstellingen op grond van
beleidsmatige overwegingen, zeker waar die de bedoeling hebben de
uitgaven indirect te sturen. Zo pleit de Raad voor een groter gewicht
aan de maatstaf schoolleerlingen en bijstandsontvangers. De Raad ziet
weinig in een nieuwe maatstaf 75-85 jarigen in het subcluster WVG. Het
advies is van deze site te downloaden.
Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Raad
advies gevraagd over de verdeling van de gelden voor maatschappelijke
opvang en vrouwenopvang over de daartoe aangewezen centrumgemeenten.
De adviesaanvraag bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit
het inventariseren van knelpunten in de huidige verdeling. Bij de
voorbereiding hiervan zullen alle relevante instanties worden
betrokken. Het tweede deel bestaat uit het ontwikkelen van een nieuw
verdeelmodel. Daarvoor is noodzakelijk dat eerst een aantal
bestuurlijke keuzes op basis van het eerste advies wordt gemaakt. Het
eerste deel zal in juni worden afgerond.
Geslaagd Rfv-symposium
Op 23 februari jongstleden vond het Rfv-symposium 'De prijs van water:
wie betaalt de rekening?' plaats. Ruim 80 personen gaven acte de
présence. Op het symposium werd het in opdracht van de Rfv
vervaardigde Coelo-rapport 'Gevolgen van ontwikkelingen in de
waterketen voor de lastendruk van huishoudens' gepresenteerd. De
lezingen en de discussies vormen materiaal voor een binnenkort te
verschijnen Rfv-publicatie. Hier is het welkomstwoord van
Rfv-voorzitter mevrouw A. van den Berg te lezen, alsmede het
persbericht en het eerdergenoemde rapport.
Onderzoek naar verdeelmodellen
De Raad heeft een onderzoeksvoorstel aangenomen voor een door het
COELO uit te voeren studie naar verschillende methoden voor het
ontwikkelen van verdeelmodellen.
---
Raad voor het openbaar bestuur