Gemeente Alkmaar
Meningspeiling tweede Friesebrug onder Alkmaarse bevolking
Alkmaar, 4 mei 2005
Vanaf morgen kunnen inwoners van Alkmaar via de stadskrant en de
internetsite www.bus-on-line.nl gemotiveerd hun mening geven over vijf
ontwerpen voor de toekomstige tweede Friesebrug. Door deze peiling,
die niet de status van een verkiezing of referendum heeft, wil het
projectmanagement van `Bus-on-line' weten wat de inwoners van de
ontwerpen vinden. De aanleg van de brug, onderdeel van de snelle
busroute is nodig om het busverkeer goed te laten doorrijden, ook
tijdens de ochtend- en avondspits. Hoe die nieuwe brug er straks uit
gaat zien wordt de komende twee maanden duidelijk. Vijf bureaus hebben
een ontwerp gemaakt.
Meningspeiling via www.bus-on-line.nl en Stadskrant
Wie wil meedoen aan de meningspeiling, kan vanaf woensdag 4 mei tot
maandag 23 mei a.s. terecht op www.bus-on-line.nl. Daar is een
presentatie te zien van alle vijf de ontwerpen. Via e-mail kunnen
mensen reageren. Ook de Stadskrant van 4 mei a.s. besteedt uitgebreid
aandacht aan de vijf ontwerpen van de tweede Friesebrug. Reageren kan
kosteloos via een antwoordcoupon.
9 mei ontwerppresentaties in De Vest
Voor een uitgebreide en persoonlijke toelichting kunnen
belangstellenden op maandag 9 mei terecht in de benedenfoyer van
Theater De Vest aan het Canadaplein. Daar presenteren de vijf
geselecteerde architectenbureaus in twee sessies hun ontwerp. De
inloopbijeenkomst is van 16.00 - 18.00 uur of van 19.00 - 21.00 uur.
Bus-on-line tentoonstelling in stadskantoor
Van maandag 9 mei tot en met vrijdag 13 mei a.s. is in het
Stadskantoor aan het Mallegatsplein een tentoonstelling te zien van de
ontwerpen van de tweede Friesebrug. Geïnteresseerden kunnen er
gedurende de openingstijden van de centrale publiekshal terecht.
Voorkeur aangeven kan door het ingevulde reactieformulier in de
speciale bus te deponeren.
Beoordelingscriteria en de meningspeiling
Na een zorgvuldige selectie hebben vijf bureaus de opdracht gekregen
een schetsontwerp te maken voor de toekomstige Tweede Friesebrug. Het
zijn in alfabetische volgorde: ARCADIS Infra B.V. ; DHV Ruimte en
Mobiliteit BV / NIO-architekten; Grontmij Noordwest B.V. /
Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans
Architekten; Ingenieursbureau Oranjewoud B.V. en Royal Haskoning
Nederland B.V. Hun ontwerpen worden op vele punten objectief
beoordeeld en de selectie verloopt volgens een strikte
aanbestedingsprocedure. Zo is voor de tweede Friesebrug een programma
van eisen opgesteld. Zo moet onder meer de bouw passen binnen het
beschikbare budget en moet tijdens de bouwwerkzaamheden het verkeer
door kunnen rijden. Verder moet zeker zijn dat de brug straks
technisch probleemloos aanluit op de bestaande brug. Een ander zeer
belangrijk criterium is: Het oog wil ook wat! Dus vormgeving. De
nieuwe brug moet wél passen in de omgeving. Op dat punt wil het
projectmanagement van `Bus-on-line' de mening peilen van de inwoners
van Alkmaar om te weten te komen welke van de vijf ontwerpen zij de
mooiste vinden. Alle binnengekomen reacties op de ontwerpen worden
verzameld en aangeboden aan de gemeenteraad. In de raadscommissie van
14 juni 2005 wordt duidelijk volgens welk ontwerp de tweede Friesebrug
aangelegd wordt.
Bus-on-line, snelle busroute door Alkmaar
De regio Alkmaar krijgt vanaf 2007 een route waar de bus ongehinderd
kan doorrijden, ook in de file en ook als het verkeer in de komende
jaren toeneemt. In Alkmaar worden de verkeerslichten zo ingesteld dat
ze voor de bus altijd op groen springen en daar waar het vaak druk is,
krijgt de bus een eigen baan. De nieuwe busroute, Bus-on-line, loopt
vanaf de Olympiaweg en de Robonsbosweg, via de Bergerweg, busstation
Alkmaar, Helderseweg, Kanaalkade, Friesebrug en de Nieuwe Schermerweg
naar de N242 aan de oostkant van Alkmaar. `Onderweg' komen
haltevoorzieningen, sommigen met digitale informatiepanelen. Het
openbaar vervoer wordt zo betrouwbaarder, maar ook aantrekkelijker
voor de reizigers. Bijkomend voordeel is dat door wijziging van de
verkeerssituatie bij de Friesebrug Overstad rechtstreeks bereikbaar
wordt
4 mei 2005