Time : 5:12:49 PM
Date : Wednesday, May 04, 2005
Sender Name: VREG

VREG legt administratieve geldboetes op om onafhankelijke werking van de gemengde netbeheerders af te dwingen.

De VREG besliste op 3 mei 2005 een administratieve geldboete op te leggen aan de netbeheerders GASELWEST, IGAO, IMEA, IMEWO, INTERGEM, IVEKA, IVERLEK en SIBELGAS, omdat een aantal vastgelegde deadlines voor uitvoering van acties, niet nageleefd werd. Deze acties kaderen in het door GeDIS opgemaakte en door de VREG goedgekeurde stappenplan dat aan de gemengde netbeheerders de mogelijkheid gaf om zich in regel te stellen met de eis van unbundling, d.w.z. het garanderen van een onafhankelijke werking van de netbeheerders t.o.v. de energieleveranciers.

Het feit dat deze deadlines niet gerespecteerd werden, betekent dat de netbeheerders zich niet binnen de voorziene timing in regel stelden met de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juni 2001 met betrekking tot de distributienetbeheerders voor elektriciteit en van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 oktober 2002 houdende de organisatie van de aardgasmarkt.

De opgelegde acties hebben betrekking op het rechtstreeks inbrengen van meetgegevens van jaarlijks gelezen afnemers in het IMDMS-systeem van Indexis, dat onafhankelijk is van de Electrabel-systemen en de inplanning en aansturing van de meterrondes vanuit GeDIS/Indexis, voor wat de jaarlijks gelezen afnemers betreft.

De administratieve geldboete wordt bepaald als een boete per netbeheerder per kalenderdag vertraging in de realisatie van de opgelegde acties. Het boetebedrag per kalenderdag houdt rekening met het aantal toegangspunten voor elektriciteit en gas dat door iedere netbeheerder beheerd wordt, tenzij dit een bedrag oplevert dat lager ligt dan 1.250 EUR per kalenderdag. In dat geval is het bedrag van de boete per kalenderdag de opgelegde minimumwaarde van 1.250 EUR.

Indien de netbeheerders de vereiste aanpassingen nog niet hebben gerealiseerd na drie maanden stijgt het bedrag van de boete. Hetzelfde gebeurt nog eens na een tweede periode van drie maanden. Na de derde periode van drie maanden stijgt dit bedrag nog eens en wijzigt daarna niet meer.
Het bedrag van de boete per kalenderdag per netbeheerder bedraagt hierdoor tussen 1250 EUR /dag en 8.285,03 EUR/dag in de eerste periode. Deze boetes lopen op tot een maximum van 16.570,06 EUR /dag in de laatste periode.
Het totale boetebedrag voor alle gemengde netbeheerders samen per kalenderdag bedraagt 38.503,290 EUR en stijgt tot 75.111,94 EUR per kalenderdag vanaf 1 februari 2006.

Achtergrond van deze beslissing
De distributienetbeheerders GASELWEST, IGAO, IMEA, IMEWO, INTERGEM, IVEKA, IVERLEK en SIBELGAS werden door de VREG definitief aangewezen als distributienetbeheerder. Bij deze aanwijzing werd hen meegedeeld dat zij blijvend moeten voldoen aan alle voorwaarden die worden opgelegd aan de distributienetbeheerders, onder andere de bepalingen met betrekking tot beheersmatige en juridische onafhankelijkheid. Deze bepalingen verbieden onder meer het bevoordelen door de netbeheerder van een producent of een houder van een leveringsvergunning of een met één van deze ondernemingen verbonden onderneming. De VREG stelde blijvend toe te zullen zien op de correcte naleving van deze bepalingen en waar nodig sanctionerend op te treden.

Concreet moesten de netbeheerders een door GeDIS opgemaakt, en door de VREG goedgekeurd, stappenplan uitvoeren om te garanderen dat zij blijvend voldoen aan de onafhankelijkheidsvereisten. De VREG had immers vastgesteld dat Electrabel en/of Electrabel Customer Solutions toegang hebben (passief en actief) tot verbruiksgegevens in het CLIFAX-systeem, vooraleer dat GeDIS/Indexis ook maar kennis van dergelijke gegevens kunnen nemen. Dit is vanzelfsprekend onaanvaardbaar. Net zoals andere leveranciers mogen ook Electrabel en ECS enkel de voor hen relevante gegevens kunnen inkijken nadat die zijn verwerkt door GeDIS/Indexis. In het andere geval is er immers sprake van een ongeoorloofde benadeling van de andere leveranciers en mogelijk een schending van de vertrouwelijkheidsverplichting.

De VREG heeft vastgesteld dat enkele cruciale deadlines voorzien in dit stappenplan niet nageleefd werden.

De netbeheerders werden dan ook in gebreke gesteld. De betrokken acties dienden alsnog gerealiseerd te worden uiterlijk op 1 april 2005. Op deze datum werd echter vastgesteld dat deze punten nog steeds niet aangepast werden.
De gemengde netbeheerders werden daarop uitgenodigd om hun eventuele argumenten op een hoorzitting uiteen te zetten. Deze hoorzitting vond plaats 22 april 2005.
Het blijkt dat de netbeheerders er voor hebben gekozen om de informatica-unbundling te realiseren door Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions NV de nodige aanpassingen in het systeem te laten uitvoeren. Namelijk door de uitbouw en ondersteuning van een eigen klantenbeheerssysteem bij Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions NV, in plaats van een eigen systeem te ontwikkelen bij de netbeheerders zelf. De netbeheerders roepen in dat zij hierdoor afhankelijk zijn van de snelheid waarmee Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions NV haar nieuwe klantenbeheerssysteem tot stand brengt.

Als de netbeheerders gekozen hadden om zelf wijzigingen in het systeem aan te brengen, zouden zij niet afhankelijk geweest zijn van Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions NV om de doelstelling van het stappenplan te realiseren. Bovendien zouden zij in dit geval de opgelegde deadlines waarschijnlijk wel gehaald hebben.

De vaststelling dat de timing voor uitvoering van de principes van het stappenplan niet nageleefd wordt, impliceert dat de onafhankelijkheidsvereisten van het besluit niet nageleefd worden. De uitvoering van het stappenplan binnen de voorziene timing diende dit immers te garanderen.

De VREG heeft de DNB's meegedeeld dat de overeenstemming van de organisatorische principes van de gemengde sector, die op papier verenigbaar zijn met de vereisten inzake onafhankelijkheid, in de praktijk slechts kan gegarandeerd worden door een strikte uitvoering van het stappenplan. De VREG stelt nu vast dat de timing van het stappenplan niet gerespecteerd wordt. Dit is de reden waarom de VREG overgaat tot het opleggen van administratieve boetes aan de gemengde netbeheerders.

Nota aan de redacteurs:

1. De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt) staat in voor de regulering en controle van de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt in Vlaanderen. Ze volgt de evoluties van de Vlaamse energiemarkt, bekeken in een Europese context, op via studies. In haar adviserende taak aan de Vlaamse regering verwerkt ze haar kennis over de Vlaamse energiemarkt. Ze neemt gepaste maatregelen om de uitvoering van het beleid te ondersteunen. De VREG ijvert voor een transparante Vlaamse energiemarkt en realiseert haar opdrachten via een open communicatie met de Vlaamse overheid, de marktspelers en de afnemers.

2. Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse energiemarkt bekijkt u best onze website: www.vreg.be. De VREG biedt een objectieve vergelijking van de prijzen en leveringsvoorwaarden van de energieleveranciers via volgende weblink: http://www.vreg.be/vreg/particulieren/input.asp.

3. U vindt de contactgegevens van de energieleveranciers die zich richten op particulieren ook op VRT-teletekstpagina 696.

Voor meer informatie over dit persbericht:
André Pictoel, voorzitter VREG
via 02/553.13.53 of info@vreg.be

URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)

Link to Press Release - NL