Time : 5:12:49 PM
Date : Wednesday, May 04, 2005
Sender Name: VREG
VREG legt administratieve geldboetes op om onafhankelijke werking van de gemengde netbeheerders af te dwingen.
De VREG besliste op 3 mei 2005 een administratieve geldboete op te
leggen aan de netbeheerders GASELWEST, IGAO, IMEA, IMEWO, INTERGEM,
IVEKA, IVERLEK en SIBELGAS, omdat een aantal vastgelegde deadlines
voor uitvoering van acties, niet nageleefd werd. Deze acties kaderen
in het door GeDIS opgemaakte en door de VREG goedgekeurde stappenplan
dat aan de gemengde netbeheerders de mogelijkheid gaf om zich in
regel te stellen met de eis van unbundling, d.w.z. het garanderen van
een onafhankelijke werking van de netbeheerders t.o.v. de
energieleveranciers.
Het feit dat deze deadlines niet gerespecteerd werden, betekent dat
de netbeheerders zich niet binnen de voorziene timing in regel
stelden met de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van
15 juni 2001 met betrekking tot de distributienetbeheerders voor
elektriciteit en van het besluit van de Vlaamse Regering van 11
oktober 2002 houdende de organisatie van de aardgasmarkt.
De opgelegde acties hebben betrekking op het rechtstreeks inbrengen
van meetgegevens van jaarlijks gelezen afnemers in het IMDMS-systeem
van Indexis, dat onafhankelijk is van de Electrabel-systemen en de
inplanning en aansturing van de meterrondes vanuit GeDIS/Indexis,
voor wat de jaarlijks gelezen afnemers betreft.
De administratieve geldboete wordt bepaald als een boete per
netbeheerder per kalenderdag vertraging in de realisatie van de
opgelegde acties. Het boetebedrag per kalenderdag houdt rekening met
het aantal toegangspunten voor elektriciteit en gas dat door iedere
netbeheerder beheerd wordt, tenzij dit een bedrag oplevert dat lager
ligt dan 1.250 EUR per kalenderdag. In dat geval is het bedrag van de
boete per kalenderdag de opgelegde minimumwaarde van 1.250 EUR.
Indien de netbeheerders de vereiste aanpassingen nog niet hebben
gerealiseerd na drie maanden stijgt het bedrag van de boete.
Hetzelfde gebeurt nog eens na een tweede periode van drie maanden. Na
de derde periode van drie maanden stijgt dit bedrag nog eens en
wijzigt daarna niet meer.
Het bedrag van de boete per kalenderdag per netbeheerder bedraagt
hierdoor tussen 1250 EUR /dag en 8.285,03 EUR/dag in de eerste
periode. Deze boetes lopen op tot een maximum van 16.570,06 EUR /dag
in de laatste periode.
Het totale boetebedrag voor alle gemengde netbeheerders samen per
kalenderdag bedraagt 38.503,290 EUR en stijgt tot 75.111,94 EUR per
kalenderdag vanaf 1 februari 2006.
Achtergrond van deze beslissing
De distributienetbeheerders GASELWEST, IGAO, IMEA, IMEWO, INTERGEM,
IVEKA, IVERLEK en SIBELGAS werden door de VREG definitief aangewezen
als distributienetbeheerder. Bij deze aanwijzing werd hen meegedeeld
dat zij blijvend moeten voldoen aan alle voorwaarden die worden
opgelegd aan de distributienetbeheerders, onder andere de bepalingen
met betrekking tot beheersmatige en juridische onafhankelijkheid.
Deze bepalingen verbieden onder meer het bevoordelen door de
netbeheerder van een producent of een houder van een
leveringsvergunning of een met één van deze ondernemingen verbonden
onderneming. De VREG stelde blijvend toe te zullen zien op de
correcte naleving van deze bepalingen en waar nodig sanctionerend op
te treden.
Concreet moesten de netbeheerders een door GeDIS opgemaakt, en door
de VREG goedgekeurd, stappenplan uitvoeren om te garanderen dat zij
blijvend voldoen aan de onafhankelijkheidsvereisten. De VREG had
immers vastgesteld dat Electrabel en/of Electrabel Customer Solutions
toegang hebben (passief en actief) tot verbruiksgegevens in het
CLIFAX-systeem, vooraleer dat GeDIS/Indexis ook maar kennis van
dergelijke gegevens kunnen nemen. Dit is vanzelfsprekend
onaanvaardbaar. Net zoals andere leveranciers mogen ook Electrabel en
ECS enkel de voor hen relevante gegevens kunnen inkijken nadat die
zijn verwerkt door GeDIS/Indexis. In het andere geval is er immers
sprake van een ongeoorloofde benadeling van de andere leveranciers en
mogelijk een schending van de vertrouwelijkheidsverplichting.
De VREG heeft vastgesteld dat enkele cruciale deadlines voorzien in
dit stappenplan niet nageleefd werden.
De netbeheerders werden dan ook in gebreke gesteld. De betrokken
acties dienden alsnog gerealiseerd te worden uiterlijk op 1 april
2005. Op deze datum werd echter vastgesteld dat deze punten nog
steeds niet aangepast werden.
De gemengde netbeheerders werden daarop uitgenodigd om hun eventuele
argumenten op een hoorzitting uiteen te zetten. Deze hoorzitting vond
plaats 22 april 2005.
Het blijkt dat de netbeheerders er voor hebben gekozen om de
informatica-unbundling te realiseren door Electrabel NV/Electrabel
Customer Solutions NV de nodige aanpassingen in het systeem te laten
uitvoeren. Namelijk door de uitbouw en ondersteuning van een eigen
klantenbeheerssysteem bij Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions
NV, in plaats van een eigen systeem te ontwikkelen bij de
netbeheerders zelf. De netbeheerders roepen in dat zij hierdoor
afhankelijk zijn van de snelheid waarmee Electrabel NV/Electrabel
Customer Solutions NV haar nieuwe klantenbeheerssysteem tot stand
brengt.
Als de netbeheerders gekozen hadden om zelf wijzigingen in het
systeem aan te brengen, zouden zij niet afhankelijk geweest zijn van
Electrabel NV/Electrabel Customer Solutions NV om de doelstelling van
het stappenplan te realiseren. Bovendien zouden zij in dit geval de
opgelegde deadlines waarschijnlijk wel gehaald hebben.
De vaststelling dat de timing voor uitvoering van de principes van
het stappenplan niet nageleefd wordt, impliceert dat de
onafhankelijkheidsvereisten van het besluit niet nageleefd worden. De
uitvoering van het stappenplan binnen de voorziene timing diende dit
immers te garanderen.
De VREG heeft de DNB's meegedeeld dat de overeenstemming van de
organisatorische principes van de gemengde sector, die op papier
verenigbaar zijn met de vereisten inzake onafhankelijkheid, in de
praktijk slechts kan gegarandeerd worden door een strikte uitvoering
van het stappenplan. De VREG stelt nu vast dat de timing van het
stappenplan niet gerespecteerd wordt. Dit is de reden waarom de VREG
overgaat tot het opleggen van administratieve boetes aan de gemengde
netbeheerders.
Nota aan de redacteurs:
1. De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en
Gasmarkt) staat in voor de regulering en controle van de vrijgemaakte
elektriciteits- en gasmarkt in Vlaanderen. Ze volgt de evoluties van
de Vlaamse energiemarkt, bekeken in een Europese context, op via
studies. In haar adviserende taak aan de Vlaamse regering verwerkt ze
haar kennis over de Vlaamse energiemarkt. Ze neemt gepaste
maatregelen om de uitvoering van het beleid te ondersteunen. De VREG
ijvert voor een transparante Vlaamse energiemarkt en realiseert haar
opdrachten via een open communicatie met de Vlaamse overheid, de
marktspelers en de afnemers.
2. Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse
energiemarkt bekijkt u best onze website: www.vreg.be.
De VREG biedt een objectieve vergelijking van de prijzen en
leveringsvoorwaarden van de energieleveranciers via volgende weblink:
http://www.vreg.be/vreg/particulieren/input.asp.
3. U vindt de contactgegevens van de energieleveranciers die zich
richten op particulieren ook op VRT-teletekstpagina 696.
Voor meer informatie over dit persbericht:
André Pictoel, voorzitter VREG
via 02/553.13.53 of info@vreg.be
URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)
Link to Press Release - NL