FNV Bouw

datum: 04-05-2005

Fly-over belabberd? Overdreven!

'Brug te laag voor werkers. Vakbond: omstandigheden bij reparatie A20 belabberd' kopt het Algemeen Dagblad op woensdag 4 mei op pagina 7. Regiobestuurder Hans Crombeen van FNV Bouw is gaan kijken. Zijn conclusie: overdreven. "Ik heb met opzet de langste van de ploeg uitgekozen", zegt Hans Crombeen. "Een vent van 1 meter 93. Hij moet wel voorzichtig overeind komen. Maar hij kan er gewoon staan." Dat de wegwerkers gebukt werken, is een ánder probleem. Misschien nuttig om hulpmiddelen uit te vinden die dat voorkomen. "Maar dat doen ze anders ook", aldus Crombeen. "Ze slopen de rubberen voegen uit het asfalt en maken er nieuwe in. Dat werk is op zich niet anders dan anders. Alleen werken ze nu niet naast maar onder het verkeer." Daaraan hebben ze wel moeten wennen: "Ze vertelden me dat het in het begin raar was. Maar na een paar dagen wisten ze al niet beter. En ze zijn verlost van racers die zo nodig met 150 kilometer per uur langs het werk moeten razen. En ook van de types die blikjes uit het raam gooien." Reparatie van de weg met een fly-over is voor Nederland nieuw. Nog niet eerder werd over een weggedeelte een tijdelijke constructie gebouwd. Voorlichter Anne Pols van FNV Bouw had dan ook tegenover het Algemeen Dagblad verklaard dat de bond bij zo'n nieuwe manier van werken niet meteen afhoudend reageert. Maar dat de bond wél wil onderzoeken hoe de werkomstandigheden zijn. Want veiligheid en gezondheid van wegwerkers mogen niet ondergeschikt worden gemaakt aan de doorstroming van het verkeer. "Het mag niet zo zijn dat wegwerkers hiermee van de regen in de drup komen, of misschien zelfs in een donderbui", aldus de voorlichter, waarop het AD dus in de kop meende dat FNV Bouw de arbeidsomstandigheden afkeurt. "Storm in een glas water", vindt regiobestuurder Hans Crombeen. "Ze werken niet onder de schuine gedeelten van de fly-over, alleen onder het rechte stuk, waar ze rechtop kunnen staan. Ook is de geluidsbelasting minder dan vanaf de zijkant lijkt. De meeste herrie maakt het verkeer bij het op- en afrijden, niet bij het rechtuit rijden." Ook de uitlaatgassen vindt de bestuurder meevallen: "Ik heb lopen snuiven. Mij viel het onder de fly-over niet op. Het is ook helemaal open. Daar zijn de wegwerkers blij mee. Ze zouden het niet prettig hebben gevonden om 'opgesloten' te zitten."