Railion

Nieuwsbrief 4 mei 2005

Railion verzorgt testritten op Betuweroute

Vanaf mei rijdt Railion speciale testtreinen over de Betuweroute tussen Sliedrecht en Gorinchem om daar - in opdracht van netbeheerder ProRail - het nieuwe beveiligingsysteem ETCS te testen. De treinen bestaan uit een (trekkende) dieselloc 6400 en een meetrijtuig vol apparatuur. De vaste ETCS bakens zijn op dit stuk spoorbaan al aangebracht. In het meetrijtuig en de locomotief is ETCS treinapparatuur geïnstalleerd. Eind mei wordt ook een BR 189 locomotief (zelf nog zonder ETCS) ingezet, die op het tweede spoor naast de testtrein elektrisch gaat rijden (onder 25 kiloVolt) om na te

gaan of het ETCS-systeem van de testtrein ongevoelig is voor elektromagnetische stoorvelden. De testperiode wordt dit najaar afgerond. Aansluitend moeten dan de prototypes van de locomotieven met ETCS voor definitieve toelating op het Nederlandse net worden getest.

Railion Italia opgericht

Met de oprichting van Railion Italia op 28 april jl. heeft de Italiaanse transportmarkt er een nieuwe speler bij. Dat betekent niet alleen nieuwe railverbindingen in Noord-Italië maar ook meer doorgaand internationaal railtransport tussen Italië en Noordwest Europa.

Railion Italia beschikt over zeven moderne diesellocomotieven van het type Vossloh G 2000 en rijdt wekelijks zo'n vijftig internationale goederentreinen naar Luino, Domodossola en Chiasso. Vandaar gaat het transport verder over de Alpen met Railion Deutschland en partner BLS Cargo naar Duitsland, Nederland of Scandinavië. Railion Italia gaat haar netwerk verder uitbreiden met treinen richting Pisa, Bologna en de Frans/Italiaanse grens. Railion verwacht met deze stap meer vervoer op het spoor te kunnen zetten. Italië is met 20 mln. ton internationaal railvervoer een belangrijke markt binnen Europa. Met de komst van Railion Italia heeft Railion het vervoer van Scandinavië tot Italië geheel in eigen hand.

Meer informatie is binnenkort te vinden op de website : Railion Italia

Railion rijdt containers voor defensie

Railion rijdt de komende weken 1100 containers met militair materiaal dat door Nederlandse militairen in Irak is gebruikt. De containers worden per schip aangeleverd in de Eemshaven en vandaar in treinen met telkens ca. 60 containers naar de terminal Amersfoort De Birkt gereden. Vanuit Amersfoort worden de containers dan per truck naar de diverse militaire depots in het land gebracht.

Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en behoort tot de Stinnes groep.