Railion
Nieuwsbrief 4 mei 2005
Railion verzorgt testritten op Betuweroute
Vanaf mei rijdt Railion speciale testtreinen over de Betuweroute
tussen Sliedrecht en Gorinchem om daar - in opdracht van netbeheerder
ProRail - het nieuwe beveiligingsysteem ETCS te testen. De treinen
bestaan uit een (trekkende) dieselloc 6400 en een meetrijtuig vol
apparatuur. De vaste ETCS bakens zijn op dit stuk spoorbaan al
aangebracht. In het meetrijtuig en de locomotief is ETCS
treinapparatuur geïnstalleerd. Eind mei wordt ook een BR 189
locomotief (zelf nog zonder ETCS) ingezet, die op het tweede spoor
naast de testtrein elektrisch gaat rijden (onder 25 kiloVolt) om na te
gaan of het ETCS-systeem van de testtrein ongevoelig is
voor elektromagnetische stoorvelden. De testperiode wordt dit najaar
afgerond. Aansluitend moeten dan de prototypes van de locomotieven met
ETCS voor definitieve toelating op het Nederlandse net worden getest.
Railion Italia opgericht
Met de oprichting van Railion Italia op 28 april jl. heeft de
Italiaanse transportmarkt er een nieuwe speler bij. Dat betekent niet
alleen nieuwe railverbindingen in Noord-Italië maar ook meer doorgaand
internationaal railtransport tussen Italië en Noordwest Europa.
Railion Italia beschikt over zeven moderne diesellocomotieven van het
type Vossloh G 2000 en rijdt wekelijks zo'n vijftig internationale
goederentreinen naar Luino, Domodossola en Chiasso. Vandaar gaat het
transport verder over de Alpen met Railion Deutschland en partner BLS
Cargo naar Duitsland, Nederland of Scandinavië. Railion Italia gaat
haar netwerk verder uitbreiden met treinen richting Pisa, Bologna en
de Frans/Italiaanse grens. Railion verwacht met deze stap meer vervoer
op het spoor te kunnen zetten. Italië is met 20 mln. ton
internationaal railvervoer een belangrijke markt binnen Europa. Met de
komst van Railion Italia heeft Railion het vervoer van Scandinavië tot
Italië geheel in eigen hand.
Meer informatie is binnenkort te vinden op de website :
Railion Italia
Railion rijdt containers voor defensie
Railion rijdt de komende weken 1100 containers met militair materiaal
dat door Nederlandse militairen in Irak is gebruikt. De containers
worden per schip aangeleverd in de Eemshaven en vandaar in treinen met
telkens ca. 60 containers naar de terminal Amersfoort De Birkt
gereden. Vanuit Amersfoort worden de containers dan per truck naar de
diverse militaire depots in het land gebracht.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.